Tidligere NSB-direktør: Tror NSB vil se svært annerledes ut om de taper en kontrakt til

I 2019 skal to nye togstrekninger ut på anbud. En tidligere NSB-direktør tror tapet av Sørlandsbanen ble en skikkelig tankevekker for det norske togselskapet.

MISTET SØRLANDSBANEN: Nå står togstrekninger i Nord og Vest for tur, og eksperter tror Go-Ahead kan stikke av med flere ruter.

Foto: Jan Ovind VG
Publisert:

– Det blir krevende for NSB fremover. Jeg håper de krummer nakken, dette var nok en tankevekker, sier tidligere NSB-direktør Osmund Ueland.

Det ble nylig avgjort at britiske Go-Ahead Group skal kjøre Sørlandsbanen fra og med 2019 og ti år frem i tid.

Selskapet leverte et tilbud som var 21 prosent billigere enn nærmeste konkurrent. NSB kom inn som nummer tre i anbudsrunden.

Ueland mener Go-Ahead har en stor fordel ved at de begynner med en liten administrasjon, i forhold til NSB som allerede har kuttet kraftig i administrasjonen de siste årene.

– Hvis de mister en strekning til så vil NSB se helt annerledes ut. Hvis du har fire store ben med inntekter, og så forsvinner to av dem, da må man virkelig omorganisere.

NSB har siden 2016 kuttet 250 ansatte, men klarte likevel ikke å levere et tilbud billig nok, kvaliteten på tilbudet var derimot bedre. Go-Ahead har til sammenligning et lite kontor i Stockholm med ni ansatte, ifølge egne nettsider.

Internasjonale kan strekke seg lenger

Konserndirektør for persontog i NSB, Arne Fosen, sier jobben med å organisere selskapet for fremtiden ikke er over.

– Vi må organisere oss slik at vi kan levere høy kvalitet på en effektiv måte. Vi har i forberedelsene til anbudsarbeidet allerede gjort store endringer i administrasjonen av NSB Persontog. Antallet stillinger i stabs- og støttefunksjoner er eksempelvis redusert med 250 de siste to årene.

Les også

Go-Ahead-sjef: Ingen togansatte vil miste jobben

I 2019 skal det på nytt konkurreres om Trafikkpakke Nord og Trafikkpakke Vest, hvor det nok en gang ventes at flere internasjonale aktører kommer med tilbud.

Tog-ekspert og professor ved NTNU, Nils Olsson, sier det blir like hard konkurranse om de nye rutene til neste år.

– Jeg kan ikke se at Trafikkpakke Vest og Nord er vesentlig annerledes enn Sørlandsbanen. Det er vel en tendens at den som er mest sulten på disse strekningen ligger an til å få anbudet. Slik jeg ser det kan noen av disse internasjonale aktørene strekke seg litt lenger om de finner det strategisk riktig.

Han vil ikke uttale seg om hvordan han tror NSB er rustet i konkurransen mot konkurrentene.

– Dette handler til syvende og sist om tre elementer for selskapene. Strategisk sultenhet, vurdering av reisendepotensialet og internøkonomisk effektivitet.

Les også

Sørlandsbanens nye operatør får passasjerslakt i undersøkelse

NSB mener derimot trafikkpakkene er svært ulike, blant annet at det i trafikkpakke Nord brukes en del dieselkjøretøy.

Olsson får støtte av den svenske tog-eksperten og professor Gunnar Alexandersson.

– Go-Ahead kan dra fordeler av sin internasjonale organisasjon. NSB befinner seg i en vanskelig situasjon. De har alt å tape, mens konkurrentene har alt å vinne.

Han sier prosessen likevel kan være styrkende for NSBs organisasjon.

Samtidig tror professoren at seieren i kampen om Sørlandsruten kan hjelpe Go-Ahead til å vinne flere ruter.

– Når de nå har vunnet ett bud, viser jo det helt klart at de kan vinne flere strekninger. Det kan nok også finnes samordningsfordeler som man kan bakes inn, om man får en strekning til, sier Alexandersson som legger til at han har jobbet som uavhengig rådgiver for NSB-konkurrenten SJ, men har ikke bistått i noe relatert til det norske markedet.

VINNERE: Go-Aheads ledelse i Norden Magnus Hedin (f.v.), Ulrika Mebius og Cathrine Elgin under tildelingen av Sørlandsbanen som var en første trafikkpakken som ble lagt ut for konkurranse om togtrafikken i Norge.

Foto: Fredrik Hagen NTB scanpix

Streng billettkontroll

Go-Ahead sa til E24 at de har ambisjoner om å vinne flere kontrakter i Norge. Svenske SJ sa rett ut at de ønsker seg både Dovrebanen og Nordlandsbanen som det skal kjempes om neste år i Trafikkpakke Nord.

Analytiker Gerald Khoo i meglerhuset Liberum følger Go-Ahead, og sier selskapet har som mål at opp til 20 prosent av inntektene i 2022 skal komme fra områder utenfor England.

– Denne første kontrakten de nå har vunnet, vil nok representere en svært liten del av dette målet, og man vil nok søke å vinne flere kontrakter, sier Khoon.

Analytikeren sier en av måtene Go-Ahead har fått opp lønnsomheten i Storbritannia, er strengere kontroll av billetter, og bygging av billettsluser, noe som i stor grad ikke finnes på NSB-strekninger i dag.

Flytoget som derimot bruker sluser, har intensivert jakten på snikpassasjerene etter at antallet som kjører uten billett har økt kraftig.

Professor Olsson tror i tillegg kinesiske MTR og franske Keolis er sultne på norske strekninger.

Plukker bort inntekter

Ueland som fremdeles er involvert i togbransjen som styreleder og hovedaksjonær i Glommabanen vil ikke si rett ut at NSB må kutte flere ansatte, men antyder at det kan bli trangt om plassene om flere ruter forsvinner.

– Kilometerprisen blir fort høy når man er så stor som NSB er. Du skjønner tegningen, om man plukker bort inntekter så man redusere administrasjonen tilsvarende.

Også høye pensjonskostnader har blitt trukket frem som ulempe for den norske togkjempen.

Den tidligere direktøren sier han håper at NSB gjør det bra i de kommende rundene, og sier generelt han er skuffet over norske politikeres satsing på tog.

– Tog-utbygging har blitt neglisjert av samtlige politiske partier i en årrekke, sier Ueland som i 2000 sagt opp som NSB-direktør etter å ha mistet styrets tillit.

Professor Alexandersson synes togprosessen i Norge er svært spennende, og sier selskaper som historisk har priset seg lavt, har møtt på problemer.

– Det har ført til problemer når det kommer til kvalitet, det betyr ikke at det er regelen, men jeg tror det er viktig at nye selskaper følges opp tett.

Her kan du lese mer om