BI-forsker: – Kjedene som ikke har netthandel innen 3-4 år, vil trolig gå dukken
Netthandelen tar stadig markedsandeler fra de fysiske butikkene. Tiden er i ferd med å renne ut for kjedene som ennå ikke har kommet seg på nett, mener BI-forsker.
Norsk e-handel har mer enn doblet seg, fra 51,8 milliarder kroner i omsetning i 2012 til 105 milliarder kroner i 2017. Og den digitale kjøpefesten vil bare fortsette.
Det kommer frem i rapporten Norsk e-handel 2017 fra DIBS by Nets, et ledende selskap innen betalingsløsninger på nett.
Samtidig ligger USA vanligvis 6–7 år foran oss i digitaliseringen av forretningslivet, skriver e-handelsekspert Patrik Müller i rapporten, og fortsetter:
«En av de mest iøynefallende tendensene som finner sted i USA akkurat nå, er at fysiske butikker stenger. Prognoser viser at opptil 9000 fysiske butikker må stenge dørene i løpet av det neste året. Og i løpet av syv år vil en firedel av alle amerikanske kjøpesentre være stengt».
Banktopp tror digitale tjenester kan bli en stor norsk eksportnæring
De uten nettbutikk vil dø
Så hvordan skal bransjene klare å følge etter i en konkurranse som brennkvikt har blitt global? De må i alle fall komme seg på nett. BI-forsker Peder Inge Furseth er krystallklar:
– Utviklingen vil gå mye raskere, fordi vi som kunder er blant de fremste i verden på å ta i bruk ny teknologi. De norske handelskjedene som ikke har netthandel innen 3–4 år, vil trolig gå dukken.
Ett spørsmål er når amazon.com satser i Skandinavia. Da kan mye av handelen minke betydelig, med mindre næringen satser mer på innovasjon enn den gjør nå, mener Furseth.
– Amazon selger absolutt alt på ett sted – ikke uten grunn kalles amazon.com for The Everything Store – forretningen som har alt.
– Storkjøpet skjer online
Partner Manager Johanna Tell i DIBS Payment Service, tror imidlertid ikke de fysiske butikkene vil dø helt ut.
– Det vil nok fortsatt være behov for å gå i butikken, ved spesielle tilfeller. Kjøtt og fisk, for eksempel, som er ferskvarer, vil man gjerne handle fysisk. Men jeg tror ikke vi vil se den typiske storhandelen noe mer. Storkjøpet skjer online på kjøpesenter på nett, sier Tell til E24.
Amazon driver et av verdens største kjøpesentre på nett. Norske aktører som fortsatt vil selge varene sine i fremtiden bør snarest flytte inn i tilsvarende kjøpesentre på nett, mener Tell.
– Min hypotese er at norsk handel kommer til å endre seg mer de 10–15 kommende årene enn de foregående. Det som skjer nå, kommer med en helt annen kraft. Tidligere har teknologien endret enkeltelementer i verdikjeden. Nå endrer det hele fundamentet.
Regjeringen går inn i digitaliseringsdugnad
Omni
Et buzzord som dukker opp til stadighet når man snakker om netthandel, er «omnikanal». Har du, som forhandler av en vare, ikke en egen nettside engang, så er du sjanseløs. Har du nettbutikk, er du med i konkurransen. Har du en app for kjøp på mobil, er du godt rustet. Men i 2018 må du være overalt.
– Omnikanal betyr at uansett hvilken kanal kunden er i, enten det er på mobilen eller via en fysisk butikk eller annet, har mange kanaler inn til samme mål. Nike har for eksempel et showroom hvor du går inn og tester varene, men handler dem på nettet og får dem sendt hjem. Det er et heftig fenomen. Det er flere nettbutikker som bare har handel på nett og operer med showrooms. Levi's gjorde det sånn i USA, du kunne prøve buksene der og få det hjemlevert. Møbelbutikkene gjør det også mer og mer, sier Tell.
Et showroom, eller utstillingslokale på godt norsk, gjør som navnet tilsier: Viser frem varene. Kjøpet foregår over nett og selve varen sendes fra et lager et annet sted.
– Jeg tror vi kommer til å få se mer av det. Men da må butikkene ha kort leveringstid. Jeg tror folk er villige til å betale for å få det sendt hjem fort, men det krever en del av leveransen, sier hun.
Fransk dagligvarekjempe lanserer banktjeneste
Helautomatisert
Direktør Harald Andersen i Virke Handel mener i likhet med Tell at det nettbaserte økosystemet blir viktig for aktørene fremover.
– Mandag denne uken åpnet Amazon sin første helautomatiserte butikk. Det er interessant at Amazon oppretter en fysisk butikk. Amazon er hverken en ren netthandel eller helt fysisk, de driver en form for økosystem for retail, med abonnementsløsninger, sosiale medier, Alexa og personlig assistenter. Det blir mer av dette og det smelter bare sammen, sier Andersen til E24.
Han viser til et tydelig eksempel i Norge.
– Ta skobransjen, som har slitt med røde tall de siste årene. Bare halvparten av alle skoene som omsettes i det norske markedet selges gjennom tradisjonelle skobutikker. Resten kommer på nett, i klesbutikker eller i sportsbutikker. Da skjønner man hvorfor skobransjen har hatt tøffe tak.
Posten kuttet 845 jobber i fjor: Varsler flere kutt
Ta bilde av foten – få tilsendt sko
Den største på nett på sko er ikke norsk, påpeker Andersen.
– Den er tysk, og opererer med fri retur. Det må du ha som ren netthandelsaktør, sier Andersen, med henvisning til giganten Zalando.
Med den enormt raske utviklingen som skjer på teknologisk område, med kamerateknologi og kunstig intelligens, så er det bare et tidsspørsmål før du og jeg kan avfotografere vår egen fot med telefonen hjemme og bestille varer online, spår Andersen.
– Da får vi sko som er skreddersydd vår fot og etter vår smak, og som er helt unike. Enten sendes skoen fra utlandet eller kanskje fra en lokal 3D-printer. Det høres ut som science fiction, men det er veldig nære, sier Andersen, og har et annet eksempel klart:
– Møbelbransjen bruker allerede kamerateknologi og kunstig intelligens så du kan ta bilde av egen stue, så finner man en sofa man liker online og kan se hvordan den passer inn i stua.