Kutter 600 og leverer milliardresultat: – To uavhengige hendelser

Konsernsjef i DNB, Rune Bjerke mener det er viktig å skille mellom gårsdagens dårlige nyheter og dagens sterke resultat.

Oslo 20160204. DNB og Rune Bjerke legger fram årsregskapet for 2015 Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Terje Pedersen NTB scanpix
  • Sara Svanemyr
  • Jan Lilleby
Publisert:

Torsdag formiddag la konsernsjef i DNB, Rune Bjerke, frem et resultat som viste over 6 milliarder for fjerde kvartal av 2015.

Dagen før informerte banken om at de kutter i filialer og samtidig kvitter seg med 600 ansatte.

– I løpet av tiden fra i går har det kommet en storm mot nedleggelsene i sosiale medier. Flere truer med å bytte bank. Skjønner du at folk reagerer når dere kutter 600 den den ene dagen og leverer milliardresultat dagen etter?

– Jeg tror det er veldig viktig å se på dette som to uavhengige hendelser, sier Rune Bjerke, konsernsjef i DNB.

Han forteller at det at banken leverer et godt resultat er bra for kundene fordi man blir solid og kan yte tjenester og service på en god måte.

– Det at man beslutter å redusere antall filialer, henger sammen med at kundene selv velger å bruke andre kanaler. Og de kanalene jobber vi systematisk med for å gjøre bedre og enda mer tilgjengelig, sier han om gårsdagens kutt.

Les også

DNB kutter filialer og kvitter seg med 600 årsverk

– Kundene velger det bort

Rune Bjerke sier til E24 at gårsdagens beslutning ikke er ny. Det er en trend som har foregått over noen år.

Siden 2013 har DNB lagt ned 70 filialer, og legger nå ned ytterligere 60.

Årsaken er at kundene bruker banken på en annen måte enn tidligere.

– Filialen er på sett og vis, på samme måte som et postkontor, noe som blir brukt mindre og som det blir færre av. Det er jo da fordi kundene velger det bort.

Bjerke forteller at endringene i kundenes atferd gjør at de nå jobber med å ha et godt nok tilbud som kundene ikke velger bort.

Les også

Disse DNB-filialene forsvinner

Kommer forbrukerne til gode

Til tross for at DNB legger ned 59 filialer, vil de fortsatt være til stede 2.400 steder i landet fysisk, gjennom post i butikk og bank i butikk.
Satsingen på gode løsninger for mobilbank er også viktig for storbanken.

– Det vi ser er at den effektiviseringen som finner sted i hele banksektoren, den kommer også kundene til gode.

Han trekker blant annet frem at bankens egne provisjonsinntekter går ned.

Trond Bentestuen er konserndirektør for DNB Personmarked Norge.

Terje Pedersen NTB scanpix

– Når kundene betjener seg selv slipper man å betale for de tjenestene som andre før gjorde for en.

Det er tøffe dager

– Det er ingen lystbetont øvelse dette her. Jeg kjenner det på kroppen, sier Trond Bentestuen, konserndirektør for personmarkedet, om gårsdagens nyheter om kutt.

Bentestuen understreker at det først og fremst ikke er han det er synd på, men de ansatte som er berørt av gårsdagens nyheter.

Han forteller at budskapet ble tatt imot på ulike måter av de ansatte i banken.

– Noen ble stille. Noen reagerte kraftig. Andre ser etter nye muligheter. Du har egentlig hele spekteret av reaksjoner knyttet til en slik beslutning forteller han.

Etter å ha behandlet beslutningen i styret, holdt DNB allmøter for ledere og ansatte i bedriften.

Bentestuen sier at han vil reise rundt i Norge for å besøke noen av filialene som er berørt av kuttene.

Les også

Facebook-storm mot DNB-nedleggelser: – Nå bytter jeg bank!

Umulig å spå fremtiden

På E24s spørsmål om hvordan DNB vil se ut om 30 år svarer både Bjerke og Bentestuen at de ikke har svaret.

– Det er utrolig vanskelig å spå fremtiden. Om noen har svaret på dette, vil jeg gjerne vite, sa Bentestuen til E24.

Han sier videre at han er ganske sikker på at banken må fortsette å endre seg.

Spesielt viktig blir fokuset på mobilbanken.
Ifølge Bentestuen besøkte 15,2 millioner nordmenn DNBs mobilbank i løpet av desember i fjor.

– Det er viktig å forstå hvordan kundene vil bli betjent. Nå er trafikken dobbelt så stor på mobilbanken som på nettbank.

Les også

Her er DNB sine mål for 2016 og 2017

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. DNB

Flere artikler

  1. DNB kutter filialer og kvitter seg med 600 årsverk

  2. Slik skal Rune Bjerke spare inntil to milliarder

  3. Finansforbundet: – Uansvarlig av DNB

  4. Nordea-sjefen om sin bransje: – Nå endres alt vi gjør

  5. Snart kan du få gjeldsbevis på to minutter