Fredensborg endrer praksis etter E24-avsløring

Fredensborg har gitt én pris i annonsen og en annen på visning. Nå slutter utleiegiganten med praksisen.

FØLTE SEG LURT: Stina Snilstveit følte seg lurt av Fredensborg. Nå endrer selskapet praksisen.

Foto: NTB Scanpix
Publisert:

I helgen avslørte E24 at Norges største selskap for utleieboliger, Fredensborg, har hatt leiepriser på Finn.no som ifølge Forbrukerrådet er ulovlige.

Selskapet har annonsert en billigere pris enn det leietagerne egentlig har måttet betale. I flere tilfeller er leietagere blitt krevd for over 1000 kroner ekstra pr. måned for å dekke det Fredensborg har kalt «felleskostnader».

Endrer praksis

Nå har Fredensborg endret praksisen.

Tidligere har selskapet skrevet langt nede i teksten på sine annonser at «leiligheter med felles oppvarming og varmtvann, kabel-TV, tilgang fellesvaskeri og rengjøring i fellesarealer» har et tillegg i husleien.

Selskapet oppga ikke hvor mye dette tillegget kom på.

Etter E24s saker har Fredensborg endret praksisen slik at det i annonseteksten står hvor mye tillegget blir for hver enkelt leilighet.

Les også

Leilighet ble 10 prosent dyrere å leie enn i annonsen: – Ikke hyggelig

– Vi erkjenner at modellen med å oppgi også totalpris i annonseteksten ved å informere om pris for tillegg, er mer informativ, og har derfor fra og med i går endret vår praksis til å være likeartet, skriver selskapets eiendomssjef, Håvard Staff Brenno, i en e-post til E24.

Skrur opp annonsepris

En gjennomgang av en håndfull annonser på Finn.no viser at selskapet allerede har gjennomført endringen.

Samtidig har selskapet skrudd opp den annonserte prisen og satt ned prisen på tillegget, viser en sjekk av en leilighet på Grünerløkka i Oslo som tidligere kostet under 16.000 kroner i måneden og hadde et tillegg på rundt 1200 kroner.

Nå er leiligheten annonsert til 16.100 kroner, og lenger ned i teksten står det at man må betale 900 kroner i måneden for oppvarming og varmtvann.

Fredensborg opplyser at selv om de slutter å gi leietagerne et prishopp på visning, er den annonserte prisen åpen for forhandlinger.

– Fortsatt vil det være slik at vi på samme måter som i forbindelse med salg av leiligheter, vil kunne ende opp med en faktisk utleiepris som er under eller over den annonserte totalpris. Avvikene ved utleie er dog langt mindre enn ved salg, skriver Brenno.

Føler seg lurt

Flere leietagere hos Fredensborg har tatt kontakt med E24 i etterkant av sakene som er skrevet. De føler seg dårlig behandlet av utleieselskapet.

En av dem er Stina Snilstveit. Hun forteller at hun spurte på visningen om det var et tillegg til den annonserte prisen. Ifølge Snilstveit svarte megleren at det ikke var noe tillegg (se SMS-samtalen litt lengre ned).

Rett før hun skulle skrive under leiekontrakten fikk hun likevel beskjed på SMS om at det kom et tillegg på 800 kroner.

– Jeg følte meg litt lurt. Jeg hadde nettopp takket nei til en annen leilighet fordi jeg skulle ha den, sier Snilstveit til E24.

Det var en ettromsleilighet på St. Hanshaugen i Oslo som var annonsert til 9200 kroner pr. måned. Tillegget utgjorde dermed et prishopp på nesten 9 prosent.

– Jeg følte megleren løy meg litt opp i ansiktet, sier Snilstveit.

Fredensborg sier at deres rutine har vært å oppgi totalpris på visning i god tid før kontraktsmøtet.

– For de tilfeller hvor interessenter til våre leiligheter opplever at de har fått informasjon om samlet kontraktspris på et sent tidspunkt, er jeg lei for dette – det er ikke slik vi driver eller skal drive, skriver eiendomssjef Brenno til E24.

(saken fortsetter under bildet)

Foto:

– Kan be om regnskap

Regiondirektør Pia Kleppe Marken i Forbrukerrådet sier at Fredensborgs nye praksis er lovlig dersom det nye tillegget som oppgis i annonsen, bare er for felles oppvarming, strøm og vann.

– Det kan ikke ligge noe annet innbakt i tillegget, sier Marken.

Tidligere har Fredensborg krevd ekstra betalt blant annet for vaktmestertjenester, trappevask og bodplass. Husleieloven krever at slike kostnader bakes inn i totalprisen som leietagerne må betale.

Marken forteller også at leietagerne kan kreve å få se for hvor mye oppvarmingen, strømmen og vannet faktisk koster når det har gått ett år.

Hun synes det er bra at Fredensborg har endret på praksisen sin.

– Det er bra at de ønsker å gjøre det riktig, sier hun.

Milliardbutikk

Fredensborg eies av milliardær Ivar Erik Tollefsen (55) og er et svært lønnsomt selskap. I 2015 hadde selskapet rundt 1,29 milliarder kroner i omsetning og en driftsmargin på hele 43 prosent.

Fredensborgs eiendomsmasse har en samlet bruttoverdi på 30 milliarder kroner, fordelt på Norge, Sverige og Danmark, ifølge Kapital. Ifølge egne nettsider har selskapet over 20.000 leiligheter for utleie.

Tollefsen er blitt en av Norges rikeste mennesker på eiendomsvirksomheten. Han skal ha en formue på 12,8 milliarder kroner, noe som gjør han til Norges 12. rikeste mann på Kapitals liste.

Les også

Leietakere føler seg lurt av utleiegiganten Fredensborg

– Innenfor loven

Selv om Fredensborg endrer praksis, mener selskapet at de ikke har gjort noe ulovlig.

– Vi er fortsatt av den oppfatning at all den tid det har stått i alle våre annonser at det kommer et tillegg i den annonserte leien, og at dette blir informert om i forbindelse med presentasjon av leiligheten, så er vår praksis både god og innenfor gjeldende lover og regler, skriver Brenno til E24.

Han hevder videre at mange andre store aktører i leie markedet krever et tillegg til den annonserte prisen.

– Til forskjell fra oss oppgir de lenger ned i sin annonse hva tillegget blir, mens vår praksis har vært å informere om dette i forbindelse med visning. Bakgrunnen for å velge denne praksisen er at det er fri markedsleie/markedspris på utleie av leiligheter i Norge, og at vi derfor har gitt den enkelte utleier et visst spillerom til å sette en lavere totalpris i et vanskelig marked og en litt høyere totalpris i et sterkere marked, skriver Brenno.

E24 har stilt flere spørsmål som selskapet ikke svarer på, blant annet hvor lenge de har hatt praksisen med å gi én pris på visning og en annen i annonsen, og om de nå setter opp de annonserte prisene.

Selskapet svarer derimot på spørsmål om hva praksisen har hatt å si for konkurransen med andre aktører:

– All den tid både vi og andre aktører har operert med én annonsepris og deretter et tillegg, kan vi ikke se at vår praksis i forhold til andre har vært konkurransevridende, skriver Brenno.

Les også

– Det var ikke særlig hyggelig

Les også

Føler seg lurt av utleiegigant

Les også

Krever avklaring om Ivar Tollefsens utleiepriser

Her kan du lese mer om