Norske bedrifter vil reise mindre

Videokonferanser og billigbilletter blir de store vinnerne.

UTEN TEGNESERIEFIGURER: Det blir slutt på at Anders And og Austin Powers booker seg sete hos Norwegian.

Publisert:,

StatoilHydro er den bedriften som bruker mest penger på forretningsreiser i landet. Selskapets ansatte reiser for hele 1,5 milliarder kroner i året. Beløpet skal reduseres kraftig og konsernledelsen har etablert en egen prosjektgruppe for å kutte reisekostnader, skriver Dagens Næringsliv (DN).

I løpet av andre halvår 2008 er over 100 nye videokonferanserom gjort tilgjengelig på StatoilHydros kontorsteder og i år vil kapasiteten økes enda mer.

- Det er ikke kommunisert noe isolert mål for reduksjon, men dette er ett av elementene i generelle effektiviseringstiltak og kostnadskutt, sier kommunikasjonsdirektør i StatoilHydro, Ola Morten Aanestad til DN.

Strengere restriksjoner på reiser

Ifølge tall fra reisebyråene Via Travel og Berg-Hansen, ble det i fjor solgt forretningsreiser for rundt åtte milliarder kroner.

- Tallene hittil i år kan tyde på en tilbakegang på ti prosent. Men det er foreløpig usikkert hvor stor nedgangen vil bli, sier Per Arne Villadsen, administrerende direktør i Berg-Hansen til DN.

Les også: Venter tøft år for norsk reiseliv

Han tror også seminarer i større grad vil bli lagt til Norge i stedet for til storbyer i utlandet, noe pressekontakt Tone K. Dahle i Norsk Hydro kan bekrefte.

- Norsk Hydro tilstreber mindre kostnader. Eksempelvis er en ledersamling som var planlagt i Brussel nå i januar, flyttet til Oslo både for å spare penger til flybilletter og hotellopphold, sier Dahle som også kan fortelle om strengere restriksjoner på reiser og at de må godkjennes av overordnet.

- Folk skal reise på billigste billett og i størst mulig grad benytte seg av videokonferanser, sier Dahle til DN.

Til forsiden