– Noen har større forklaringsproblemer enn andre

Coop-sjefen melder om krevende forhandlinger med leverandørene etter Konkurransetilsynets rapport. – Det er noen som ser at de kanskje har operert på grensen av loven.

FORLANGER SVAR: Coop Norge-topp Geir Inge Stokke ble svært overrasket da Konkurransetilsynet nylig la frem tall som viste at erkerivalen Norgesgruppen i tilfeller fikk mer enn 15 prosent lavere innkjøpspriser fra leverandørene. Nå forlanger han svar.

Sindre Hopland
Publisert:,

– Det er flere områder hvor vi føler oss smålurt, så man er litt mer anspent enn man normalt er, sier Coop-sjef Geir Inge Stokke til E24 om årets forhandlinger med leverandørene.

Hver høst foregår det som heter «høstjakta» i norsk dagligvarehandel, hvor kjedene kriger om å få kjøpe dagligvarer så billig som mulig fra leverandørene, som på sin side vil ha mest mulig for varene sine.

Høstjakten er alltid intens, men i år har den vært ekstra krevende etter at Konkurransetilsynet i midten av november la frem en rapport som viser at Norgesgruppen får kjøpe varer langt billigere enn sine konkurrenter i Rema og Coop.

– Det er noen som har større forklaringsproblemer enn andre, sier Stokke, som ikke vil si hvilke leverandører han tror har gitt Coop de verste betingelsene.

Les også

Rema 1000 fryser viktige forhandlinger med leverandører

– Noen leverandører er fornektende

– Om noen gir oss dårligere betingelser, må vi hente det inn så fort som mulig. Når Konkurransetilsynet nå har avdekket forskjeller på over 15 prosent og antyder lovbrudd, gjør det oss forbanna på vegne av forbrukerne, sier Stokke.

Coop ønsker ikke å stoppe forhandlingene slik Rema har gjort, men Stokke sier det er en annen dynamikk i årets forhandlinger, hvor leverandørene tilnærmer seg Konkurransetilsynets funn svært forskjellig.

Les på E24+ (for abonnenter)

Dette er våpendragerne i høstens viktigste slag i norsk dagligvare

– Noen av leverandørene føler seg selvsikre på at de har alt i orden, fordi de er frikjent av Konkurransetilsynet, sier Stokke om de selskapene som ikke har hatt razzia hos seg, i motsetning til Orkla og Mondelez.

– Det er litt annerledes hos dem som fikk besøk av Konkurransetilsynet.

Tirsdag 12. november gikk Konkurransetilsynet til aksjon for sikre bevis etter mistanke om brudd på konkurranseloven, hvor sakene nå er under granskning.

– Det er noen av leverandørene som ser at de kanskje har operert på grensen av loven og føler at dette er ubehagelig, sier Stokke og fortsetter:

– Mens andre er mer fornektende til rapporten, og sier at alt er fornuftig priset.

Torbjørn Røe Isaksen har ikledd seg hodeplagg fra Orkla og uniform fra Norgesgruppens Kiwi. Nå er begge selskapene under gransking for brudd på Konkurranseloven.

Berit Roald / Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
Les også

Rema og leverandørene stormer til Næringsdepartementet – ingen har hatt flere møter om prisdiskriminering

Uheldig luevalg for Isaksen

I helgen skrev E24 om lobbykampen i dagligvarebransjen, hvor innsyn i møtekalenderen til næringsdepartementet viser at Rema og Dagligvareleverandørenes forening (DLF) var aktørene som har vært mest på besøk hos regjeringen.

Samtidig viste dokumentene at den delen av bransjen som ikke ønsker et forbud mot prisdiskriminering, har vært mest aktive totalt sett.

Coop-sjefen sier konsernet han leder, som er et samvirke og ikke et aksjeselskap eid av milliardærfamilier som Norgesgruppen og Rema, ikke trenger å drive så mye lobbyvirksomhet som konkurrentene.

Han legger også til at næringsminister Torbjørn Røe Isaksen ikke har skutt gullfuglen med sine avbildninger det siste året knyttet til dagligvarebransjen.

– Han var ikke så vært heldig med Grandiosa-luen og Kiwi-uniformen. Jeg regner med han angrer litt på akkurat det, humrer Coop-sjefen.

Grandiosa er eid av Orkla, og Kiwi er en Norgesgruppen-kjede, begge mistenkt for brudd på konkurranseloven.

– Når det er sagt er jeg imponert over Isaksens handlekraft. Han har også vært bevisst på å bygge kunnskap før han gjør grep i dagligvarebransjen, og det er svært viktig, sier Stokke.

Les på E24+ (for abonnenter)

Den «skjulte» matvarekrigen: Kampen som kan endre dagligvarebransjen

Mener DLF skyter budbringeren

Før helgen gikk DLF hardt ut mot Konkurransetilsynet og kritiserte dem for rapporten om prisforskjeller, og måten den ble lagt frem på. Organisasjonen gikk så langt som å stille spørsmål om Konkurransetilsynet selv brøt loven i sitt eget arbeid.

DLF mener blant annet at for få leverandører var representert i rapporten fra Konkurransetilsynet, som gjør at funnene blir feil et grunnlag å vurdere bransjen på som helhet, og at det gjør at mange leverandører unødvendig blir mistenkeliggjort for høye prisforskjeller.

Coop-sjef Stokke rister på hodet av kritikken.

– Til de aktørene som prøver å bagatellisere denne undersøkelsen, så er det viktig å huske på at dette er 40 prosent av omsetningen i kjedene.

– Men hva tenker du om DLFs tilnærming til Konkurransetilsynets rapport?

– Du har to valg, du kan velge å stole på Konkurransetilsynet eller ikke stole på den jobben de har gjort. Vi er overbevist om at Konkurransetilsynet har gjort en jobb til gode for forbrukeren, og da blir det galt å skyte budbringeren. Da må man heller gå i seg selv og se om man faktisk opptrer i tråd med konkurranseloven.

DLF ønsket ikke å kommentere Coop-sjefens uttalelser mandag kveld.

Les også

DLF mener Konkurransetilsynet kan ha skadet konkurransen i dagligvarebransjen