Coca-Cola vurderer permitteringer etter Rema-exit
Remas bestevennstrategi kan føre til permitteringer hos Coca-Cola i Norge.
FÆRRE TYPER I HYLLENE: Rema 1000 har besluttet å kutte 30 produkter fra Coca-Cola i sine butikker. Kun Coca-Cola og Cola Zero er igjen hos dagligvarekjeden. Det kan føre til nedbemanning for brusprodusenten i Norge.
Det melder Nettavisen. De mulige permitteringene kommer i kjølvannet av Remas såkalte «bestevenn-strategi», som medførte at en lang rekke varer fra flere produsenter ble fjernet fra Rema-hyllene.
Blant disse er 30 av Coca-Colas produkter, herunder blant annet Sprite, Fanta, Urge, Cola Light og enkelte energidrikker.
Remas strategi medfører at det bare er Coca-Cola og Cola Zero som skal selges i dagligvarekjedens butikker.
Uvisst omfang
– Vi har ikke lenger en nasjonal avtale med Rema 1000 og salgsorganisasjonen vår ute i butikkene har fått betydelig mindre å gjøre. Vi har nå startet samtaler med fagforeningene rundt permitteringer, sier kommunikasjonssjef Mette Vinther Talberg i Coca-Cola Norge til Nettavisen.
Talberg kan ikke si noe om omfanget i skrivende stund, da samtaler med tillitsvalgte fortsatt pågår.
Rema kaster ut flere Coca-Cola-produkter fra hyllene
Bruskjempen har rundt 700 ansatte i Norge. Talberg har tidligere kritisert Remas strategi til E24.
– Vi har tidligere sagt at vi er skeptiske til Remas «bestevenn-strategi», fordi den reduserer konkurransen i norsk dagligvare og gir forbrukerne et mye dårligere utvalg, sa hun til E24 i begynnelsen av januar.
Sterke reaksjoner
Remas strategi har ført til sterke reaksjoner både blant forbrukere og produsenter, og har blant annet gitt utslag i kjedens ølsalg. Dette falt med 86.000 liter i årets fire første uker. Samtidig økte ølsalget hos konkurrentene Kiwi og Extra.
I januar havnet Rema-krangelen med bryggeriene Mack og Hansa i media. Rema-sjef Ole Robert Reitan hisset på seg både nordlendinger og bergensere. Rema-sjef Ole Robert Reitan har innrømmet at kjeden har tapt på ølstriden.
– Vi har hatt lavere omsetning i Tromsø, og vi har hatt lavere omsetning i Bergen i noen uker, der noen har reagert, og vi har fått veldig mange tilbakemeldinger, sa han til NRK i TV-programmet Torp.