Rema 1000 henter McDonald’s-sjefen og Circle K-direktør til toppjobber

Etter flere utskiftninger i Remas toppledelse har dagligvarekjeden sikret seg McDonald’s-sjef Pia Martinsen Mellbye og Circle K-topp Line Aarnes som henholdsvis blir salgs- og markedsdirektør og direktør for kategori og innkjøp.

SKIFTER JOBB: Pia Martinsen Mellbye har lagt bak seg flere svært sterke år som McDonald’s-sjef i Norge, nå får hun ansvaret for salg og markedsføring i Rema 1000.

Sindre Hopland
Publisert:

– Dette er en del av videreutviklingen av Rema 1000, og to ansettelser jeg har hatt ansvaret for selv. Jeg har snakket med mange folk før jeg ansatte Pia og Line, både internt og eksternt. Jeg trygg på at jeg har funnet de to beste for disse stillingene, sier Rema 1000-sjef Trond Bentestuen til E24.

Etter administrerende direktør Bentestuen er markedsdirektør og direktør for kategori og innkjøp to av de desidert viktigste stillingene i en dagligvarekjede.

Etter en mislykket «bestevenn»-kampanje og Æ-lansering forsvant tidligere innkjøpsdirektør Lars Kristian Lindberg ut av Rema-systemet, det samme gjorde franchise-direktør Jan Frode Johansen. Nå skal Morten Gabrielsen, som i dag er kategori- og innkjøpsdirektør, gå over i en strategirolle i konsernet.

Bentestuen som selv kom fra DNB i fjor, har jobbet med organiseringen i Rema og har nå slått sammen salg og markedsavdelingen, og gitt ansvaret til Pia Martinsen Mellbye, som i dag leder McDonald’s i Norge.

På innkjøp og kategori blir det Line Aarnes som går inn som direktør. Hun kommer fra ledelsen i Circle K sitt morselskap, Alimentation Couche-Tard, hvor hun de siste årene har jobbet fra USA som direktør for kundereise og markedsføring.

Les også

Kolonial.no og Rema mener Konkurransetilsynet mykner opp om prisregulering

Bra med nytt blod i Rema

Både Aarnes og Mellbye har erfaring fra dagligvarebransjen, fra henholdsvis Norgesgruppen og Ica Norge.

Et viktig trekk med deres erfaring er ifølge Bentestuen at de begge kommer fra franchisemiljøer, noe som er vanlig i både Circle K og McDonald’s.

– Både Pia og Line har dagligvare i blodet, og jeg tror det kan være bra å få inn noen nye hoder. Både Mellbye og Aarnes har vært ute og hentet viktig erfaring siden sist de jobbet i dagligvarebransjen, erfaring som jeg tror vi kan nyte godt av i Rema 1000, sier Bentestuen.

– Nå har det vært en del endringer i Remas organisasjon de siste årene, er dere satt for fremtiden nå?

– Kontinuitet er viktig, og det er målet fremover. Rema feirer 40 år i 2019, og min jobb er å legge til rette for at de neste 40 årene blir minst like gode som de første 40, sier han.

Mellbye og Aarnes starter i Rema i løpet av første kvartal 2020.

Les også

Ferske tall: Rema 1000 vokser igjen etter marerittåret

Line Aarnes har gjort karriere i Circle K sitt morselskap, Alimentation Couche-Tard, men flytter nå tilbake fra USA for å ta jobben som direktør for innkjøp og kategori i Rema 1000.

Bertel O. Steen

– Mer enn lave priser

Mellbye sier hun ønsker å gjøre Rema til en kjede som handler om mer enn lave priser, men like mye om handlevaner, betalings- og leveringsløsninger og digitale tjenester.

– Jeg ble trigget av muligheten til å videreutvikle en av Norges sterkeste og tydeligste merkevarer sammen med noen av landets stolteste kjøpmenn. Jeg ser et potensial for å gjøre merkevaren REMA 1000 enda mer relevant i folks hverdag, sier Mellbye i en uttalelse.

Aarnes som bodd flere år i den amerikanske storbyen Charlotte, North Carolina, tror overgangen fra Circle K til norske Rema skal gå bra.

– Begge steder handler det om å støtte kjøpmannen med gode produkter og konsepter. Det er hun eller han som kjenner kundene best og som kjenner det mest på lommeboken om vi lykkes. Rema 1000 skal samtidig ha de laveste prisene, det gleder jeg meg til å jobbe for. Det finnes gode ideer hos hver eneste kjøpmann som andre franchisetagere kan ha nytte av. Dette utgjør et enormt potensial, sier hun i en melding.

McDonald's solgte burgere for to milliarder i Norge

Kvinne i sjeldent mannsdominert rolle

Bentestuen er tydelig fornøyd med å gjøre toppledelsen mer kjønnsbalansert.

– Dette er stillinger som ofte holdes av menn i dagligvaren, var det viktig å finne kvinnelige kandidater?

– Kjønn har ikke vært et bortvalgskriterium, men det er veldig hyggelig at det ble to kvinner. Jeg tror nesten 70 prosent av innkjøpsbeslutningene i dagligvarebutikker tas av kvinner, og det skulle bare mangler at ikke flere sitter i ledelsen også.

I både Norgesgruppen og Coop er innkjøpsdirektørene menn, og Bentestuen mener denne stillingen er en av direktørjobbene det har vært svært få norske kvinnelige ledere opp igjennom årene.

Høsten er den viktigste årstiden for dagligvarekjedene, ettersom det er på denne man hvert år forhandler avtaler med leverandørene i som ofte kalles «høstjakta».

– Blir det en annen dynamikk i forhandlingene neste år med Aarnes på plass?

– Det skal man ikke utelukke. Det er viktig å få nye øyne på også denne prosessen, sier Bentestuen.