Sportsutstyr på nett tar av: Fjellsport økte omsetningen med 20 prosent

Den norske virksomheten snudde fra minus til pluss og oppnådde rekordresultat i 2018. – Jeg garanterer nesten at 2019 blir nytt rekordår, sier daglig leder.

NETTHANDELKONGE: Eric Sandtrø, daglig leder i Fjellsport AS, har lang erfaring fra netthandel og tror at veksten bare vil fortsette i årene fremover.

NETTHANDELKONGE: Eric Sandtrø, daglig leder i Fjellsport AS, har lang erfaring fra netthandel og tror at veksten bare vil fortsette i årene fremover.

Foto: Fjellsport
Publisert:,

Selskapet bak nettbutikkene Fjellsport.no og Supersport.no selger sportsutstyr som aldri før. I 2018 rundet omsetningen 340 millioner kroner, viser årsregnskapet til Fjellsport AS.

Med rekordhøy topplinje gikk selskapet for først gang med et overskudd i millionklassen. Resultatet før skatt endte på 4,6 millioner kroner, solid opp fra minus 3,6 millioner i 2017.

– 2018 var et nytt år med fremgang, men vi sitter alltid med følelsen av at vi kan gjøre ting bedre, sier Eric Sandtrø, daglig leder i Fjellsport AS.

Sandtrø eier 41 prosent av aksjeselskapet og er best kjent som en av gründerne bak nettbutikken Komplett.

– Etterspørselen bare øker og øker

Der mange etablerte sportskjeder sliter med salget i fysiske butikker, er situasjonen en helt annen på nett.

– Etterspørselen bare øker og øker, sier Sandtrø.

Annonsørinnhold

Fjellsport.no er den viktigste nettbutikken for selskapet og står for 90 prosent av omsetningen.

– Nordmenn er sporty og liker å fremstå som sporty. Vi ser også at en del av det vi selger brukes som fritidsplagg, sier Sandtrø.

Les også

Egmont har tatt jafs av norske netthandel-suksesser: – Vi investerer med en evighetshorisont

Den Sandefjord-baserte nettbutikken drifter også den svenske nettbutikken Tindeberg.se.

I desember 2018 slo Fjellsportkonsernet seg sammen med den svenske aktøren Outnorth, som er ledende innen friluftssegmentet i Sverige. Konsernet fikk dermed en samlet omsetning på over 1 milliard svenske kroner.

Sandtrø forteller at Fjellsport i dag også har utsalg i Finland og Tyskland.

Tror på nytt rekordår

Den snørike vinteren i 2018 bidro positivt til omsetningen, ifølge Sandtrø. Han sier at en solrik sommer ikke nødvendigvis er i Fjellsport sitt favør, men at varierende vær er noe de har lært å leve med.

– Vi sier noen ganger at vi bruker mer tid på yr enn på xxl.no, sier Sandtrø spøkefullt.

Han forteller at utsiktene for inneværende år ikke ser så verst ut.

– Jeg garanterer nesten at 2019 blir et nytt rekord år.

SPORTY: Eric Sandtrø oppfordrer nordmenn til å komme seg ut i norsk natur i sommer.

Foto: Privat

Venter tøffere konkurranse

Sandtrø mener at nettkundene har blitt langt mer kravstore de siste årene.

– Vi ser at kravene til å drive netthandel er høyere enn før. Da jeg startet var det greit hvis varen ble sendt ut i løpet av tre dager. I dag blir kunden overrasket hvis ikke varen er ute innen samme dag.

LES OGSÅ: Derfor skjelver sportsbransjen (+)

Fjellsport-sjefen venter tøffere konkurranse i tiden fremover og tror at veksten i netthandel bare vil fortsette.

– Det er hevet over enhver tvil at netthandel kommer til å stjele markedsandeler fra fysiske butikker. Det vil vi dyrke videre, sier Sandtrø.

Han venter at det kommer konsolideringer innenfor netthandel og vil ikke utelukke at Fjellsporten vil kjøpe opp eller slå seg sammen med andre tilbyder av sportsutstyr.

– Det er mange spennende selskaper der ute, men hovedfokuset er på oss selv og videre vekst, sier Sandtrø.

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold