Kleven får 300 millioner sårt tiltrengte kroner: – Veldig viktig

Etter at det hardt pressede verftet har arbeidet med å få på plass en finansiell løsning, er det nå klart at Petter Stordalen, Hurtigruten og andre investorer skyter inn friske penger.

– Vi har jobbet en periode med å hente inn ny kapital i konsernet. Nå har vi fått det på plass og er veldig glade for det, sier konsernsjef Ståle Rasmussen i Kleven til E24.

Foto: Halvard Alvik NTB scanpix
Publisert:

– Dette er veldig viktig. Vi har jobbet en periode med å hente inn ny kapital i konsernet. Nå har vi fått det på plass og er veldig glade for det, sier konsernsjef Ståle Rasmussen i Kleven til E24.

Fredag morgen ble det kjent at verftet sikrer seg sårt tiltrengt kapital gjennom en transaksjon der en investorgruppe går inn med 300 millioner kroner.

De største investorene i gruppen er Petter Stordalen, Hurtigruten og britiske TDR, som samlet eier litt over 40 prosent av det nyopprettede investeringsselskapet som skyter inn midler.

Pengene kommer godt med for verftet som har slitt økonomisk i oljenedturen. Rasmussen sier pengeinnsprøytningen gjør at verftet er rustet for videre utvikling.

– Det er vurderingen at det er et tilstrekkelig beløp som gir oss en god finansiell plattform for å gå videre, sier Kleven-sjefen.

Preget av offshore-krisen

I 2016 var Klevens finansielle resultat preget av tap på prosjekter og underskudd.

Av en omsetning på 4,8 milliarder kroner i fjor, fikk Kleven et underskudd på 239 millioner kroner, meldte verftet i juli i år. Tap, spesielt på et skip der kunden ikke kunne ta levering, bidro til underskuddet.

Les også

Null appetitt på nye offshoreskip

Bakgrunnen er offshorekrisen, som også har gått hardt utover verftsindustrien. Selv er Kleven i en omstilling av virksomheten, der de har fått kontrakter innen andre områder.

Men med røde tall og en vanskelig finansiell situasjon, har det vært nødvendig med påfyll av kapital. Da årsrapporten ble lagt frem var selskapet i gang med forsøkene på å styrke finansene.

– Vi har vært preget av offshorekrisen, selv om vi har klart å snu oss rundt, og fått andre ordre i andre markedsområder. Så har vi hatt problem med offshorekrisen og verditap på en rekke prosjekt, særlig på ett stort fartøy, der kunden ikke kunne ta levering, sier Rasmussen.

Vil sikre norsk industri

Blant ordrene innenfor «andre markedsområder» er fartøy innenfor cruise, hybridferger, fiske og oppdrett.

Ikke minst har Hurtigruten bestilt to skip hos Kleven – hybriddrevne MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen – og har i tillegg opsjoner på ytterligere to skip.

Les også

Dette er årets skip 2017

– Både vi og Kleven er selskaper med lang historie langs norskekysten, Hurtigruten siden 1893 og Kleven siden 1939. Når vi nå går inn med frisk kapital i Kleven, er det for å bidra til å sikre en sterk norsk verftsindustri, og ikke minst et sterkt Kleven, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten til E24, og legger til:

– Vi bygger jo verdens mest miljøvennlige skip og verdens mest moderne passasjerskip ved Kleven, og har fått et godt inntrykk av kompetansen de besitter. Dette samarbeidet skal vi nå ta videre.

På spørsmålet om de har vært bekymret for eget nybyggprogram, svarer Skjeldam «ikke nødvendigvis».

– Kleven er såpass moderne og fremtidsrettet at de nok hadde fått det ut på egen hånd. Men det å få til noe mer med Kleven og de øvrige investorene, når vi allerede har et såpass stort nybyggprogram på opp til fire skip, var en viktig faktor for oss.

Ser store muligheter

Det ligger i kortene at omstillingen i markedsfokuset vil fortsette for Kleven, og Skjeldam ser muligheter innen «sitt» område.

– Jeg tror hele den norske verftsnæringen har blitt rammet av nedturen innen olje og gass. Vi sitter med et bilde av hvordan vi tror at fremtiden blir for passasjerskip, og den tror vi blir positiv, sier han.

Les også

130 ansatte i Kongsberg Gruppen må gå etter kostnadskutt

Han viser til at Kleven allerede er i gang med å diversifisere tilbudet, både med deres bestilling og innen eksempelvis ekspedisjonsskip.

– Det er mange nye passasjerskip som skal fornyes fremover, når man legger til økt fokus på miljøteknologi, så er det store muligheter der. Vi som selskap vil ha sterk norsk maritim industri. Her er det muligheter for oss som sjøfartsnasjon, og det vil gavne Hurtigrutens satsning de neste årene.

Trenger godkjennelse

Investorgruppen som nå trår til består også av Åge Remøy, Kleven-familiens selskaper John Kleven AS og H-Invest AS, det familieeide tyske yachtverftet Lürssen Group og investoren Per Lillebø.

Med bankene har partene forhandlet frem det de sier er en ny og bedre låneavtale. Det som gjenstår er en formell godkjenning av avtalen av selskapenes banker og Garantiinstituttet for eksportkreditt (GIEK).

Ståle Rasmussen tror dette vil være på plass innen en ukes tid.

– Vi er optimistiske og tror det skal komme på plass. Det er en formalitet som man skal forbi.

Det familieeide Kleven-konsernet har to verft. Kleven Verft i Ulsteinvik og Myklebust Verft i Gursken i Sande kommune. Verftet bygger offshoreskip og andre typer skip.

Les også

Rederi etter storfusjon: Priser seg ut av supply-nedturen

Les også

– En ordning som vil bety mye, ikke minst for norske verft

Les også

Null appetitt på nye offshoreskip

Her kan du lese mer om