Røkkes Aker bestiller nytt stort privatfly

Har sikret seg rett til levering av privatfly til over 360 millioner kroner.

NYTT FLY: Om tre år kan Kjell Inge Røkke og Øyvind Eriksen bruke et fly av denne typen når de skal på langtur.

Bjåland, Nils / Roald, Berit / Gulfstream
  • Johann D. Sundberg
Publisert:,

Det Kjell Inge Røkke-kontrollerte Aker har bestilt nytt privatfly av den eksklusive sorten.

- Aker har i dag sikret seg retten til levering av en Gulfstream G650 i fjerde kvartal 2015, sier kommunikasjonsdirektør Atle Kigen i Aker til E24.

Flytypen er Gulfstreams største og nyeste privatflytype. Den første kunden som har bestilt flyet fikk det overlevert torsdag, ifølge en pressemelding fra Gulfstream.

Prislappen er også av den store typen.

- Dette er et fly som har en listepris på cirka 65 millioner dollar. Flyet skal erstatte vår Falcon 900 EX som har en markedsverdi på 25 til 30 millioner dollar i dag, sier Kigen.

Over 360 mill.

Med andre ord må Aker punge ut med vel 360 millioner kroner for det nye flyet basert på dagens dollarkurs. Men samtidig vil de kunne innkassere rundt 155 millioner kroner hvis de får solgt Falcon-maskinen de nå eier til dagens anslåtte markedsverdi.

SNART TIL SALGS: Akers Falcon-maskin fotografert på Gardermoen.

Jan Ovind

Aker har eid sin Falcon siden 2007 og eid privatfly siden 1997. Det mest omtalte er nok storflyet Boeing Business jet, basert på den velkjente Boeing 737-typen, som Røkke ga navnet «Rebel's tool» - rebellens verktøy.

Nær lydens hastighet

Gulfstream omtaler flytypen som flyet som setter gullstandarden innen privatflybransjen. Det flyr raskere og mer komfortabelt enn andre fly i sin klasse, mener Gulfstream.

Flyet kan fly i 0,925 ganger lydens hastighet. «Ingen tradisjonelle privatfly kan ta deg nærmere lydens hastighet,» skryter Gulfstream.

Lang rekkevidde

I tillegg til å gå fort har Gulfstream G650 lang rekkevidde.

MÅTTE BYGGES OM: Privatflyhangaren på Gardermoen måtte bygges om for å få plass til rebellens verktøy - et privatfly på størrelse med en Boeing 737.

Espen Braata

- Flyet har 50 prosent lengre rekkevidde en enn flyet vi har i dag. Det betyr at det kan fly direkte fra Oslo til Brasil eller Kina uten mellomlanding som vi i dag må gjøre, sier Kigen.

Flyet kan innredes for opptil 18 personer. Den typiske innredningen er for åtte passasjerer og et mannskap på fire.

- Et arbeidsredskap

Det kan innredes med både sengeplasser og konferansebord.

- Det er et flott fly, men for Øyvind Eriksen og Kjell Inge Røkke er flyet et arbeidssted og en transportetappe i oppfølgingen av Aker-eide virksomheter i 30 land på alle kontinenter, sier Kigen.

I tillegg til å være konsernsjef i Aker er Eriksen også arbeidende styreleder i Aker Solutions. Røkke er styreleder og Akers hovedaksjonær med 67,8 prosent av aksjene.

- Nødvendig

Ifølge Kigen innebærer Akers aktive eierskap at ledelsen har mye reisevirksomhet og kontakt med virksomheter over hele verden.

- Hsitorien viser at det bidrar til å skape verdier for Aker og Aker-eide selskaper. Uten privatfly hadde det ikke vært mulig å gjennomføre det reiseprogrammet som Øyvind Eriksen og Kjell Inge Røkke har, sier han.

Les også

Buffett kjøper 425 privatfly

Her kan du lese mer om

  1. Aker

Flere artikler

  1. Røkke etablerer flyselskap for å spare kostnader

  2. Røkke-selskap kjøper nytt privatfly

  3. Røkkes Aker Solutions splittes i to

  4. Annonsørinnhold

  5. Røkke og Gjelsten dropper luksus-fly

  6. Aker Solutions trekker seg fra milliardhandel i Dubai