– Neste år kan det være færre butikker å velge i

Black Friday har vokst ut av fredagen den opprinnelig var tiltenkt. November er nå pepret med salgsdager som «Singles day», «Cyber Monday» og «Black Week». – Salgsmanien ødelegger for alle, sier BI-professor.

BI-professor Ragnhild Silkoset mener salgsmanien ødelegger for butikkene. Bildet til venstre viser Black Friday-tilbud i Vestby for noen år siden.

NTB scanpix / BI
Publisert:,

– Det har blitt vanligere og vanligere å spre salgsperioden utover en lengre periode. Slik holder butikkene oppe omsetningen hele uken, sier Bror William Stende i handelsorganisasjonen Virke.

Årets «helligdag» for varehandel faller i år på 29. november. Frem til den tid er det først «Singles Day» 11. november, «Black Week» i dagene før Black Friday og «Cyber Monday» mandagen etter Black Friday.

– Salgsmanien ødelegger for alle. Det er et nullsumspill der ingen vinner, og til syvende og sist ødelegger det for kundene, sier professor Ragnhild Silkoset ved Handelshøyskolen BI og Universitetet i Tromsø.

– Konseptet vannes ut og man får kannibalisering av butikkene. Kundene får kanskje lavere pris på Black Friday, men til neste år kan det være færre butikker å velge i. Det ødelegger for konkurransen, sier hun.

Les på E24+ (for abonnenter)

Black Friday skulle være butikkenes viktigste dag. Derfor blir den et tapssluk for mange

– Lokker forbrukerne til butikken

Stende i Virke tror «salgsinflasjonen» skyldes blant annet konkurransekreftene.

– De siste årene har Black Friday vokst stort og folk holdt igjen pengene til fredagen. Det gir en svak inngang på uken, og en svak uke etter Black Friday. Butikkene vil forsøke å kapre forbrukernes penger, og da drives butikkene av hva konkurrentene gjør, sier Stende.

Virke anslår at årets Black Friday setter rekordomsetning på 3,8 milliarder.

Les også

Spår salgsrekord på fredag

Halvparten vil egentlig ikke delta

I en nylig undersøkelse av Opinion for Prisjakt, svarte 55 prosent av butikkene at de føler seg presset til å delta på Black Friday eller Black Week-salget. Like mange svarer at de ville gjort det samme som Ikea, og ikke deltatt i salgsperioden, om de trodde det var mulig.

– Det er rett og slett vanskelig for dem å ikke være med, når konkurrentenes massive tilbudskampanjer trekker folk til butikkene, sier daglig leder Are Vittersø i Prisjakt i Norge.

133 nettbutikker ble spurt i undersøkelsen, og var spredt utover flere bransjer, og med ulik størrelse på omsetningen. Undersøkelsen ble gjennomført blant nettbutikker i Norge, Sverige og Finland.

Daglig leder Are Vittersø i Prisjakt i Norge har funnet at de fleste butikker egentlig ikke vil delta i Black Friday eller Black Week-salgene.

Trygve Indrelid
Prognose: Nordmenn vil bruke nærmere 100 milliarder kroner på julehandelen

Kjedene ligger an til å bli vinnere

Høyskolelektor Robert Ingvaldsen ved BI tror salgsdagene gagner de store kjedene.

– Mange butikker er uforberedt og gir i grunn bare fortjenesten sin bort. De små butikkene føler de må delta, men Black Friday er best egnet for de store kjedene med stordriftsfordeler. De har maskineriet som kreves for å få mest mulig lønnsomhet, sier Ingvaldsen.

– Og kjedene kjøper inn store partier til Black Week, som det tar tid å få avsetning på. En annen årsak til at butikkene utvider salgsperiodene kan være at de vil ta utnytte av at folk generelt har høyere kjøpsvillighet i november og desember, sier han.

Høyskolelektor Robert Ingvaldsen ved BI Bergen sier de store kjedene er best rustet til å tjene på november-salgene.

BI
Les også

Halvparten tror konkurrentene jukser med Black Friday-prisene

Blir fiasko-eksempler

Silkoset sier priskriger og november-salgene blir sentrale eksempler i en ny lærebok hun skriver om prisstrategi.

– Dette er et klassisk eksempel på dårlig prisstrategi, hvor de tror pris er noe man vilkårlig kan skru opp eller ned, sier hun.

– Varehandelen bør heller se på hva som skaper verdi for kunden. Med miljøfokuset som er nå er det god anledning til å bevege seg bort fra salgsmanien, sier BI-professoren.

For ordens skyld: Prisjakt er eid av Schibsted, som indirekte eier E24 gjennom VG.

Les også:

Les også

Tøffe tider i varehandel treffer også DNB: – Der vi har hatt de største tapene i 2018

Les også

Thon Gruppen er en av vinnerne på Black Friday, men liker det ikke: – Det ødelegger julehandelen

Les også

Kreditorer skulle få betalt av Notabene etter julesalget – så gikk kjeden konkurs