Thon Gruppen er en av vinnerne på Black Friday, men liker det ikke: – Det ødelegger julehandelen

Kjøpesentrene er blant de store vinnerne på Black Friday, i motsetning til de mindre uavhengige butikkene. Samtidig mener sjefen for Olav Thons kjøpesenterimperium at ting var bedre før.

KAMP OM VARENE: Black Friday har blitt selve symbolet på priskrigen i norsk handel, og har gitt oss bilder som dette fra salget ved Norwegian Outlet i Vestby i 2016.

Nesvold, Jon Olav / NTB scanpix
Publisert:,

– Jeg synes Black Friday ødelegger julehandelen, men det er her for å bli, og vi mobiliserer slik at Thon-sentrene blir vinnerne, sier Thomas Rønning som er direktør for kjøpesenter og utviklingsavdelingen i Thon Eiendom som er landet største kjøpesentergruppering.

Black Friday har blitt en helligdag for handel, og det forventes at stadig mer av tingene vi pleide å kjøpe i desember, i år vil bli kjøpe i november.

NHO anslår at november vil står for 48 prosent av varehandelen i årets to siste måneder, og på netthandel har det gått enda lenger, hvor seks av ti kroner anslås brukt i november.

Les på E24+ (for abonnenter)

Slik ble optikk en pengemaskin i norsk handel

– Hvordan stiller Thon Eiendom seg til at stadig mer av julehandelen skjer i november? Var alt bedre før?

– Mitt inntrykk er at det var bedre da vi hadde den tradisjonelle oppbyggingen av desember som julehandelmåneden, og ikke starte denne perioden med rabatterte priser i november, sier Rønning.

Kjøpesentre og gårdeiere er vinnerne

Thon-sentrene mobiliserer for å bli vinnerne, og det er nettopp kjøpesentrene som gjør det best på Black Friday.

– Kundene og eiendomseiere har kommet bedre ut av Black Friday enn den enkelte kjede eller butikk, sier partner i EY, Arne Matre, som er har jobbet tett med handelsbransjen i en årrekke.

For der butikkene må passe på marginene på hver enkelt vare de selger, har kjøpesentrene og andre gårdeiere ofte omsetningsbaserte leiekontrakter som er tjent med høy omsetning.

Les også

Bransjen tror på comeback for julehandelen

Rønning i Thon Eiendom sier de operer med omsetningsbaserte kontrakter, og at dette er bransjestandarden, men gleder seg ikke av den grunn.

– Det er jo den beste måneden i året, men det er jo synd at hele fokuset blir på rabatter, sier han.

Også konkurrenten i Citycon, Norges nest største kjøpesenterkjede, mener kampanjedagene i november har blitt en tøffere øvelse for leietagerne deres.

– Jeg tror det er stadig viktigere å styre kampanjene sine smart, slik at Black Friday blir en positiv ting. Man har jo sett eksempler på kjeder som taper penger på denne dagen, sier Håkon Tuv Dalland, kommersiell direktør for Citycon Norge.

I fjor ble XXL kroneksempelet som etter en tøff salgskampanje annonserte at kjeden tapte 40 millioner på salgsdagen. XXL-eier Øivind Tidemandsen sa da at man hadde vært for opptatt av å være billigere enn konkurrentene, og at prisingen var «pinlig dårlig».

Les også

Nystartede Alti er nå landets tredje største kjøpesentergruppering

Foretrekker Black Week

Men det er ikke bare Black Friday som preger november-salget, også kinesiske Singles Day og nykommeren Cyber Monday er med å sette press på butikkene.

Kjøpesenter-direktør Rønning mener det nyere fenomenet Black Week, som varer hele uken frem til selveste Black Friday er bedre enn én stor salgsdag.

– Jeg synes Black Week er bedre, da får man spredt det utover en hel uke, og et mindre rabattfokus. 

Dalland er ikke enig i at alt var bedre før, og ser på Black Friday som en stort sett positivt innslag, og legger også til at omsetningsbaserte kontrakter ikke nødvendigvis utgjør noen stor forskjell på denne dagen.

– Det skal litt til før man når det nivået hvor den omsetningsbaserte delen av kontrakten slår inn, men det er forskjellig fra butikk til butikk.

Matre tror flere butikkjeder skjønner hvordan man bør håndtere kampanjepresset i november, men ikke alle.

– Jeg tror ikke alle har lært, sier han og legger til:

– Vi har jo sett at sportsbransjen har dummet seg ut på dette.

Les også

Mener regjeringen har gjort 77-millioners regnefeil om klestollen: – Forstår ikke netthandelen

Tror man vil se utsalg på kjøpesentermarginene

Ingen av kjøpesenteraktørene E24 har snakket med har forandret på kontraktene for å tilpasse seg tilbudskjøret i november. Samtidig bekrefter flere, både gårdeiere og leietagere i handelen at forhandlingene om leiepriser har blitt tøffere.

Analytiker i DNB Næringsmegling, Thomas Ramcilovic, sier at de også legger merke til at flere forhandler på minimumsleien, som er den biten av leien man betaler før den omsetningsbaserte delen trer i kraft.

– Vi ser også at gårdeiere strekker seg lenger enn de gjorde tidligere, men det vil nok skje mer her fremover, sier Ramcilovic.

Frem til nå har motvinden i handelsbransjen først og fremst blitt synlig i store konkurser og butikkdød. Fra 2007 og frem til i fjor har mer enn hver tiende fysiske butikker forsvunnet, hvor utkantstrøkene er hardest rammet.

EY-partner Matre tror det bare er et spørsmål om tid før man også ser tidens tegn i eiendomsaktørenes regnskaper.

– Jeg kan ikke forstå at man ikke ser tegn på nedturen i handelsbransjen allerede neste år. De store og viktige kjedene ser at de ikke klarer å opprettholde de faste kostnadene. De ansatte er det begrenset hva man kan gjøre med, og da har du en variabel igjen – leien, sier Matre.

Kallestad, Gorm / NTB scanpix