Finsk-norske Freska henter millioner: Vil revolusjonere vaskehjelp-bransjen

– Vi vil revolusjonere det å bestille vaskehjelp, sier med-gründer Erik Dalland (25) i rengjøringstjenesten Freska til E24. 

SUKSESS: Erik Dalland hadde i starten liten tro på at en rengjøringstjeneste kunne slå an i markedet. Nå har Freska styrket kapital, og en omsetning på rundt 15 millioner kroner.

Foto: Ida Bing
Publisert:

Fra fem ansatte, et Excel-ark for å holde styr på bestillingene og en liten kundebase i Bergen, har selskapet vokst kraftig over de to siste årene. Og fremtiden lover nemlig godt.

Nylig hentet Freska 2 millioner euro, eller nærmere 19 millioner kroner, i en emisjon tidligere denne måneden.

Runden ble ledet av svenske Spintop Ventures og det bergensbaserte investeringsselskapet Momentum Partners.

Med på investeringsrunden er blant annet Adams matkasse-gründerne Lasse Smedsvig og Harald Aalvik, samt den finske gründeren av LeadDesk, Olli Sirkiä.

– Det er fordi vi kan vise til at kundene blir værende, og vi har vokst veldig fort. Derfor klarer vi å hente pengene, og det er veldig gøy, sier gründer Erik Dalland.

Øynet markedsåpning

Det startet høsten 2015. Dennis Stokseth (25) kommer til Erik Dalland (25) med en idé om å starte en vasketjeneste.

– Jeg var ikke helt solgt til å begynne med, sier Dalland til E24.

Men så sjekket de markedet videre.

– Veldig mange tilbød vasketjenesten, men det var ikke mye som var bra, og markedet var preget av svart arbeid.

De to unge gründerne så også at svært få var tydelige på pris, og at de færreste av bestillingene kunne gjøres automatisk.

De øynet en mulighet i markedet. En mer avansert rengjøringstjeneste, med online bestillingsmuligheter.

Nå, få år senere, har Freska ekspandert kraftig, med en omsetning estimert til 15 millioner kroner.

FRA DET MANUELLE: På kun tre måneder fikk de unge gründerene så mange kunder at de ikke lenger kunne håndteres i det daværende systemet – et Excel-ark. Kundebasen lå da på over 100, og mangelen på et velfungerende IT-system begynte å merkes. Dennis Stokseth (til venstre) og Erik Dalland.

Foto: Freska

Løft på det digitale

Fra å ha fem ansatte rengjørere mot slutten av 2015, vokste selskapet. Selskapet het da «Wipe» og utførte rundt ti vask hver dag. Alt var organisert manuelt, og det dro selskapet betraktelig ned.

Les også

Hun er «årets innovatør» i Ledertalentene 2016: Starter masseproduksjon av roboter for å hjelpe syke barn

– Hele ideen var at vi skulle bruke teknologi til å gjøre det lettere, forteller Dalland.

Løsningen ble en finsk investor som hadde vært med fra start. Han kontaktet tre tilsvarende selskaper i Finland, hvor finnene allerede hadde et velutviklet IT-system på plass.

Dagen etterpå holdt bergensgründerne en pitch.

– De var veldig gode på IT, men vi var gode på salg. Vi hadde mange kunder allerede, og gjorde alt veldig fort. Dermed hadde vi allerede en kundebase, legger Dalland til.

De ble enige om en sammenslåing med Esa Olavi Vuolas og Sebastian Heinrichs i april 2016.

DIGITALT SYSTEM: Sammenslåingen med finske Esa Olavi Vuolas (til høyre) og Sebastian Heinrichs førte både til navnet Freska, og en velutviklet IT-plattform, som tillot selskapet å øke kundebasen betraktelig.

Foto: Freska

I dag leverer Freska tjenester til Bergen, Oslo og områdene fra Larvik og Halden til Eidsvoll, samt Helsinki og flere byer i Finland.

