Bransjefolk spår priskrig på øl

Bransjefolk tror dagligvarekjeder vil senke prisen på øl i jakten på å spise markedsandeler. 

KAN BLI BILLIGERE: Bransjefolk tror dagligvarekjedene kan komme til å senke prisen på øl.

KAN BLI BILLIGERE: Bransjefolk tror dagligvarekjedene kan komme til å senke prisen på øl.

Foto: Berit Roald NTB scanpix
Publisert:,

Ølbrygger Sverre Orm Øverland i Nøgne Ø og direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen har sett tegn til at prisene på øl er under press, skriver Finansavisen.

Det pekes blant annet på at ølmerker med høyere alkoholprosent nå selges til lavere priser på Vinmonopolet enn øl med lavere alkoholprosent i butikker.

– Jeg er litt forundret over at det er nettopp Vinmonopolet som går i bresjen for denne prisreduksjonen, sier Nome til avisen.

Begge frykter nå at dette vil smitte over på dagligvareforhandlerne, noe som igjen kan presse bryggeriene – og den frykten kan være reell.

Mandag fortalte professor Runar Døving ved Høyskolen Kristiania til Dagbladet at han anbefaler Rema 1000 å starte priskrig på øl og mineralvann for å ta tilbake tapte markedsandeler.

- Der er det så store marginer, at man ved å redusere prisen med 30 til 50 prosent vil få kundene tilbake. Litersprisen på øl bør ligge på kr 40, ikke kr 60 til 100 som i dag, sa han til avisen.

Svaret får vi sannsynligvis i tidlig neste år, da prisene på øl vanligvis endres i februar og juli. Det ikke er lov å endre dem fortløpende gjennom året.

Hold deg oppdatert. Last ned minE24 i App Store eller Google Play og bli varslet om siste nytt!

Les også

Rimi-Hagen advarer Rema-Reitan mot å havne i «det svarte hullet»

Les også

Rema taper terreng til Kiwi og Coop Extra

Les også

Kunder føler seg narret av Coops smågodt-stunt

Annonsørinnhold