Britene sliter, men i Norge går det bra: – Våre markeder er vidt forskjellige

Selv om Thomas Cook-konkursen rammer Tyskland og Storbritannia, driver Ving videre i Norge. Virke mener norske aktører har vært bedre på digitalisering.

François Mori / AP
Publisert:

– Våre markeder er vidt forskjellige. I Norden har den digitale utviklingen tatt helt av, og vi ligger årevis foran andre markeder i Europa, forteller kommunikasjonssjef Nora Aspengren i Tui til E24.

Natt til mandag kom beskjeden om at den britiske chartergiganten Thomas Cook er konkurs, og først mandag kveld ble det klart at datterselskapet Ving kan drive videre som normalt.

Ving i Norge har hatt gode årsresultater, mens eieren har slitt.

Les på E24+ (for abonnenter)

Ving Norge har blitt en utbyttemaskin for et selskap i krise

– Det at Ving overlever på tross av Thomas Cook-konkursen, sier noe om hvor sterk merkevare de har, og hvor sterke de er og har vært i Norge, sier Astrid Bergmål, som er leder for Virke Reiseliv.

Onsdag fortalte den tyske delen av Thomas Cook, reiseselskapet Thomas Cook GmbH, at de også er konkurs.

Digital

Ving, Tui og Apollo er Norges de tre største tilbyderne av charterreiser i Norge. Tui anslår at 82 prosent av deres salg i Norge gjøres på nett, mens tilsvarende tall i Tyskland er rundt 20 prosent.

– Kundebetjeningskanaler er digitale, og det fins ikke lenger tradisjonelle «feriebutikker», slik det gjør i andre land. Vi er også blant de landene i verden som reiser mest, med alt det medfører, sier Aspengren.

I Storbritannia har Thomas Cook over 550 butikker.

Tonje Fossum i Apollo sier at charterreiser i Norge ikke er slik det en gang var.

I tillegg til at reiser i stor grad bestilles på nett, er også markedsføringen mer digital.

Les også

Fotballreiser kan være i fare etter Thomas Cook-konkursen

Astrid Bergmål, leder for Virke Reiseliv.

Virke

Hun forteller at kundeservicen også har gått fra reiseledere, til å ha kundeservice døgnet rundt på sms, telefon eller gjennom app. I tillegg har reisemålene, og hvordan man bor endret seg.

– Vår evne til å snu oss rundt og tilpasse organisasjonen er nok mye av årsaken til at det går bra her, sier Fossum.

Populært

Ifølge Virkes tall selges det om lag én million charterreiser hvert år fra de tre største aktørene. Et antall som har ligget stabilt høyt lenge.

– Charter er veldig populært i Norge, sier Bergmål i Virke.

Hun tror at årsaken til populariteten blant annet er at forbrukere som kjøper pakkereiser har en særlig god beskyttelse gjennom pakkereiseloven og reisegarantifondet, noe man ikke får om man bestiller hotell og fly på egen hånd.

– Både reisearrangørene og reisebyrå, som driver fra Norge, gjør det bra, og det skyldes også at de har klart omstillingen og digitaliseringen på en god måte. I England har Thomas Cook masse butikker, det har ikke Ving her. Folk ser likevel en verdi i pakkereiser, og aktørene tilbyr i dag flere ulike typer reiser, både for dem som vil ha aktiv ferie, barnløs ferie eller noe spesialisert for barn, sier Bermål.

Les også

Hedgefond kan tjene milliarder på Thomas Cook-kollaps

Glad for konkurrenten

Både Tui og Apollo sier at de er glade for at konkurrenten klarer å styre videre.

– Det er ingen tvil om at endringer og eventuelle konkurser vil påvirke markedet vi er i. Det er vanskelig å vite akkurat hvilke konsekvenser dette kunne hatt, men det er sjelden bra å miste tilbydere i en kategori. Vi driver både utvikling og tilgjengelig sammen, sier Aspengren i Tui.

Tonje Fossum i Apollo sier at konkursen i Thomas Cook først og fremst vil påvirke det britiske og det tyske markedet, og de andre landene der konkursen er et faktum.

– Hvordan den påvirker markedet her i Norge og Norden, er for tidlig å si. Avgjørende her vil nok være hvem som kjøper den nordiske Vinggruppen, og hvordan de velger å drive det fremover, sier Fossum.