Dette frykter topplederne mest

Skade på selskapets gode navn og rykte skaper størst bekymring hos topplederne.

KATASTROFE: En enorm røyksøyle stiger opp fra den brennende boreriggen Deepwater Horizon som eksploderte i Mexicogulfen 20. april 2010. Eksplosjonen krevde 11 menneskeliv og forårsaket verdens største oljeutslipp på nær fem millioner fat. Det resulterte også i kolossale kostnader og voldsom omdømmeskade for oljeselskapet BP, som ble holdt ansvarlig. De totale kostnadene for BP kan komme opp i over 300 milliarder kroner.
  • Jostein Nissen-Meyer
Publisert: Publisert:

I en internasjonal rundspørring, foretatt av forsikringsmeglerforetaket Aon, er det omdømmeskade som troner på topp – deretter fulgt av frykten for økonomisk nedgang og regulatoriske endringer.

Rundspørringen, som har 1.400 deltagere, er gjort blant administrerende direktører, finansdirektører og risikoansvarlige i selskaper verden over.

RISIKOUNDERSØKELSE: Morten Landrø i Aon Norway.

– Toppledere på tvers av bransjer og land er enige om én ting: Omdømmeskade er det de frykter aller mest for virksomheten de leder. Et omdømme påvirkes av alle andre risikoer, og det er mer krevende å forebygge og reparere omdømmeskader enn for eksempel driftsavbrudd og fysiske skader, sier teamleder Morten Landrø i Aon Norway.

Omdømmeskade har vært helt i toppen i flere år, mens cyberrisiko har kommet inn på topplisten for første gang i år. Rundspørringen gjøres årlig og inneholder 50 risikofaktorer. I år klatret også faktoren driftsavbrudd opp topp ti for første gang siden 2007.

Listen for 2015:

1. Omdømmeskade

2. Økonomisk nedgang

3. Regulatoriske endringer

4. Økt konkurranse

5. Ikke tiltrekke seg eller beholde talentene

6. Ikke klare å fornye seg (innovasjon)

7. Driftsavbrudd

8. Negativ spillover-effekt fra tredjepart

9. Cyberrisiko (datakriminalitet, hacking, virus)

10. Skade på eiendom og fysiske eiendeler

Frykter driftsavbrudd mest

Hos Telenor er det nettopp driftsavbrudd man har sterkest fokus på.

– Sett fra Telenor Norge sitt ståsted så er det nok et nettutfall med betydelige konsekvenser vi frykter mest. Vi har jo oktober-utfallet friskt i minne, sier Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor Norge, til E24.

En feil i en database førte til at Telenors mobilnett lå nede i to timer en torsdag i oktober i fjor og over tre millioner kunder ble rammet.

Et nettutfall vil naturlig nok føre til risiko for selskapets omdømme.

– Et nettutfall av stort omfang og lang varighet vil igjen føre til omdømmeskade, sier Svendsen.

Et nettutfall kan i hovedsak skyldes tre årsaker: Cyberangrep, vær og vind, og oppgraderinger og endringer man hele tiden må gjøre i nettet.

– Det er vår jobb å unngå utfall ved å bygge robuste nett og ha en rask reaksjonsevne om noe skulle skje.

Cyberrisiko

DRIFTSAVBRUDD ER STØRSTE TRUSSEL: Sjef for Telenor Norge, Berit Svendsen.

Cyberrisko havner som nummer ni på listen.

Svendsen forteller at Telenor rett som det er opplever cyberangrep.

– Poenget er å kjenne igjen angrepet og sørge for at de ikke kommer seg på innsiden av systemet.

Ifølge Svendsen er det ofte snakk om såkalte Ddos-angrep (Distributed Denial-of-Service) der man prøver å hindre at offeret får tilgang til informasjon, tjenester og ressurser man skal ha tilgang på – gjennom å sende offeret så mye data at virksomhetens trafikk ikke kommer gjennom.

– Angrepenes opphav kan komme fra mange steder og målet kan være å sette kritisk infrastruktur ut av spill. Det kan være alt fra land til enkeltpersoner som står bak. Noen er også interessert i å teste hva som er mulig å få til.

