Tidligere GM-styreleder om Ghosn: – Ingen er immune mot «konsernsjef-syken»

Toppsjefen i bilalliansen Renault-Nissan-Mitsubishi blir neppe ansatt som direktør igjen, tror tidligere bransjetopp. Samtidig mener analytikerne at alliansen vil overleve.

I TRØBBEL: Styreformann Carlos Ghosn for Renault-Nissan-Mitsubishi anklages for å ha underrapportert millioner av lønnskroner.

Foto: Kin Cheung AP / NTB Scanpix
Publisert:,

Mandag bekreftet Nissan at styreleder Carlos Ghosn har underrapportert sin egen lønn til Tokyo-børsen «i mange år». Ifølge Reuters har han meldt inn kompensasjoner på 5 milliarder yen (tilsvarende 377 millioner kroner), når han egentlig har fått nærmere 10 milliarder yen, i flere år.

Senere samme dag ble det klart at Ghosn allerede er arrestert av påtalemyndighetene.

Som følge av regelbruddene vil Nissans toppsjef Hiroto Saikawa foreslå for styret at Ghosn og Nissan-topp Greg Kelly sparkes fra sine stillinger i selskapet, noe som skal stemmes over under et ekstraordinært styremøte tirsdag kveld, norsk tid.

Les mer: (+) Slik skal Renault ta Lada fra vits til pengemaskin

Tror ikke på sammenbrudd

Skandalen har allerede ført til spekulasjoner om bilalliansen kommer til å revne i tre, men analytikere CNBC har hørt fra, mener dette er «overdrevent svartmalende».

Deriblant tidligere styreleder Bob Lutz i General Motors, som i et video-intervju med CNBC understreker at alliansen har fungert frem til nå.

– Det faktum at alliansen har fungert for alle tre selskaper, betyr at de finner en måte å fortsette med den også, sier Lutz.

Han er både overrasket og skuffet over mandagens nyhet, sier han, mens han understreker at Ghosn er uskyldig frem til det motsatte er bevist.

– Om han finnes skyldig i skattesvik eller underslag, er det ingen sjanse for et annet stort selskap i verden vil ansette ham som CEO, det er helt utelukket.

Les også

Renault-aksjen faller kraftig etter arrestmelding

– Ikke eksistensielt

Han får støtte av analytikeren Richard Hilgert i Morningstar, som mener spekulasjonen om alliansens fremtid er å slå alarmer som ikke behøves.

– Selv om vi ser på anklagene mot Ghosn som et alvorlig brudd på aksjonærenes tillit til ledelsen av Nissan og alliansen, mener vi at medieoverskriftene om at alliansen kan falle er overdreven svartmaling, skriver Hilgert i et notat.

– Skandalen representerer omfattende nøkkelperson-risiko mot alliansen, men etter vår mening stiger ikke risikoen til det eksistensielle, legger Hilgert til.

Det samme sier research-sjef Janet Lewis ved Macquarie Capital Securities' Asia-avdeling.

– Vårt syn er at alliansen vil fortsette å jobbe for deres felles aktiviteter. Dette var aldri avhengig av én person, det er hundrevis av ansatte i Renault, Mitsubishi og Nissan som som jobber sammen om disse prosjektene.

Les også

Børsfall i Asia: Nedturen fortsetter for tek-aksjene

Flere hatter

Alliansen mellom Renault, Nissan og Mitsubishi, som er verdens største bilallianse, er i stor grad Ghosns verk.

64-åringen omtales som en av bilindustriens mest høyprofilerte sjefer, og får også æren for å ha reddet Nissan fra randen av konkurs tidlig på 2000-tallet.

Ghosn ble født i Brasil, og begynte karrieren hos dekkprodusenten Michelin i 1978. Derfra jobbet han seg til topps i selskapets Nord-Amerika-avdeling.

I 1996 gikk han tilRenault, og etter at den franske bilprodusenten innledet alliansen med Nissan i 1999, ble han Nissans COO, og bidro sterkt til at det japanske selskapet kom seg ut av økonomisk krise.

To år senere ble han utnevnt til ny administrerende direktør i Nissan, og i 2005 fikk han sågar samme tittel i Renault. Ifølge CNN ble han dermed den første til å lede to selskaper på Fortune Global 500-listen på samme tid.

Ghosn forble CEO i Nissan frem til de kjøpte 34 prosent av Mitsubishi i 2016, da Hiroto Saikawa tok over ledelsen av førstnevnte. Frem til tirsdag kveld er han fortsatt styreleder i Renault og Mitsubishi.

– Rammet av konsernsjef-syken

Tidligere GM-styreleder Bob Lutz tror Ghosn har blitt rammet av en helt spesiell «sykdom», sier han til CNBC.

– Ingen CEO er immun mot «CEO-syken». Tenk på det: Hvor enn han reiser, i alle tre selskapene, så er det ingenting annet enn beundring og smiger, med «ja, sjef» og så videre. Så du får ingen negative tilbakemeldinger. Presidenten i USA leser i det minste mediene, så han får en viss grad av negativ feedback, men som CEO får du ingenting.

Så administrerende direktører får noen ganger det vi i bransjen kaller «CEO-syken». Hvor de tenker «å, jeg er Guds gave til lederskap, alle elsker meg og jeg er fabelaktig». Og etter en stund tenker de at de står over reglene, og over loven, og da oppfører de seg dårlig, sier Lutz.

Verdien på selskapene Ghosn er involvert i, falt tirsdag, skriver NTB. Nissan-aksjen endte ned 5,5 prosent og bidro til en generell nedgang på Tokyo-børsen. Mitsubishi-aksjen sank 6,9 prosent, mens Renaults nedgang var på 2,7 prosent tirsdag ettermiddag. Dagen før endte det franske selskapet ned 8 prosent etter at nyheten om pågripelsen ble kjent.

Her kan du lese mer om