Høyesterett tar saken: Havnestrid tas helt til topps

Etter blokader, boikotter og flere rettsrunder skal «det store havneslaget» endelig avgjøres. Nå skal Høyesterett skjære gjennom, og avgjøre hvem som har lov til å losse og laste skip ved offentlige norske havner.

KAMPARENA: Holships kamp mot Norsk Transportarbeiderforbund i Drammen Havn går nå til Høyesterett. Dommen kan endre spillereglene for tariffavtaler og maktforholdene i arbeidslivet.

Publisert:

Høyesteretts ankeutvalg har nemlig besluttet å ta opp anken fra det danske spedisjonsfirmaet Holship.

Dermed vil striden om havnearbeidere og tariffavtaler bli avgjort en gang for alle til våren, når kampen om det såkalte «havnemonopolet» går nå helt til topps i det norske rettsvesenet.

Saken har så langt involvert havneblokade, boikotter, og en rekke rettsrunder.

Tariffkrangel

I bunn og grunn handler saken om kun registrerte havnearbeidere skal ha rett til å laste og losse av skip ved offentlige norske havner, såfremt de ikke frasier seg arbeidet. Dette kalles «fortrinnsretten».

Norsk Transportarbeiderforbund har dette nedfelt i en tariffavtale med NHO.

Skal du jobbe i en norsk havn må du per i dag med i dette systemet.

Havnearbeiderne mener dette er helt nødvendig for å hindre at rederier og spedisjonsfirmaer bruker ansatte på skipene til dette arbeidet, folk som ofte jobber til langt lavere lønninger enn det norske, for eksempel filippinske sjømenn.

Flere havnesjefer og arbeidsgivere mener imidlertid systemet bryter med organisasjonsfriheten, og bidrar til uproduktive og ineffektive havner.

(saken fortsetter under bildet.)

BOIKOTT: Norsk Transportarbeiderforbund og andre fagforeninger satte i 2013 i gang en boikott av Risavika havn for å få til en tariffavtale med terminalen.

Roy Ervin Solstad

Det har vært flere kamper, boikotter og protester rundt norske havner de siste årene. Striden har pågått både i Oslo Havn og i Risavika utenfor Stavanger, men det er kampen om Drammen Havn som nå skal sette rammeverket for fremtiden til norske havner. Det er dette eksemplet Høyesterett tar tak i.

Vil bruke egne ansatte

Holship tok havnearbeiderne i Drammen, med LO-forbundet Norsk Transportarbeiderforbund i spissen, til retten fordi firmaet ble utsatt for boikotter og blokader.

Transportarbeiderforbundet krever at Holship undertegner på deres tariffavtale, men selskapet vil heller bruke sine egne ansatte, der flere er med i Arbeidsmandsforbundet.

LO og Norsk Transportarbeiderforbund har vunnet saken soleklart både i Drammen tingrett og lagmannsretten.

Da den knusende dommen kom fra lagmannsretten i september i fjor, valgte Holship å anke.

(saken fortsetter under bildet.)

Holships advokat, partner i Kvale, Nicolay Skarning

Robert S. Eik/VG

Nå tar Høyesterett hele saken opp, inkludert spørsmålet om det er organisasjonsplikt, om dette systemet er i tråd med EØS-reglene og om bruken av boikott.

– Vi mener havnemonopolet i Norge, slik det er etablert i tariffavtale mellom LO og NHO, er ulovlig, forteller Holships advokat og partner i Kvale, Nicolay Skarning, til E24.

– Vi vil ha satt hele fortrinnsretten til side. Det er vårt mål, legger han til.

Han sier videre at Transportarbeiderforbundets boikottvarsel mot Holship i Drammen er ulovlig, blant annet etter EØS-avtalen. Han mener det er svært viktig å merke seg at Høyesterett ikke har satt noen begrensninger på hvilke sider av saken de skal vurdere.

– Uansett hvilken vei Høyesterett går her, så kan vel dette sette en presedens både for havnene og tariffavtalene i Norge?

– Det vil det.

Har lent seg på dom fra 90-tallet

I de sakene som tidligere har gått for norske domstoler, har man ofte vist til den såkalte Sola-dommen fra Høyesterett på slutten av 90-tallet. Tingretter og lagmannsretter har måttet bruke denne dommen som referanse i saker, men når Høyesterett nå tar havnesaken opp på nytt kan det endre seg.

I Sola-saken vant Havnearbeiderne en klar seier.

LARS M. JOHNSEN: Første nestleder, Norsk Transportarbeiderforbund

– Vi mener Sola Havn-dommen lider av feil, sier Skarning og forklarer at det var organisasjonsplikt i Sola Havn, men at Høyesterett dessverre ikke vurderte det i saken den gangen.

– Spørsmålet om det er organisasjonsplikt eller ikke blir en del av saken i Høyesterett nå, legger han til.

I Norsk Transportarbeiderforbund mener de at de har en god sak.

– Dommen i lagmannsretten var veldig grundig, så jeg ville synes det er merkelig hvis de skulle komme til noe annet, sier 1. nestleder Lars Johnsen, til E24.

– Vi håper saken kommer opp så fort som mulig, så vi får det ut av verden, legger han til, og forklarer at man i forbundet synes det er gått med veldig mye unødvendige ressurser på Holship-saken, sier han.

Den av motpartene transportarbeiderforbundet eller Holship som taper saken, vil de trolig måtte ut med rundt 1,5 millioner kroner i saksomkostninger.

Strid om spansk EU-dom

Et viktig aspekt i saken som nå skal kjempes i Høyesterett er en dom fra EU-domstolen som kom før jul. Der fant domstolen at Spanias havnesystem er i strid med regelverket.

– Vi skjønte etter hvert at saken vår ville gå gjennom i Høyesteretts ankeutvalg fordi det foreligger denne dommen fra EU-domstolen (...) Det eneste nye som har kommet opp etter vi vant i lagmannsretten er denne dommen om Spania, sier Johnsen.

En viktig forskjell fra det spanske og norske systemet er imidlertid at i Spania var ordningen med et laste- og lossekontor nedfelt i lover og forskrifter. I Norge er det praksis etter avtaler mellom LO- og NHO-systemene.

– Dommen i Spania er svært viktig og den vil nok bli førende i saken, sier Holships advokat, og legger til at de ordlyden om fri tilgang til etablering er nøyaktig den samme i EU-traktaten og EØS-reglene, som Norge altså er bundet av.

I Transportarbeiderforbundet mener de imidlertid at Spania-dommen ikke bør ha så stor effekt for den norske saken:

– Spania har gått lenger i sitt system enn andre europeiske land, også Norge. Vi mener ikke det de har slått ned på er forholdet her i Norge, sier Johnsen i Transportarbeiderforbundet.

– Vi er fortsatt trygge på at Høyesterett vil komme til samme konklusjon som de tidligere dommene i denne saken, og det de sa i Sola-dommen, legger han til.

– Hvis dere taper kan det vel føre til endringer flere steder i det norske tariffsystemet?

– Det kan det bli. Spørsmålet blir jo hva Høyesterett sier, avslutter Johnsen.

Les også

Avviser monopoltilstander:Havnearbeiderne vant i Drammen tingrett

Les også

Boikott i gang ved Risavika havn:Ringte politiet for åfjerne arbeidere

Les også

Dansker tapte anke mot havnearbeiderne i Drammen