Dette googler turistene om Norge

Fjorder, isbreer og nordlys er blant de mest populære ferierelaterte søkeordene i 2018.

NORSK NATUR: Mange turister er interessert i å besøke Norges storslåtte natur.

Foto: Erik Johansen NTB scanpix
Publisert:

I 2018 var det 8,3 millioner ferierelaterte søk etter Norge, ifølge en rapport fra Visit Norge. Det er en økning på 21 prosent sammenlignet med året før.

– Vi har hatt en god organisk vekst, sier teknisk ansvarlig i Visit Norway, Kjetil Røed.

Det er tyskerne som søker mest etter norgesferie, etterfulgt av amerikanerne og britene. Den største økningen i antall søk sees imidlertid blant kineserne. I 2018 var det 353.345 kinesiske søk etter Norge som turistdestinasjon, i motsetning til 212.978 året før. Det tilsvarer en økning på over 65 prosent.

– Vi ser at interessen fra det kinesiske markedet øker, og at det kommer flere individuelle reisende. Det er en global trend at kineserne reiser mer nå enn tidligere, sier Røed.

Les også: (+) Kan Norwegians Kina-drøm redde «lakseslottet» på Gardermoen?

På topp 50-listen over de mest populære søkeordene i 2018 trumfer «Fjords and Glaciers», altså fjorder og isbreer, med over 1,1 millioner søk. Det nest mest populære søkeordet, med litt over 580.000 søk, er nordlys. Det hersker med andre ord liten tvil om at turistene har lyst til å se norsk natur når de besøker landet.

– Det er stor interesse for Norge ut i verden, mener Røed.

At det har vært økt aktivitet på samtlige av Visit Norways hjemmesider, understøtter påstanden.

– Vi har mer fokus på innhold om mat, kultur og arkitektur treffer dermed bredere enn tidligere. Det gjør at vi får økt synlighet, avslutter han.