Ukulturen i XXL

Politiet henlegger Forbrukertilsynets anmeldelse av XXL etter prisjuks

Oslo-politiet henlegger saken på grunn av manglende kapasitet.

BLIR IKKE ETTERFORSKET: Oslopolitiet oppretter ikke sak mot XXL.

Javad Parsa
  • Hans M. Jordheim
Publisert: Publisert:

Politiet kommer ikke til å innlede etterforskning for å finne ut av om XXL har brutt straffelovens bestemmelse om bevispåvirkning og unndragning av strafforfølgning.

Det var denne paragrafen Forbrukertilsynet viste til da de i januar i år politianmeldte XXL.

Bakgrunnen for politianmeldelsen var E24s avsløring av prisjuks i sportskjeden, samt en ekstern granskningsrapport fra DLA Piper som bekreftet at XXL hadde manipulert salgstall.

Nødvendige prioriteringer

Politiet har imidlertid nå henlagt saken på grunn av manglende kapasitet.

«På grunn av arbeidsmengden i strafferettspleien må det dessverre skje nødvendige prioriteringer av hvilke saker som kan behandles. Etter retningslinjene for slik prioritering blir denne saken ikke tatt under behandling», skriver Oslo-politiet til Forbrukertilsynet.

– Vi merker oss at politiet har henlagt anmeldelsen på grunn av kapasitetshensyn, og tar tilbakemeldingen til etterretning, kommenterer Forbrukertilsyn Elisabeth Lier Haugseth overfor E24.

Samme formulering bruker XXL via deres fungerende pressekontakt Marte Ramuz Eriksen.

– Vi tar dette til etterretning, skriver hun i en SMS.

Les på E24+

Ekspertene spår kursras i Norwegian-aksjen

Juks med salgstall

Det var i fjor sommer at E24 kunne avsløre hvordan XXL-ansatte hadde manipulert salgstall.

Fire tidligere mellomledere fortalte at jukset gikk ut på at ansatte selv kjøpte en vare for så å ta retur på den rett etterpå.

På den måten ble det sørget for at det så ut som at den enkelte butikk hadde solgt flere varer enn den faktisk hadde.

Poenget med dette var å kunne vise til nok omsetning av en vare før den skulle annonseres med rabatt. Når man reklamerer med førpris, kreves det nemlig at denne er reell - at man kan vise til et visst antall salg av en vare i tiden opp mot kampanjen.

Les på E24+

Historien om da Hydro ikke lot seg presse av hackerne

Fant åtte tilfeller

Påstandene ble gjenstand for en gransking fra advokatfirmaet DLA Piper.

– Påstandene om prisjuks er bekreftet, sa advokatfirmaets partner, Berit Reiss-Andersen, da rapporten ble presentert før jul i fjor.

– Samtidig har beskyldningene vært at dette har vært langvarig og systematisk. Dette har ikke vi funnet dekning for, la Reiss-Andersen til.

Advokatfirmaet hadde fått bekreftet åtte slike tilfeller.

Forbrukertilsynet har også gjort egne undersøkelser, der de har gått gjennom materialet som XXL har levert til dem de siste årene.

– Forbrukertilsynet har ikke funnet grunnlag for å sanksjonere XXL etter markedsføringsloven da de fiktive kjøpene ikke ser ut til å kunne kobles til de XXL-sakene vi har vurdert i vår saksbehandling, sa direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet i forbindelse med politianmeldelsen.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Ukulturen i XXL
  2. XXL
  3. Forbrukertilsynet
  4. DLA Piper

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    «Hotellkongen» var i politiets søkelys i nesten fire år. Nå får politiet flengende kritikk fra statsadvokaten.

  2. Miljødirektoratet politianmelder Equinor etter Mongstad-utslipp: Miljøvernministeren svært kritisk

  3. Hurtigruten-skip skal ha nektet corona-testing – politiet vil ikke etterforske konsernsjefens rolle

  4. Annonsørinnhold

  5. XXL trenger mer tid til å rydde opp – må fortsatt vente på arbeidskraft fra Nav

  6. Vendte XXL ryggen etter avsløringer – nå kan Nav snu