– Det blir lettere for XXL – og tøffere for Sport 1

Eksperter tror det blir mindre prispress i bransjen som følge av at Gresvig bytter ut G-Max og G-sport med Intersport.

LEGGER NED: Lars Kristian Lindberg, sjef i Gresvig, slapp fredag bomben om at G-Max og G-sport legges ned og omprofileres til Intersport.

Foto: Siv Dolmen.
Publisert:,

– Er det noe Gresvig ikke kan, så er det å drive lønnsomt med egen drift. Dette grepet de gjør nå er dramatisk, sier handelsekspert Reidar Mueller, Varde Hartmark.

Mueller kjenner norsk handelsbransjen godt, og blir overrasket over å høre nyhetene om at Gresvig legger ned G-sport og G-Max, og omprofilerer dem til Intersport.

Samtidig mener han grepet er spennende.

– Å legge alle tre merkenavnene under Intersport gjør det enklere for kunden. Kommunikasjonen blir tydeligere og kjeden får større gjennomslagskraft, sier han

Les også

G-sport legges ned – Gresvig satser på Intersport

Gavepakke for XXL

XXL-aksjen hoppet opp på nyheten 2,67 prosent etter nyheten fra Gresvig ble sluppet fredag formiddag, men falt senere tilbake, og er nå opp 1,47 prosent.

Mueller mener det ikke finnes tvil om at dette er bra for Norges største sportskjede.

– Dette blir veldig bra for XXL og ikke fullt så bra for Sport 1.

Mueller tror prispresset som har vært mellom XXL, G-Max og G-sport vil forsvinne, ettersom Intersport er en kjede som satser mer på faghandelen, hvor service og kunnskap er viktigere enn i lavprisaktørene, og hvor man også har tilgang til andre merker.

– Hovedproblemet for Gresvig er jo at de har drevet 8 til 10 prosent dyrere enn XXL i flere år, så dette tror jeg handler om at Gresvig posisjonerer seg mer som en faghandel, sier Mueller og legger til:

– Sport 1 har fått lov til å drive i dette segmentet alene, og har gjort det bra, men nå får de konkurranse, og det vil på mellomlang sikt bli tøft.

Les på E24+ (for abonnenter)

Børskommentar: Bør XXLs storeiere vurdere strategien som den svenske hovedeieren vil gjøre med KappAhl?

Butikkene vil omprofileres innen 2020, opplyser Gresvig.

Gresvig og de tilhørende sportskjedene har i mange år tapt store penger på å selge sportsutstyr, og erkerivalen XXL har lenge ligget et hestehode foran.

– Vi opererer i et voksende marked. Vi må bare bli bedre til å tjene penger på det, og det skal vi bli gjennom samarbeidet med Intersport, sier Lars Kristian Lindberg, administrerende direktør i Gresvig AS i en melding til E24 fredag formiddag.

Svakere merkevare

Mueller mener Intersport ikke kan måle seg med XXL sin merkevare, og at både G-Sport og G-Max hadde en sterkere merkevare enn kjeden de nå skal omprofileres til.

Han mener også at grepet vil bety endringer i antall butikker.

– Jeg vil tro at Gresvig også vil komme til å legge ned butikker som følge av dette grepet.

Senioranalytiker i Danske Bank, Eirik Melle, er enig i at G-sport og G-Max har slitt med en klar profil som skiller dem fra XXL. Han legger også til at nisjebutikkene tar stadig større markedsandeler.

– At de nå havner under samme paraply som Intersport kan hjelpe de med å skape en klarere profil overfor kundene. Jeg har likevel vanskeligheter med å tro at de skal store markedsandeler fra å konsolidere merkevaren, sier han.

Han sier at nyheten kom uventet på selv om G-Sport og G-Max lenge har slitt økonomisk i et spotmarked preget av tøff konkurranse og overetablering.

– Om XXL vil tjene på dette, mens Sport 1 vil slite mer, synes jeg er vanskelig å si noe om.

Han tror ikke at sportsbransjen generelt blir preget av endringen på kort sikt, med mindre det forsvinner mange butikker.

– Det vil fortsatt være et enormt stort tilbud. Jeg tror det vil hjelpe dem med å være mer effektive, som kan være en positiv endring kostnadsmessig. Å samle de tre under ett navn vil ikke nødvendigvis dra mye på topplinjen, sier Muller.

Her kan du lese mer om