– Det mest naturlige steget videre vil være å utvide til Stavanger og Trondheim. Jo større byen er, jo bedre, sier Dalland, som peker på et høyt tempo i storbyen gjør det lettere for folk å ty til rengjøringstjenester.

Les også

Ung gründer folkefinansierer klokker med lakseskinn

Selv kontrollerer Freska hele ansettelsesprosessen, og fungerer som både mellomledd og digital plattform for kunder og arbeidstakere.

– Det er en veldig viktig del av det vi gjør. Det viktigste i tillegg til pris er kvalitet, kontinuitet og trygghet. Det handler jo litt om «feelingen», om dette er en person jeg ville sluppet inn til meg selv, forteller Dalland.

Han peker på at IT-løsningen gir mulighet for rask og enkel bestilling av vasketjenester.

– Før nå har det ikke vært en slik løsning. Da måtte man ringe eller sende mail, og det var en langtekkelig og treg prosess.

PÅ INDIVIDNIVÅ: Freska-gründerne gjennomfører alle ansettelser selv, og mener ansettelse på individnivå er en bedre løsning enn å ansette allerede etablerte firma. – Det er viktig at folk vet hvem som er hjemme hos dem når de er på jobb, sier Erik Dalland, som selv ansetter, sjekker formaliteter og erfaring hos den ansatte.

Foto: Freska

Svart arbeid er en utfordring

Freska er støttet av Tekes, det finske svaret på Innovasjon Norge, og mottok i 2016 en halv million fra den statlige, finske ordningen.

– I dag har vi en svært innovativ plattform. Ingen andre har det samme systemet som oss, som kan være med på å rydde opp i markedet.

– Hva mener du med å rydde opp i markedet?

– I Norge er det fortsatt et stort, svart marked. Det at man er så vant til å kjøpe tjenester svart, skaper også en etterspørsel, som gjør det vanskeligere for oss å få tak i både kunder og arbeidstakere.

I 2007 ble skattefradrag for husholdningsarbeid innført i Sverige, hvor ett av hovedformålene var å flytte svart arbeid til den regulerte økonomien. Det mener Dalland er et godt eksempel.

– Jeg mener det er en kostnad staten bør ta for å fikse opp i markedet, som de også har skapt selv ved å ta så høye skatter. Skattetrykket er slik at det koster mer for kunden å kjøpe tjenesten hvit enn svart.

Les også

Gründer langer ut mot Innovasjon Norge: – De har f*** ikke peiling på hva de snakker om

Bidra til å endre markedet

E24 har tidligere skrevet om «hjemmerenhold på forespørsel»-selskapet Weclean, som i likhet med Freska mener et svart arbeidsmarked er en utfordring.

– Vi trenger ikke skape vårt eget marked slik som mange andre gründerselskaper har vært nødt til å gjøre. Vi tar en posisjon i et hjemmerenholdsmarked på 3,2 milliarder kroner, hvor 40 til 60 prosent av det er svart arbeid. Jeg ser to ting i dette: For det første, en fantastisk fin mulighet for oss til å gjøre business, og for det andre, en mulighet til å ta samfunnsansvar, sa Weclean-gründer Kim Haagensen til E24 i desember.

Det mener NHO Services er positivt for bransjen, og mener aktører som Weclean kan bidra til å endre markedet.

Les også

Weclean-gründeren vil utkonkurrere svart arbeid

Administrerende direktør Anne-Cecile Kaltenborn sa like før jul at mange seriøse renholdsbedrifter har holdt seg unna hjemmerenholdsmarkedet.

– 16 prosent av norske husholdninger oppgir at de har renhold i hjemmet, og vi vet at det er en stor andel svart arbeid der. En av grunnene til det er at folk opplever det som vanskelig å skaffe seg renhold hvitt, for det er en del arbeid i det.

Les også

Nå kan du få egen netthandel-postkasse på trappa

Les også

Lanserer AI-fond på én milliard kroner

Les også

DN: Regjeringen gir skattelette til gründere

Les også

Laksearving investerer i Airbnb-hjelpere

Les også

En av fem vil slutte i jobben for å bli gründer

Her kan du lese mer om