Dagligvaregiganten Tesco vurderer Asia-exit
Den britiske dagligvarekjempen vurderer å selge sine siste butikker utenfor Europa
Verdens tredje største supermarkedkjede, britiske Tesco, hadde for ikke lenge siden store planer om å utvide i Asia. Nå gjennomgår selskapet de strategiske mulighetene for virksomheten i regionen, som kan resulterer i et salg av butikkene i Thailand og Malaysia.
Tesco skriver i en melding søndag at de har mottatt interesse for eiendelene, men at vurderingen av de strategiske mulighetene fortsatt er på et tidlig stadium, og at det ikke er sikkert det blir noen transaksjon.
Ifølge Reuters har Tesco 1.967 butikker i Thailand og 74 i Malaysia, med til sammen over 60.000 ansatte. I de seks månedene frem til 24. august hadde disse samlede salgsinntekter på 2,6 milliarder pund og et driftsresultat på 171 millioner pund.
Senest under kapitalmarkedsdagen i juni sa selskapet at de var godt posisjonert for vekst i Asia, spesielt Thailand, med mulighet for 750 nye dagligvarebutikker i landet på mellomlang sikt.
Hvis Tesco ender opp med å selge butikkene, vil den eneste gjenværende virksomheten utenfor Storbritannia og Irland være den tapstyngede sentraleuropeiske divisjonen, som består av butikker i Tsjekkia, Ungarn, Polen og Slovakia.
Les meldingen fra selskapetToppsjefen Dave Lewis kunngjorde sin avskjed i oktober, etter å ha gjennomført en Storbritannia-fokusert snuoperasjon som har tatt fem år