Kraft Foods bytter navn til Mondelēz International
Matvarekonsernet deles i to og ønsker å gi det ene selskapet et helt nytt, franskklingende navn. - Ikke et godt navn, sier merkevareekspert.
Innen utgangen av 2012 deles Kraft Foods i to seperate selskaper: en global næringsmiddelvirksomhet og et nordamerikansk dagligvareselskap.
Sistnevnte beholder navner Kraft Foods Group, Inc., mens næringsmiddeldivisjonen døpes om.
Trolig blir det nye navnet «Mondelēz International». Navnet er ett av om lag 1.700 forslag som kom inn da selskapet i fjor høst arrangerte en navnekonkurranse blant sine ansatte.
««Monde» er avledet fra det latinske ordet for «verden» og «delēz» er et lekent uttrykk for deilig. I tillegg kobler «International» til vår virksomhet over hele verden.», skriver selskapet i en pressemelding.
Blir som før
Styret har gitt sin tilslutning til navnet, og på den ordinære generalforsamlingen 23. mai, vil aksjonærene stemme over hvorvidt dette blir næringsmiddelvirksomhetens nye navn.
Ifølge kommunikasjonssjef for Kraft Foods i Norden, Kristian Hvilen, er ikke selskapet bekymret for at navneendringen vil påvirke forbrukeratferden.
- Vi er og blir et «house of brands». Det er vår strategi, som vi har lyktes godt med gjennom årene. For våre konsumenter er det varemerkene og produktene våre som er viktige. Navnet bak er av liten eller ingen interesse, sier han til E24.
Han sier selskapet, uavhengig av navneendringen, vil beholde den samme kundeporteføljen som nå.
- De som virkelig må vite om denne endringen er våre kunder og samarbeidspartnere. Her setter vi i gang et stort stykke arbeid over sommeren og planene for dette legges i disse dager.
Skeptisk
Merkevareekspert Christian Sinding i Brand Consulting er ikke spesielt begeistret over det nye navnet.
- Sett fra et norsk perspektiv, er det ikke noe godt navn. Det betyr jo ingenting for oss nordmenn, med unntak av de få som kan fransk og jeg tror heller ikke de umiddelbart tolker hva dette betyr, sier han til E24.
- Riktignok kommer forbrukerne kun til å se dette navnet i form av en tekst med liten skrift på baksiden av en sjokoladepose eller kake, legger han til.
Høyskolelektor Nils Apeland ved Markedshøyskolen tror navneendringen vil gå ubemerket hen hos norske forbrukere.
- Kraft Foods i Norge har vært praktisk talt usynlig. Markedsstrategien deres er å ha produktene i front. Når folk kjøper en sjokolade, tror de at de kjøper den av Freia og ikke av Kraft Foods, sier han til E24.
Måtte endres
Siden selskapet skal deles i to, må et av de nye selskapene bytte navn.
- Vi kan rett og slett ikke beholde navnet for begge selskapene. Det ville skapt uklarhet og er heller ikke juridisk mulig. Grunnen til at vi valgte å beholde navnet i det nordamerikanske dagligvaredelen, er at navnet står ekstremt sterkt der, forklarer han.
- For næringsmiddeldivisjonen spiller det ingen stor rolle hva vi heter, sett fra et forbrukerperspektiv. Der er det merkevarene som betyr noe, sier han.
Tas i bruk i år
Dersom generalforsamlingen godkjenner det nye navnet, vil det bli tatt i bruk i løpet av høsten.
- Dette gir oss god tid til alle praktiske forberedelser og vi får tid til å informere kunder og samarbeidspartnere, sier han.
Han legger til at et viktig poeng for kundene er at ting vil gå som normalt både før og etter navnebyttet.
- Vi går spennende tider i møte og har klare ambisjoner om å drive enda sterkere vekst i våre kategorier sammen med våre kunder, sier han.
Les også: