Skulle selge mat på nett for en halv mrd. – ender på 120 mill.

Meny-sjef Vegard Kjuus tok muligens noe hardt i da han spådde nettomsetning på en halv milliard i 2017.

NETTAMBISJONER: Det var ikke mangel på ambisjoner fra Meny-sjef Vegard Kjuus i 2016 da han mente at kjeden ville selge mat på nett for 500 millioner kroner i 2017. Nå ser det ut til at tallet blir fire ganger mindre.
Publisert:

Norgesgruppens spydspiss i satsingen på netthandel har vært Meny, som har vist til stor vekst, og mange nyetableringer rundt omkring i Norge.

Til tross for det de selv mener er gode resultater, hadde Menys toppsjef Vegard Kjuus større ambisjoner i 2016.

– Vi ser for oss en omsetning på 500 millioner kroner innen utgangen av neste år, sa han i november 2016 til Finansavisen.

Nå, et år senere, sier Kjuus at tallet var noe visjonært.

– 500 millioner var et tall inn i fremtiden. Vi har valgt en kontrollert utrullingsstrategi. Vi skalerte først opp våren 2017 og har i dag 27 nettbutikkene. Den forsiktige utrullingstakten gjør at vi har kommet senere i gang, sier han til E24.

– Undervurderte dere hvor vanskelig mat på nett er?

– Nei, vi har valgt å ha en kontrollert utrulling, og da er det viktig å sikre høy kvalitet på våre leveranser. Når det er sagt, er det klart at vi nå må jobbe aktivt med å bygge opp kjennskapen til vår nettbutikk, sier han.

Kjuus sier at all Menys statistikk tilsier at mat på nett vil bli en mer og mer benyttet tjeneste for deres kunder.

– Aldri vært ambisjonen

Selv om toppsjefen hadde klare ambisjoner i 2016, delte ikke nettsjefen de samme målsettingene.

– Vi har aldri hatt ambisjoner om 500 millioner kroner i Meny.no i 2017, sier Menys nettsjef Knut Nyløkken til E24.

Han sier at driften går helt som planlagt, og holder fast på de tidligere estimatene gjort for omsetningene i 2017.

NETTSJEF: Knut Nyløkken leder Menys nettsatsing og er strålende fornøyd med utviklingen i kjedens resultater på nett.

– Vi vokser så fort som vi håpet på, og vil ende på en omsetning på mellom 100–120 millioner kroner i 2017.

Nyløkken tror fremdeles at de vil doble omsetningen neste år, og nå 240 millioner i nettomsetning.

Meny ønsker ikke å si når eller hvor stor omsetning de trenger for å bli lønnsomme på nett.

Bemanner opp nettarbeidere

I forrige uke kom nyheten om at Kolonial sier opp godt over 100 lageransatte. Årsaken er ifølge Kolonial-sjef Karl Munthe-Kaas at man har blitt så effektive at man ikke trenger like mange ansatte som tidligere.

Meny har på sin side gjennomført store ansettelser i forbindelse med netthandel.

– Vi har de siste seks månedene ansatt 70 nye plukkere i våre butikker, etter at vi fikk fart på netthandelen i de store byene rundt omkring i Norge, sier han.

Meny har tidligere sagt at de vil skru på markedsføringskranen i 2018. Hovedkonkurrenten Kolonial har allerede drevet med utbredt markedsføring, og uttalte nylig at de vil nå en omsetning på 800 millioner kroner i 2017.

Les også

Nettgiganten inntar Sverige: Norske nettbutikker ruster seg til Amazon-kamp

Den nest største nettbutikken for mat, Marked.no, oppnådde en omsetning på 42,63 millioner i 2017, men det er foreløpig usikkert hvordan det ender i 2017.

Prissensitive

De ulike mataktørene på nett i Norge har valgt forskjellige strategier for å nå nye kunder.

Kolonial og Marked.no konkurrerer på pris, og vil utfordre aktører som Rema 1000 og Kiwi på nett.

På den andre siden har du Meny som har samme priser på nett som i butikk, og som ligger i en dyrere ende av skalaen, hvor de satser på at et bedre utvalg enn konkurrentene, samt gode tekniske løsninger vil vinne kundenes gunst.

Denne uken presenterte Buypass og YouGov en undersøkelse om nordmenns netthandelvaner.

I undersøkelsen sier 41 prosent av de spurte at pris er det viktigste når man handler på nett. Nummer to på listen er sikkerhet, som ender på 22 prosent av de spurte. Resten kan du se i grafen under.

Publisert: