EKS-RÅDGIVER: - Vollvik er falsk, frekk og desperat
Eks-rådgiver og konkurrent går til knallhardt angrep på Ludo-gründeren.
Mandag oppfordret Idar Vollvik konkurrenten Tele2 til å legge ned sin virksomhet i Norge. Vollviks Ludo sloss med selskapet om å tilby de billigste prisene blant forbrukere som ringer mye.
Les mer: Idar går på sauejakt
Utspillet får kommunikasjonsrådgiver Haakon Schrøder i Playground til å se rødt.
Schrøder jobbet tett med Idar Vollvik før han solgte Chess i 2006 til det svensk-finske teleselskapet TeliaSonera og var hovedarkitekten bak mange av medieoppslagene under Vollviks oppbygging av Chess.
Schrøder har fortsatt Chess på kundelisten.
- Falsk
- Tidligere uttalte han seg konsekvent ikke om konkurrenter, men fokuserte utelukkende på sin egen virksomhet. Når han nå ber en konkurrent og betydelig virksomhet om å legge ned, viser han en ny og desperat side av seg selv, sier Vollviks eks-rådgiver til E24.
Han mener Idar Vollvik nå viser frekkhetens nådegave ved å presentere et slikt budskap.
- Han er selv så kjørt økonomisk at han ikke kan eie noe av Ludo, var nær ved å bli konket på hasardiøs aksjegambling og lever samtidig i sus og dus i Spania med stort palass og Koenigsegg.
Før var han symbolet på noe ekte, hardtarbeidende og ærlig, mener Schrøder.
- Men jeg kan ikke - selv med mye godvilje - finne noen av delene i dag, sier han.
- Fra et PR-ståsted er vi vitne til en ny og usjarmerende linje fra Vollvik, sier Vollviks tidligere nære rådgiver.
Utnytter media
- Personlig mener jeg at Vollviks comeback er like troverdig som om Paul Gazza Gasgoine plutselig står frem og sier han har overtatt plassen etter Ronaldo på Manchester United.
Han påpeker at Vollvik fortjente alle godordene og en egen bok etter innsatsen i Chess.
- Men det er også lett å se at mer enn fire år i en spansk hengekøye har satt sine bedrøvelige spor.
- At han igjen brysker seg offentlig med hvordan han utnytter mediene og får nye kunder, bidrar han til å tegne et bilde av journalister som nyttige idioter.
Mistet tråden
De to har hatt et godt forhold skal vi tro PR-mannen.
- Vi har hatt en god kjemi og jeg hadde mye kontakt med han de årene det tok å bygge opp Chess. Vi snakket sammen nesten hver eneste dag, forteller han.
Men siden salget av Chess i 2006 har det kjølnet.
- Vi har kun hatt sporadisk kontakt etter salget.
- Er det ikke problematisk at du som rådgiver for Chess uttaler deg om daglig leder i Ludo?
- For meg handler ikke dette om mobiltelefoni. Mer om formen på kommunikasjonen og PR som Idar Vollvik ynder for. Der har han alltid vært en ener. Men i den siste tiden har han brukt en del skitne knep. Han er blitt helt ugjenkjennelig, hevder eks-rådgiveren.