Snusgiganten Swedish Match solgte for over en milliard i Norge i fjor

Den svenske produsenten av snus, fyrstikker og lightere økte inntektene til 1,2 milliarder kroner i Norge i fjor, til tross for innføring av «stygge bokser».

ØKER: Snussalget i Norge øker, selv etter innføring av "stygge bokser".

ØKER: Snussalget i Norge øker, selv etter innføring av "stygge bokser".

Foto: David Bach E24
Publisert:

Fjorårets inntekter på i overkant av 1,2 milliarder gjennom selskapene Swedish Match Norge og Swedish Match Distribution er opp fra 1,1 milliarder kroner året før.

Samlet satt de to selskapene igjen med et resultat før skatt på 62 millioner kroner i fjor, opp fra 53 millioner kroner i 2017, ifølge regnskapene.

Grønne bokser bremset ikke

2018 var det første hele året med salg av nøytrale snusbokser, dekorert av grønnfargen som har blitt kåret til «verdens styggeste».

Målet er å gjøre det mindre attraktivt å snuse, men innstrammingen har ikke påvirket snusgigantens salg i Norge, ifølge kommunikasjonsdirektør Nils Erlimo i Swedish Match.

– Flere har kommentert at de synes de nye boksene er fine. Bakgrunnen for at vi ikke ønsket de grønne boksene er fordi vi ikke ønsker reguleringer på snus som egentlig baserer seg på sigaretter, sier han.

Ble hjulpet av økt grensehandel

Erlimo påpeker at selskapet også fikk god hjelp av grensehandel i løpet av fjoråret.

Annonsørinnhold

– Samtidig som det norske markedet økte i 2018, så økte grensehandelen enda mer. I Sverige er avgiftene under halvparten av hva de er i Norge, og over 20 prosent av snusen som konsumeres i Norge er handlet i Sverige, sier han.

– Tror dere at snussalget kunne ha økt enda mer dersom det ikke var noen reguleringer?

Det er veldig vanskelig, for ikke å si umulig, å spekulere i. Vi konstaterer at norske snusere syns de grønne boksene ser bra ut. Det vi ser er at det tar mer tid i butikk å finne rett boks når alle ser like ut, svarer Erlimo.

– Hvordan er salgsutviklingen i Norge i forhold til i Sverige?

– Det svenske markedet er et mer modent marked enn det norske, så der er ikke veksten like stor, bortsett fra grensehandelen.

Kommunikasjonsdirektør Erlimo ønsker ikke kommentere salgsutviklingen til Swedish Match i Norge så langt i år.

Annonsørinnhold