Norsk frisørkjempe inntar USA

Forrige gang Nikita satset utenfor Norden gikk det galt. Nå prøver frisørkonsernet på nytt og har begynt utrullingen i USA.

Sindre Hopland / E24
  • Sindre Hopland
Publisert:

– Det er spennende tider. Vi har jobbet med en spisset strategi, man kan ikke ta hele USA på én gang, sier Christinah Sandåker Nicolaisen som er daglig leder og styreleder i Raise Gruppen, konsernet bak Nikita.

Norges største frisørkjede annonserte for flere år siden er interesse i det amerikanske markedet, og har nylig signert de fem første salongene i det nye markedet.

Frisørkonsernet som ble etablert av Inger Ellen Nicolaisen i 1984 er nå Nordens største frisørkjede med salonger i Norge og Sverige.

– Vi har valgt å ta det litt rolig i USA. Men det vil gå fortere enn det ville gjort i et europeisk land fordi de har multifranchisemodellen, sier Nicolaisen, som tok over styringen av konsernet fra moren tilbake i 2016.

Multifranchisemodellen er utbredt i USA, der det er vanlig at enkeltpersoner eier hundrevis av avdelinger.

Nikita anslår at kjeden totalt vil overstige 200 salonger i løpet av kort tid.

Les på E24+

Her velges det neste Cutters: – Vi skal være djevelens advokat

Større enn Norge og Sverige – sammenlagt

Ambisjon er med tiden å bli godt posisjonert i det amerikanske markedet.

– Da blir det jo vesentlig større enn både Sverige og Norge til sammen, sier Nicolaisen, som ikke ønsker å si hvor mange millioner som har gått med i satsingen så langt.

Det er flere år siden det ble kjent at Nikita så på det amerikanske markedet, og man har valgt en franchisemodell blant annet fordi det har en helt annen risikoprofil og koster mindre å etablere sammenlignet med i Norden.

– Hva står i veien for å rulle dette ut?

– Det står ikke noe i veien, vi vil bare at det skal være kvalitet. Vi har brukt god tid på å rigge infrastrukturen. I USA er franchisevirksomheten profesjonalisert og regulert på en helt annen måte i Norge, sier Nicolaisen.

Inger Ellen Nicolaisen som nå operer som aktivt styremedlem i familiebedriften, veksler på å bo i USA og Norge, mens konsernsjef Nicolaisen styrer det meste fra Norge. Samtidig har det norske selskapet nylig rekruttert Mark Kartarik som direktør for den amerikanske franchisedriften. Kartarik har 27 års erfaring fra Regis, et børsnotert frisørkonsern i USA med over 10.000 salonger.

Med hans hjelp har man kommet frem til at det er de amerikanske sørstatene og Midtvesten man ser på som «tilgjengelige markeder», og E24 ble vist et kart som skisserte 19 amerikanske stater som er der hovedtyngden av satsingen vil ligge slik strategien er i dag.

I dag har Nikita 38 salonger i Sverige og 86 i Norge.

Les også

Cutters nekter å innrette seg etter Forbrukertilsynets krav – forblir kontantfrie

Inger Ellen Nicolaisen (t.v.) og Christinah Sandåker Nicolaisen sammen med den relativt ferske direktøren for franchisevirksomheten i USA, Mark Kartarik.

Raise Gruppen

Har lært av feil i England

Det er ikke første gang Nikita og Nicolaisen-familien ser ut av Norden for nye muligheter. I 2008 lanserte de frisørkonsernet i Storbritannia.

– Vi lanserte akkurat da finanskrisen slo inn. Vi hadde 11 salonger på det tidspunktet, og var akkurat for liten til å være stor, og for stor til å være liten. Vi snakket med kjøpesentrene der borte, og de sa det vil ta syv år før dette endrer seg.

Dermed ble det full stopp i satsingen og selskapet la ned salongene de hadde åpnet.

– Det var da vi bestemte oss for å satse på Sverige i stedet for. I ettertid må jeg si at vi var veldig heldige som ikke ble berørt av krisen på samme måte i Norden.

– Det at man velger en franchisemodell, er det lærdom fra satsingen i Storbritannia?

– Man må bruke de studielånene man får, så ja, absolutt. Det er en annen risikoprofil.

Cutters-konkurransen

Hjemme i Norge utfordres frisørmarkedet av en ny aktør, Cutters, som har etablert 72 salonger i Norge på fire år. I Norden vil selskapet runde 100 salonger «i god tid før sommeren», sier selskapet til E24.

Nicolaisen har lite lyst til å snakke om konkurransen med Cutters, og mener de ikke forholder seg i stor grad til det billigkonseptet Cutters har lyktes med.

– Vi tenker at konkurranse er sunt, de har sitt konsept og vi har vårt. Vi har alltid blitt inspirert av all mulig retail, for vi konkurrerer jo alle om kundens forbruk, om det er en flatskjerm eller en hårklipp.

– Så dere blir ikke inspirert av Cutters?

– Vi ser på trender, og en del av dette handler om tilgjengelighet. Vi har dermed fått opp skjermer med nytt bookingsystem. Vi har mer fokus på hva kundene er opptatt av enn enkeltstående konkurrenter.

– Har dere vurdert et lavpriskonsept?

– Vi er opptatt av å hele tiden utvikle de konseptene vi har og i Sayso har vi fast-track til 399 kroner hvor kunder får klipp med vask på 20 minutter, sier Nicolaisen.

Her kan du lese mer om

  1. Cutters
  2. Christinah Sandåker Nicolaisen
  3. frisør
  4. Nikita
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Frisørkjempe i brev til regjeringen: – Situasjonen er svært dramatisk for oss

  2. Nytt rekordår for Pizzabakeren: «I 17 år har jeg ventet på en smell, men den kommer aldri»

  3. Betalt innhold

    Enda en kaffekjede etablerer seg i Oslo. Vil bli en av landets største.

  4. Annonsørinnhold

  5. Norske selskaper inntar Amazon før lansering i Norden

  6. Nytt Askeladden-selskap utfordrer tannlegebransjen: – Du skal vite hva du må betale