Lars Monsen satser i tøft sportsmarked - lanserer nytt butikkkonsept i hele Norge

Eventyreren Lars Monsen vil erobre norsk sportsbransje sammen med nordnorske industrifamilier. Denne uken åpnet han sin fjerde butikk, denne gangen utenfor Oslo - i løpet av året vil de være i hele landet.

Daglig leder og eier i Lars Monsen Gear, Chris Løvold, på åpningen av den første av flere butikker i Sør-Norge. Her fra Sandvika Senter utenfor Oslo.

Sindre Hopland
Publisert:,

– Det å komme fra nord til sør, det er vi både stolt og ydmyke over, og ikke motsatt, sier daglig leder og eier i Lars Monsen Gear, Chris Løvold, selskapet som selger den kjente tur-profilens egne kles- og utstyrsmerke.

Han har nettopp åpnet den nye Lars Monsen Gear-butikken på Sandvika Storsenter, den første butikken sør for Bodø, men nå begynner utrullingen.

Selskapet som har to industri- og oppdrettsfamilier og Monsen selv på eiersiden ser for seg å ha sju-åtte butikker i løpet av året, og dekke de største byene i Norge.

Neste ut er Stavanger.

Sportsbransjen står midt i en storm, både på grunn av endrede forbrukervaner, beinhard priskrig og konkurranse fra netthandel.

– Noen vil si det er risikabelt å åpne butikker i høyt tempo i 2020?

– Ja, men merkevaren er sterk og det vi gjør er ikke en kopi av alt som finnes, vi mener dette er nytt. Vi vet at sportsbransjen er tøff, men vi tror merkevaren vår komplementerer resten av bransjen, sier Løvold.

E24 har forsøkt å komme i kontakt med Lars Monsen om satsingen, men har ikke fått henvendelsene besvart.

Les også

Norrøna satser på turisme – kjøper majoriteten av norsk reiseselskap

Dropper de store kjedene

Fra før av har Løvold-selskapet butikker i Bodø, Alta og Tromsø.

Løvold-familien er langt ifra ferske i sportsbransjen, og har drevet sportsforretningen Komplett Fritid i Bodø i en årrekke.

Familien som også driver stort innen varer og tjenester til oppdrettsbransjen har sammen med oppdrettsfamilien Wenberg satset på Monsen-merkevaren siden 2016.

– Vi har investert mye, flere titalls millioner, sier Løvold som er fjerdegenerasjons Løvold-retailer.

– Det er ikke løp, kjøp og rabatter, sier han.

Løvold sier de har fått henvendelser fra de store sportskjedene, men har valgt dem bort for å få kontroll på marginene.

– Vi har vært beinharde på at vi må ivareta merkevaren på lang sikt. For oss er det ikke første mann til 100 millioner og da kan vi ikke slippe det løs på nett hos andre enn hos selv, sier den daglige leder Løvold som legger til:

– Hos våre forhandlere, som teller nesten 30 nå, gir vi ikke anledning til å selge på nett, noe 8 av 10 jubler for, fordi de vet at man ikke trenger å konkurrere på pris med en større kjede.

– Så da kommer man ikke inn de store kjedene?

– Nei, og på lang sikt mener vi det ikke er noe tap. Det er klart at det er fristende, men marginene...

Les også

Ny XXL-sjef: – Jeg blir trigget av litt umulige utfordringer

Eventyrer Lars Monsen har lansert eget klesmerke og etablerer butikker i hele Norge.

Foto: Terje Mortensen VG

Ekspert: Klok tenkning

– En del kategorier innen sport vokser fortsatt selv om mange sliter.

Partner og varehandelekspert Reidar Mueller jobber tett med retailnæringen, og sier han vet at selv om sportsbransjen sliter, så er det fremdeles konsepter som opplever vekst.

Han tror egne spesialbutikker kan være en god idé.

– De sterkeste merkevarene velger i stadig større grad selektiv distribusjonen. Jeg mener dette er klok tenkning, så blir spørsmålet fremover om merkevaren er sterk nok og selskapet har ryggrad til å penetrere markedet.

– Hva tenker du om at selskapet velger bort distribusjon i de store kjedene?

– Du får raskere høy topplinje hos kjedene, men man får ikke kontroll på utviklingen av merkevaren. Det er også en risiko for at varemerket blir vannet ut ved at det er for mye pris- og rabattvirksomhet.

Mange norske frilufts- og idrettspersonligheter har lykkes med utstyr og kleslinjer. Alt ifra skiløper Bjørn Dæhlie, til kulekjører Kari Traa og roer Olaf Tufte.

– Det er god kjennskap til Lars Monsen i Norge og han har et godt omdømme, men spørsmålet er hvor lett det blir å ta ut verdien av navnet og kommersialisere det, og eventuelt eksportere det ut av landet, sier Mueller og legger til:

– Jeg må si det er gøy og spennende at noen tør og evner å satse i dette markedet.

Les også

Slik vil varehandelen utvikle seg i 2020: – Det ligger en udetonert bombe i netthandelen

Diskuterte Monsen-merket over pils

Da Løvold-familien skulle lansere nettbutikken Komplett Fritid for ti år tok de kontakt med Monsen, og begynte etter hvert et samarbeid hvor ekspedisjonslederen testet produkter for dem.

– Vi satt over en pils og diskuterte sportsbransjen. Vi hadde doblet nettbutikken vår år over år, men det var vanskelig å tjene penger. Men her satt vi med en av Norges største merkevarer, hvorfor ikke lage våre egne produkter spurte vi oss selv?

På grunn av butikkdød og tøffe tider i handelsbransjen er det mange ledige lokaler, noe som har gjort utrulling av kjeden enklere.

Etablering i de største norske byene er fokuset i inneværende år, sier Løvold som mener de vil ha 7–8 butikker i 2020.

I 2019 omsatte selskapet for rundt 15 millioner, men har budsjettert med å doble dette i 2020, samt gå i pluss for første gang.