Ny overnattingsrekord for hotellene i juni

Norske hoteller noterte seg for 2,45 millioner overnattinger i juni, noe som er 3 prosents økning og ny rekord for måneden. Likevel gikk omsetningen ned.

ALLE SKAL FÅ: Norge har tradisjonelt solgt norske naturopplevelser som rå, gratis og tilgjengelige for alle som vil gå dit selv. I sommer har det blitt diskutert om ikonpunkter som Preikestolen og Trolltunga bør sikres bedre, kapasiteten begrenses og fellesturer organiseres.

Foto: Paul Kleiven NTB scanpix
Publisert:

Siste tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at det er utlendingene som trekker opp tallene. I juni var det 927.000 utenlandske overnattinger ved norske hotell, en økning på hele 10 prosent fra året før, mens de norske overnattingene gikk ned med 1 prosent. Totalt ble det likevel økning og ny rekord. Tallene er i samsvar med Innovasjon Norges oversikt over kommersielle gjestedøgn, som NTB fikk fredag:

– Dette er helt i tråd med våre prognoser som tilsier at det blir en knallsommer for norsk reiseliv i år, sier leder for reiseliv og mat, Audun Pettersen.

Størst er veksten for Norges tradisjonelt største markeder, som Sverige, Danmark, Tyskland, Frankrike og Nederland:

– I tillegg fortsetter, som ventet, veksten fra Asia, med en eksplosiv økning fra Kina på 62 prosent, sier Pettersen.

Norsk framgang

Også antall overnattinger ved campingplasser, hyttegrender og på Svalbard økte i juni. Totalt er det notert nesten 4 millioner betalte overnattinger i Norge i juni og 14,3 millioner overnattinger i første halvår. Pettersen ser et sammensatt årsaksbilde:

– I målinger over flere år nå har vi sett en stor interesse for Norge som reisemål, men mange har kanskje sittet på gjerdet fordi det har vært dyrt. Nå har vi fått en, for dem, gunstig kronekurs, og plutselig ser de at de har råd til å reise hit. Samtidig er det kommet nye fly- og fergeruter som gjør det lettere å komme hit, så vi er blitt mer tilgjengelige på den måten også, sier han.

Les også

Stordalen og Varner sammen om ny hotellgigant

Sist men ikke minst er vi blitt mye flinkere til å se Norge med utenlandske øyne. For utlendinger og nordmenn verdsetter ulike ting på ferien sin, for eksempel krav til komfort, tilgjengelighet og opplevelser. Men ikke alle er like begeistret som nordmenn over utedoer, selvbetjening og fullstendig urørt natur:

– Før solgte vi Norge som et «as is»-produkt, men nå utvikler vi reiselivsopplevelser og -mål som markedet faktisk etterspør. Vi er gått fra å være råvareleverandør til å selge en utviklet vare. Det er verdiskapning, og ikke minst kan vi ta mer penger for det.

Forventning

Til tross for økningen i antall overnattinger gikk losjiomsetningen ned 1 prosent. Gjennomsnittsprisen per rom var 925 kroner i juni i år, 2 prosent mindre enn i juni i fjor. Seks av ti overnattinger er knyttet til ferie og fritid.

Pettersen tror nedgangen i omsetning skyldes en nedgang i antall gjestedøgn knyttet til forretningsreiser, kurs og konferanser. Disse overnattingene innbringer gjerne mer penger enn feriegjestenes netter:

– Nå er vi veldig spent på fasiten for juli og ikke minst august, som foreligger senere i høst. Nordmenn tar tradisjonelt ut mest av ferien sin i juli. I år har mye tydet på at det ville bli dyrere å reise ut av Norge, og vi lurer på hva folk har gjort i stedet. Har de overnattet kommersielt i Norge, vært mer hjemme eller på hytte eller kanskje brukt Airbnb? August og september er månedene vi vanligvis har flest utlendinger på ferie her, så det blir også spennende å se hvordan det er gått.

Les også

Vellykket jomfrutur for «verdens største luftfartøy»

Les også

Stordalen og Buchardt kjøper Otium-eiendommer

Les også

Cruiseskip-avtalen i boks for Vard

Her kan du lese mer om