Statoil ber rederier foreslå lavere pris på inngåtte avtaler

Statoil ber om lavere pris på gamle kontrakter når de utlyser nye. Rederiforbundet mener praksisen vil undergrave troverdigheten av en avtale og gi økte kostnader.

NYE KONTRAKTER: Statoil inkluderer i sine kontrakter en mulighet for supplyskiprederiene å legge inn en ny pris på sine allerede inngåtte kontrakter

Foto: Staff Nerijus Adomaitis / Reuters
  • Bendik Støren (Bergens Tidende)
Publisert: Publisert:

Statoil oppfordrer forsyningsskipsrederiene til å tilby en lavere pris for allerede inngåtte kontrakter når de utlyser nye kontrakter, skriver Sysla.

I de nye standardkontraktene, som Sysla har fått tilgang til, står det ifølge avisen i et gult felt (oversatt til norsk):

«Dersom relevant: reduksjon i dagrate på eksisterende kontrakt (vennligst spesifiser navn)».

– En avtale er ikke lenger en avtale

Sturla Henriksen i Rederiforbundet mener praksisen vil være skadelig for bransjen.

– Jeg vil oppfordre Statoil til å avvikle denne praksisen umiddelbart. Dette betyr at en avtale ikke lenger er en avtale. De legger en økt kommersiell risiko på leverandørene.

Han mener praksisen rokker ved troverdigheten i avtalene som inngås og medføre økte kostnader for rederiene, og han syns det er svært uheldig at det er nettopp Statoil som gjør dette.

– Statoil er normsettere, og de vil lett kunne etablere en ny praksis i bransjen, sier Henriksen.

– Misbruker sin posisjon

Fride Solbakken i Maritimt Forum sin Stavanger-avdeling mener praksisen kommer på toppen av et allerede svært høyt press på leverandørindustrien.

– Det er klart dette er et ekstra press. Dette er en klar beskjed om at dere må gå ned i pris og helst også på eksisterende kontrakter, sier Fride Solbakken til E24.

Hun mener Statoil nå misbruker sin posisjon i markedet.

– Vi har fått et stort selskap med mye makt til å bestemme priser. Det er det som gjør at vi går så hardt ut nå, sier Solbakken.

Hun mener denne debatten har sitt utspring i sammenslåingen av Statoil og Hydro.

– Vi er kritiske til at Statoil skal være så store og mener Konkurransetilsynet må gå inn og se på situasjonen.

Hun stiller for eksempel spørsmål ved at Statoil kjøper seg opp i Lundin.

– Vi vet jo ikke hva Statoil vil med oppkjøpet av Lundin. Men vi tror det er viktig at vi har flere aktører på sokkelen, sier Solbakken til E24.

Bare en mulighet

Statoil sier priskutt på eksisterende kontrakter bare er en mulighet for rederiene, men understreker viktigheten av å kutte kostnader.

– Vi forholder oss til inngåtte kontrakter, og kan ikke ensidig endre det, sier Bård Glad Pedersen, informasjonsdirektør i Statoil.

Han mener det er en utfordring for hele industrien at kostnadene har vært så høye.

– Statoil startet arbeidet med å ta med kostnadene når prisen var over 100 dollar fatet. Nå har prisen blitt halvert, og det viser viktigheten av dette arbeidet. Hverken vi eller leverandørene kan leve av ulønnsomme prosjekter, sier Pedersen.

– Maritimt Forum mener praksisen er et uttrykk for markedsmakt?

– Dette er en mulighet for leverandørene. Vi opererer i et internasjonalt marked, og må være konkurransedyktige global, sier Pedersen.

Les også

Norsk olje og gass bryter oljeservice-forhandlingene

– Rederiforbundet mener dette medfører en økt risiko og dermed økte kostnader for leverandørindustrien?

– Kostnadene har vært på et for høyt nivå og var ikke bærekraftig. I tillegg har oljeprisen blitt mer enn halvert, så det viser viktigheten av det arbeidet. Vi jobber sammen med leverandørindustrien for å både opprettholde aktivitet og skape ny aktivitet. Vi vet at det er krevende, men ser at norske leverandører tar tak i kostnadsutfordringene og at dette gir resultater sier Pedersen til E24.

Mye kritikk

Statoil har i det siste møtt kritikk for angivelig å utnytte sin posisjon og presse sine underleverandører for hardt.

Arbeidstagerorganisasjonen Unio har uttalt at presset på underleverandørene bidrar til sosial dumping, og at kompetansen forsvinner. Bransjeorganisasjonen Maritimt Forum har uttrykt bekymring for Statoils dominerende posisjon i bransjen.

På direkte spørsmål fra DN om Statoil har krevd kutt i eksisterende kontrakter, svarte konserndirektør Margareth Øvrum for halvannen uke siden at:

– Da er det i så fall at vi har sagt at dersom vi ikke får ned kostnadene, så vil vi ikke klare å realisere selve prosjektet. Da har vi gått inn i dialog for å prøve å få ned prisene. Det skjer på samme måte som leverandører går til sine leverandører for å få lavere pris. Men vi kan ikke gjøre noe på tvers av kontraktens klausuler.

Les også

Solgt for 3,9 milliarder

Les også

CO2-rensing kan koste 12,6 milliarder kroner

Les også

Så stort blir nye Aker BP

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Equinor
  2. Lundin Petroleum
  3. Olje og gass

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    – Statoil presser kostnadsnivået for langt

  2. Betalt innhold

    – Statoil presser kostnadsnivået for langt

  3. Betalt innhold

    – Statoil har blitt for mektig og presser leverandørene

  4. Betalt innhold

    Slik presser Statoil leverandører som kjemper om jobber

  5. Betalt innhold

    Jusprofessor mener Statoil bør være varsomme