Rogaland-selskap måtte stenge Kina-fabrikk: – Det har vært ganske kritisk

Corona-epidemien har ført til at Øglænd System Groups fabrikk var stengt i nesten en måned, og DNV GL har aktivert kriseteam i flere land.

Øglænd System Group
Publisert:

– Det har vært ganske kritisk, men nå er fabrikken nesten oppe i hundre prosent drift igjen, sier Geir Austigard, konsernsjef i Øglænd System Group i Rogaland.

Selskapet åpnet fabrikken utenfor Shanghai i Kina i 2014, og den leverer blant annet opphengssystemer til elektro og kabelgater til olje-, gass og offshore vind-prosjekter i Sørøst-Asia.

Les også: Hadeland-bedrift sendte permitteringsvarsel til 240 på grunn av corona-virus

– Fabrikken har vært nede i nesten en måned, og det er utfordrende når vi har prosjekter vi skal levere til, sier Austigard, og forklarer at de fleste prosjektene de skal levere til nå er kinesiske, og at de også har hatt samme problemer som deres fabrikk.

Video: Derfor gir coronaviruset børsnedgang

– Derfor har det også vært kritisk å komme i gang denne uken, noe vi har gjort, og jeg tror vi kommer igjennom det ganske greit, fortsetter Austigard.

Les også

Salmar om coronaviruset: – Vi er forberedt på flere avbestillinger

Møte-effekt

NHO sa denne uken at norske bedrifter allerede påvirkes negativt av coronaviruset.

– For økonomien er det ikke antall syke og døde som betyr noe. Det er tiltakene. Kina har stanset opp, sier sjeføkonom Øystein Dørum under en pressekonferanse torsdag, ifølge NTB.

Dette har ikke bare konsekvenser for norske bedrifter som har fabrikker eller kontorer i rammede områder, men det rammer hele verdikjeden.

Rederiforbundet fortalte tidligere denne uken at restriksjonene skaper forsinkelser, slik at vareflyten blir forsinket.

Konsernsjef Austigard forteller at de også har hatt corona-effekt på andre måter. Blant annet fikk ikke kinesiske ansatte bli med på et seminar tidligere i februar.

– Det er en uheldig effekt. Vi ser det innenfor flere områder. Når vi skal samle ansatte fra flere land, er det vanskelig. Det gjelder ikke bare ansatte fra Kina, men også flere asiatiske land og Italia. Corona-viruset påvirker ikke selskapets mulighet til å drive videre på relativt vanlig vis, men det er noe vi må ta på alvor, sier Austigard.

Les også

FHI: Coronavirus påvist i Norge: – Ikke grunn til å engste seg

Kriseteam i mange land

DNV GL har 12.000 ansatte i rundt 100 land. 1.100 av de ansatte er i Kina. Per Wiggo Richardsen i selskapet forteller at de ikke har fått informasjon om at noen av sine ansatte er smittet.

– Allerede før den kinesiske nyttårsfeiringen begynte, var konsernets kriseteam aktivert. Siden da har også nasjonale kriseteam Sør-Korea, Japan, Singapore og Italia blitt aktivert, forklarer Richardsen, og legger til at de også har oppgradert mulighetene for å jobbe hjemmefra, særlig i de berørte landene.

Han forteller at ansatte nå ikke gjennomfører reiser til eller fra Kina, og at reiser til Singapore, Sør-Korea og Japan skal vurderes særlig nøye.

De reduserer også større samlinger av mennesker.

– Kanskje enda viktigere enn å tilrettelegge for at våre ansatte skal kunne delta best mulig i sin jobb, er å ta vare på hverandre som kollegaer, være medmennesker og unngå stigmatisering, sier Richardsen, og legger til at de er i løpende kontakt med nasjonale helsemyndigheter, lytter til deres råd og deler anbefalingene videre i organisasjonen.

Oljefondet og Equinor

Oljefondet er også en av organisasjonene som har innført restriksjoner. De ber personer som har vært på møter i fastlands-Kina de siste 14 dagene om å ikke møte i deres lokaler før etter 14 dager, og de foreslår at møter gjennomføres på nett.

Equinor ber ansatte som har vært på reise i Italia, Kina Sør-Korea og Iran om å holde seg hjemme i 14 dager.

Onsdag kveld kom den første meldingen om at en nordmann i Norge er påvist smittet av viruset. Siden har det kommet flere meldinger om påvist smitte, men alle har blitt smittet i utlandet.

Det er også flere som sitter i karantene hjemme i påvente av prøvesvar.

Les også

Rederiforbundet om corona-effekt: – Det gir utvilsomt merkostnader for rederiene