– Må henge med i konkurransen

Når det kommer til konkurranse og evnen til å fornye seg er også det faktorer Svendsen har i tankene.

– Det er også en risikofaktor, at vi ikke evner å henge med på endringene og de nye trender som skjer gjennom internett og at vi ikke klarer å tilby like gode løsninger som andre.

Svendsen peker på de såkalte sharing-aktørene som har vokst frem som en av de store trendene den siste tiden, da eksempelvis Uber og Airbnb.

– Som toppleder må man alltid tenke på mulig konkurranse og ens evne til å tilpasse seg endringer i markedet.

Omdømmesvikt etter streiken

Når det kommer til tap av omdømme så har Norwegian noe å bekymre seg for.

SVEKKET OMDØMME: Bjørn Kjos og Norwegian faller bratt på en fersk omdømmemåling, det må trolig vinterens streik i selskapet ta mesteparten av skylden for.

Ferske tall fra TNS Gallups årlige omdømmemåling viser nemlig at flyselskapet er det norske selskapet som faller mest og det er andre år på rad selskapet er det som faller mest på målingen. I fjor var det Dreamliner-trøbbel og bråk med arbeidstagerorganisasjonen Parat som felte selskapet.

Streiken i vinter, som i praksis stanset all trafikk i selskapet i 11 dager og rammet over 200.000 passasjerer, er mye av årsaken til flyselskapets bratte fall i år. For bare to år siden lå Norwegian godt over gjennomsnittet på målingene.

Norwegian befinner seg nå blant de fem selskapene i bunnen på undersøkelsen som inneholder 59 selskap.

Kolossale verdier tapt i Mexicogolfen

Skade på eiendom og fysiske eiendeler kom ikke høyere enn tiende plass på risikolisten, men akkurat dette punktet er årsaken til det som utvilsomt er den største selskapskatastrofen i nyere tid.

Eksplosjonen på boreriggen Deepwater Horizon og det påfølgende oljeutslippet i Mexicogolfen resulterte i skade i massiv skala og et voldsomt omdømmetap for oljeselskapet BP.

Så langt har ulykken kostet BP over 28 milliarder dollar i opprydning og erstatninger, i tillegg kan selskapet komme til å bli idømt en bot på inntil 13,7 milliarder dollar av amerikanske myndigheter.

Ulykken førte til at BPs aksjekurs mer enn halverte seg på to måneder. Siden den gang har aksjen hentet seg en del inn og handles nå på London-børsen for rundt 455 pence.

19. april 2010, dagen før eksplosjonen, stengte BP-aksjen på 640 pence.

Klarte ikke konkurransen

FALLEN KJEMPE: I sine storehetsdager var finske Nokia Europas mest verdifulle selskap. Modellene Nokia 3650 og 3510i – to avanserte telefoner, i 2002.

Hvor skummelt det å ikke klare å fornye seg og tøff konkurranse kan være, trenger man ikke reise langt for å finne et godt eksempel på.

Man skal ikke mer enn ti år tilbake før finnenes Nokia nærmest var synonymt med mobiltelefon.

Selskapet havnet imidlertid på bakbena da smarttelefonbølgen, med Apple i spissen, skyllet over verden. Nokia tapte store markedsandeler til iPhone og Android-baserte smarttelefoner.

Det hele endte med at Nokia til slutt solgte sin mobiltelefonvirksomhet til Microsoft i 2014.

Tilbake i 2000 var Nokia faktisk Europas mest verdifulle selskap med en markedsverdi på over 220 milliarder euro og så sent som i 2007 var selskapet verdsatt til rundt 110 milliarder euro.

I dag er Nokia, som nå fokuserer på telekom-infrastruktur, en skygge av seg selv med en markedsverdi på 24,8 milliarder euro.

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Stopp aksjehandelen – selskapet er under cyberangrep

  2. En tredje vei i det digitale kappløpet

  3. – Vi prøver å skape et slankere og mer effektivt Telenor

  4. Stor oversikt: Slik påvirker brexit aksjene på Oslo Børs

  5. Vraker John Fredriksens Seadrill og satser på rivalen