737 Max-ulykkene

David Calhoun tar over Boeing i krise: – Vil sannsynligvis være sjef en kort periode

Flyprodusenten Boeings nye toppsjef har sittet i styret de siste ti årene. Analytiker tror en av de viktigste jobbene hans blir å finne en etterfølger.

David Calhoun (i midten) blir gratulert etter at selskapet han da var toppsjef for, Nielsen, ble børsnotert 26. januar 2011.

Brendan McDermid / X90143
  • Sigrid Moe
Publisert:

Den 13. januar skal David Calhoun (62) tiltre som ny administrerende direktør i Boeing. Hans første oppgave blir å redde tilliten til selskapet, både i forholdet til luftfartsmyndighetene i USA og verden, men også kunder og leverandører.

Det fortalte selskapet i pressemeldingen der det kunngjorde lederbyttet.

Calhoun har sittet i Boeing-styret siden 2009, og ble i oktober styreleder, etter at tidligere konsernsjef Dennis Muilenburg ble fratatt vervet.

– Han vil sannsynligvis ha en relativt kort periode som Boeing-sjef, skriver analytiker Robert Stallard ved Vertical Research Partners i et notat, ifølge Bloomberg. Han viser til at Boeing-sjefer pleier å pensjoneres når de er 65 år.

Analytikeren tror derfor at en av de viktigste oppgavene Calhoun nå får, er å finne sin egen etterfølger.

Les på E24+ (for abonnenter)

The Economist-leder: Boeings feilslåtte MAX-strategi

Flere problemer

Det er ikke bare 737 Max-krisen den nye toppsjefen nå står overfor.

I tillegg til at selskapets bestselgende fly er satt på bakken etter to store ulykker, har også Boeing hatt produksjonsproblemer med militærflyet KC-46 og forsinkelser knyttet til det nye langdistanseflyet 777X, og i helgen måtte en testflyging av romfartøyet Starliner avbrytes.

Årsaken var at fartøyet brukte mer drivstoff enn ventet for å holde banen, og den skal i tillegg ha hatt en feil som gjorde at romfartøyet hadde forholdt seg til feil tid.

Og mens Boeing har hatt problemer, har konkurrenten Airbus vokst.

– Til å begynne med har David Calhoun én jobb: Å håndtere Max-krisen, både operasjonelt, finansielt, regulatorisk og den effekten krisen har hatt på selskapets omdømme, sier analytiker Seth Seifman ved JPMorgan Chase i et notat til sine klienter, ifølge Bloomberg.

Les også

Medier: Sparket toppsjef kan forlate Boeing med sluttpakke på nær 60 millioner dollar

Åpenhet

I kunngjøringen av ny toppsjef skrev Boeing at selskapet ville være mer åpent, både mot myndigheter og kunder.

Løftet om åpenhet fulgte selskapet raskt opp, og Boeing leverte inn nye dokumenter om ulykkesflyet 737 Max bare timer etter at det ble kjent at Muilenburg var ferdig som konsernsjef.

Dokumentene har ikke blitt offentliggjort, men en kongress-ansatt har fortalt at de tegner et urovekkende bilde.

Flyprodusenten blir gransket for avgjørelsen om å fortsette å fly 737 Max-flyene etter den første ulykken, for å ha ignorert advarsler fra ansatte og for å ha ofret sikkerheten i kampen om å utvikle et fly som kunne konkurrere med den europeiske flyprodusenten Airbus.

– Riktig av styret

På lille julaften kom meldingen om at Boeings mangeårige toppsjef Dennis Muilenburg gikk på dagen, etter press fra selskapet. Frem til Calhoun tiltrer i midten av januar, skal finansdirektør Greg Smith være konsernsjef.

Det er tidligere Continental Airlines-topp Lawrence Kellner som er ny styreleder i Boeing.

– Dennis hadde ikke skylden for at Max ble satt på bakken, men han har ansvaret for det Boeing har kommunisert og gjort etter de to tragiske ulykkene. Vi tror ikke det er kontroversielt å si at håndteringen ikke har vært som den burde, og vi synes derfor det er riktig av styret å erstatte Muilenburg, sier luftfartsanalytiker Rob Stallard ved Vertical Partners til Financial Times.

Muilenberg har vært i selskapet i 35 år, de siste fire som konsernsjef.

Her kan du lese mer om

  1. 737 Max-ulykkene
  2. Boeing
  3. Dennis Muilenburg
  4. Fly

Flere artikler

  1. Boeing-analytiker: – Venter at resultatet blir «en absolutt katastrofe»

  2. Nye Boeing-dokumenter forteller om 737 Max-feil

  3. Medier: Sparket toppsjef kan forlate Boeing med sluttpakke på nær 60 millioner dollar

  4. Annonsørinnhold

  5. Boeing rammes hardt av Max-problemene i fjerde kvartal

  6. Boeing-sjefen vil «erkjenne feil» i høring i Senatet