Facebook Norge: Negativt resultat og under én million i skatt

Selv om inntektene til det norske datterselskapet mer enn doblet seg, er de fortsatt marginale i forhold til hva ekspertene tror Facebooks norske inntekter reelt er.

HVA ER REELL INNTJENING? Facebook oppgir minimale inntekter i Norge - men stemmer det?

HVA ER REELL INNTJENING? Facebook oppgir minimale inntekter i Norge - men stemmer det?

Foto: Josh Edelson AFP
Publisert:,

2017-regnskapet til Facebook Norge ble offentliggjort i natt.

Selskapet leverte et resultat før skatt på -781.693 kroner i 2017, mot 109.269 året før.

Skattekostnaden for fjoråret var på 919.894, som gjorde at årsresultatet etter skatt endte på minus 1,7 millioner kroner.

Dette betyr ikke at det gikk dårlig med irsk-registrerte konsernet. Til sammenligning var Facebook Incs resultat på 15,93 milliarder dollar i 2017, eller 129,65 milliarder kroner med dagens valutakurs.

Les også

Kan ha mistet en femtedel av formuen: 137 milliarder barbert bort på få timer

Omstridt skattepraksis

De bokførte inntektene i Norge økte fra 13,1 millioner i 2016 til 27,5 millioner kroner i 2017.

Det foreligger derimot skepsis til om dette er representativt for Facebooks norske annonseinntekter.

Forhandlingsdirektør i medibyrået Group M har tidligere anslått til DN at annonseinntektene til Facebook vil være om lag 2,3 milliarder kroner i 2018.

Altså betydelig mer enn de relativt beskjedne inntektene man kan lese fra Brønnøysund-regnskapet.

I desember i fjor skrev finansdirektøren i Facebook i en pressemelding at selskapet endrer sin omstridte skattepraksis. Selskapet skriver at endringen vil medføre at inntekter som tjenes ved lokale kontor skal registreres ved lokale datterselskap.

Dette er i kontrast til tidligere praksis, der en majoritet av inntektene har blitt inntektsført i selskapets internasjonale hovedkontor i Dublin.

Skuffende andre kvartal

Eksperter er derimot i tvil om Facebooks annonserte endringer faktisk vil ha en effekt for skattepraksisen fremover.

I desember i fjor uttalte administrerende direktør i Red til DN at tiltaket ikke var godt.

Facebook leverte skuffende tall for andre kvartal onsdag. Aksjen var ned over 20 prosent etter nyhetene ble sluppet. Resultatet var bedre enn ventet, men veksten i omsetningen og daglige brukere skuffet.

Les også

Facebook delte brukerdata seks måneder lenger enn de skulle

Les også

Facebook begynner med dating – Tinder raser på børs

Les også

Zuckerberg: – Vi har gjort noen tabber

Annonsørinnhold