Extra øker omsetningen kraftig

Dagligvarekjeden Extra har økt omsetningen med 13 prosent så langt i år – på bekostning av Rema 1000, melder Nettavisen.

TØFF KONKURRANSE: Extra-kjeden øker omsetningen, mens Rema 1000 taper markedsandeler.
Publisert: Publisert:

Coop-kjeden Extra har solgt varer for to milliarder kroner mer hittil i år, noe som gir en vekst på 13 prosent, skriver Nettavisen.

På samme tid i fjor hadde kjeden en omsetning på snaue 14 milliarder kroner.

– Dette er vanvittig gøy. Det er en voldsom vinnerkultur i hele organisasjonen vår. Lave priser kombinert med stort utvalg slår an hos kundene våre. Vi har vært vekstvinner hver måned i år, sier kjededirektør Christian Hoel i Extra, til avisen.

Etter det Nettavisen erfarer kommer Extras vekst i stor grad på bekostning av Rema 1000.

Det har blåst rundt Reitan-kjeden det siste året etter lanseringen av «bestevenn»-strategien og påfølgende krangel med ølleverandører, og kjeden har tapt terreng til konkurrentene.

I et intervju med Finansavisen forrige måned sa imidlertid Odd Reitan at situasjonen nå har flatet ut og viser til mer positiv utvikling den siste tiden.

– Jeg tror vi har sett bunnen, og at vi skal vokse igjen, sa Reitan i september.

Ifølge kommunikasjonsrådgiver Ann-Kristin Pettersen i Rema 1000 opplever kjeden ikke noen kundeflukt fra Rema til Extra.

– Vi kan ikke forstå at Extra tar kunder fra Rema 1000, da vi opplever kundevekst, sier Pettersen til Nettavisen.

Hun vil ikke svare på om Rema har omsetningsvekst.

Publisert: