Bråbrems i Tine-salget - skal spare inn med nedbemanning

Konkurrentene tar innpå og salget flater ut. I 2018 må Tine spare 450 millioner kroner, og meierigiganten sier onsdag at deler av kostnadene skal spares inn ved nedbemanning. 

SLITER: Nordmenn drikker mindre søtmelk og kjøper mindre yoghurt av Tine, ifølge selskapets årsrapport.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
  • Sophie Lorch-Falch
Publisert:,

Salget til Tine faller, og hverken salgs- eller resultatutviklingen holder mål, innrømmer meieriprodusenten i årsrapporten for 2017.

– Vi ikke fornøyd med utviklingen. Vi forsetter å gjennomføre forbedringer i alle deler av verdikjeden, sier konsernsjef Hanne Refsholt i forbindelse med fremleggelsen.

I midten av 2017 så ledelsen at markedsandeler gikk tapt, og at det ble krevende å tilpasse kostnadene løpende. Både omsetningen og resultatet ble dårligere i 2017, enn året før.

I 2017 solgte Tine meierivarer som melk og yoghurt for 22.511 millioner, mot 22.569 millioner året før.

Driftsresultatet landet på 1.537 millioner, en nedgang fra 1.716 millioner i 2016.

Skuffende utvikling gjør at Tine må ta frem sparekniven.

Innen 2019 skal kostnadene reduseres med 450 millioner kroner.

Selskapet har tidligere antydet nedbemanning, og skriver i dagens pressemelding at deler av kostnadene skal spares inn ved nedbemanning innen 2019.

«Forbedringsprogrammet omfatter tiltak i alle selskapets virksomhetsområder. Tiltakene, hvor mange er iverksatt allerede, vil bestå av strukturvurderinger, pågående endringsprosjekter, reduserte konsulentkostnader og nedbemanning», heter det i onsdagens pressemelding.

Hvor mange som skal nedbemannes, og hvordan, sier ikke Tine noe om.

Q-meierienes økte salget med 16 prosent

Sterkere konkurranse i meierisektoren er én av årsakene til at Tine har sluttet å vokse.

Konkurrenten Q-meieriene økte inntektene med 219 millioner til 1,6 milliarder kroner i fjor, hvilket gir en vekt på 16 prosent.

Markedsandelen til Q-meieriene økte fra 19 prosent i 2016 til 23 prosent i 2017.

Innovasjoner som Skyr mini og Drømmelett bidro til salgsøkningen. Mens Q-meieriene vokser i yoghurt-segmentet, sliter Tine.

– Det er betydelig konkurranse innenfor yoghurtsegmentet, og her må Tine bare jobbe hardere for å komme opp med nye innovasjoner, sier Refsholt.

Det økologiske Røros-meieriet kan også vise til fet omsetningsøkning de siste årene, men tallene for 2017 er foreløpig ikke klare.

Les også

Tine skal bygge meieri for norsk ost i Irland

Færre ører til melkebøndene

Oppbremsingen til Tine i fjor får konsekvenser for melkebøndene som leverer melk til nordmenn gjennom meieriselskapet.

Styret i Tine går inn for at bøndene skal få etterbetalt 57 øre per liter melk som ble levert i fjor. I snitt venter et sluttoppgjør til melkebøndene på 97.000 kroner.

I 2016 fikk derimot Tine-bøndene i snitt etterbetalt 112.000 kroner. Totalt fikk melkebøndene 7 øre mindre betalt per liter melk levert til Tine i fjor, sammenlignet med i 2016.

Nielsen-tall viser 5 prosent volumfall

Salgsinntektene til Meieri Norge, som inkluderer Tine og Ostecompagniet, falt med 0,5 prosent i fjor.

Nielsen-tall viser at Tine tapte terreng i markedet i 2017, men i verdi falt ikke markedsandelen like mye.

Tines varer hadde en negativ utvikling på 1,6 prosent ut av butikk i fjor, mens det målt i volum var et fall på 4,8 prosent, ifølge Nielsen-tallene.

Les også

Nedgang i melkeproduksjonen

Les også

Tines juleulv skaper kraftige reaksjoner

Les også

Tine utelukker ikke nedbemanning etter Kiwis melkekutt

Her kan du lese mer om

  1. Tine
  2. Q-Meieriene AS
  3. Næringsliv

Flere artikler

  1. – 30 prosent markedsandel er realistisk

  2. Tine kutter 400 årsverk – skal spare én milliard kroner

  3. Melkesalget faller år etter år – men denne melkekonkurrenten selger så det spruter

  4. Annonsørinnhold

  5. Milliardresultat for Norgesgruppen

  6. Tine vurderer å legge ned tre meierier – 150 ansatte kan miste jobben