Amazon kjøper Whole Foods for milliardsum: Analytikere tror på mer aggressive priser

Amazon kan bruke sine eksisterende leveringstjenester til å tilby hjemlevering av dagligvarer til lav pris. Det vil kunne legge press på konkurrentene, tror amerikanske dagligvareeksperter.

MILLIARDAVTALE: Fredag ble det kjent at Amazon kjøper Whole Foods i en avtale som verdsetter sistnevnte til rundt 13,67 milliarder dollar. Det sendte sjokkbølger gjennom aksjemarkedene og konkurrentene ned.

Foto: Joe Raedle AFP
Publisert:

Nyheten om at netthandelgiganten Amazon kjøper dagligvarekjeden Whole Foods Market sendte konkurrentene rett ned på både de amerikanske og europeiske børsene fredag.

Medgründer og analytiker Paula Rosenblum ved amerikanske Retail Systems Research tror konkurrentene frykter at Amazon vil snu opp ned på hele dagligvaremarkedet, og bruke tyngden og teknologien som Amazon har til å skape forvirring rundt priser.

Selv tror Rosenblum at Amazons planer er å fortsette og utvikle Whole Foods videre.

– Det er åpenbart også en frykt at Amazon tar selskapet internasjonalt og selge Whole Foods' egne produkter, foruten ferskvarer, på nett. De kan gjøre hjemlevering gjennom Prime Now. Det kommer til å bli veldig stort, skriver hun i en e-post til E24.

Prime Now er Amazons nye, superraske leveringstjeneste, hvor det som bestilles leveres hjem kun timer senere.

Rosenblum tror også at konkurrentene frykter Amazon kan bruke medlemsprogrammene sine til å trekke kunder vekk fra dem ved hjelp av eksklusive tilbud og salgsfremstøt.

Ventet utvikling

Det har vært ventet at Amazon vil satse i dagligvaremarkedet. Amazon har allerede testet forskjellige konsepter rundt dagligvaresalg en stund, blant annet gjennom Amazon Fresh, en matutleveringstjeneste de nå tester ut i flere stater i USA. Når de nå kjøper opp den nasjonale premiumkjeden Whole Foods, fester selskapet virkelig grepet i dagligvaremarkedet i USA.

Hvorfor vil netthandelgiganten inn i dagligvare? Rosenblum mener svaret er «fordi det finnes».

– Også fordi det er et segment Amazon ikke er i allerede, så de vil dra gradvis økende inntekter. Dessuten synes dagligvare å være en trafikkmagnet. Det er derfor så mange andre detaljhandelsaktører velger å begynne og selge mat, forklarer hun.

Les også

Amazon gjør storkjøp

Ifølge retail-sjef Michelle Grant ved Euromonitor International har Amazon alltid ønsket å bli en stor dagligvareaktør.

Hun mener avtalen mellom Amazon og Whole Foods er logisk, men ikke helt risikofri.

– Det er utfordringer ved å selge matvarer på nett, som for eksempel at leveringen er kostbar. Det er også vanskelig å velge ut produkter, skriver Grant i et notat.

Hun påpeker også at Whole Foods har vært under press en stund ettersom kunder har forlatt kjeden til fordel for mindre dyre, men like produkter hos andre forhandlere.

– Whole Foods kan være vanskelig å snu, skriver hun.

Med oppkjøpet av Whole Foods får imidlertid Amazon den fysiske tilstedeværelsen i markedet, som er den mest effektive måten å møte kundene på, påpeker hun.

Tror på økende konkurranse

Grant tror konkurransen nå vil øke i dagligvaremarkedet.

– Amazon er notorisk på å senke kostnader og føre innsparingene videre til kundene. Investorene er veldig tålmodige med selskapet, skriver hun, og fortsetter:

– Jeg tror at Amazon vil gjøre Whole Foods mer aggressiv på pris. Amazon kan bruke sine eksisterende leveringstjenester til å tilby levering til minimal pris, noe som vil legge mer press på andre dagligvareaktører til å gjøre det også.

I tillegg kan Amazon øke salget av dagligvarer på nett, tror Grant. Hun påpeker at Amazon.com har 300 millioner brukerkontoer, noe selskapet kan bruke inn mot Whole Foods' leverandører.

– Med et bedre tilbud på nett, kan det også legge press på konkurrentene som ikke har nettløsninger, skriver hun.

Ikke alle konkurrenter like utsatt

Amazon og Whole Foods er i utgangspunktet veldig forskjellige. Amazon er kjent for lave priser og et velsmurt nettbutikkmaskineri, mens Whole Foods er kjent for høye priser og kvalitet samtidig som de ikke har hatt noen spesiell stor satsing på netthandel. Den eksklusive supermarkedkjeden holder også primært til i urbane og velstående nabolag rundt i USA.

– Amazon er kjent for sine konkurransedyktige priser, og hvis det hadde kjøpt en kjede som Shoprite eller Acme hadde det vært mer logisk, sier Juda Engelmayer ved HeraldPR til CNBC.

Shoprite og Acme er lavpriskjeder i USA.

– Men Whole Foods er en butikk med generelt høye priser, noe som er det motsatte av hva Amazon handler om, så det blir interessant å se hvordan Amazon tar inn Whole Foods og tilpasser seg en helt annen modell, sier Engelmayer.

Les også

Amazons oppkjøp får markedet til å skjelve: Kursras i amerikansk detaljhandel

Ikke alle konkurrentene innen dagligvarebransjen er heller like utsatt for Amazons storsatsing mot markedet, tror Euromonitor. For eksempel har Whole Foods og Walmart svært ulike kundegrupper, hvor Whole Foods' kunder gjerne kan handle hos billigere konkurrenter, inkludert Walmart, men Walmarts kunder vil neppe handle hos Whole Foods, tror Grant.

– Det er de regionale og de som priser seg midt i markedet som vil lide mest, men det er ikke noen ny trend, sier hun.

Dagligvarekjedene som ligger i hver sin ende av prisskalaen gjør det generelt bedre på bekostning av dem som ligger i midten, ifølge Euromonitor.

Verdens største netthandelsaktør

Amazon er verdens største på netthandel. Fra 2011 til 2016 vokste markedsandelen til nettgiganten fra 12,4 prosent til 19,4 prosent globalt, ifølge Euromonitor. Det er USA som er det største markedet for Amazon – 46 prosent av dets vekst i perioden 2010 til 2015 kan tilskrives det amerikanske markedet.

Samtidig er det fortsatt få som kjøper dagligvarer på nett selv om det er en økning i mange andre type produkter som bestilles derfra, skriver CNBC. Rundt 12 prosent av amerikanere som handler dagligvarer kjøpte dem via nettet i 2016.

Les også

Kursras etter Amazons storkjøp

Les også

Nå kan du få egen netthandel-postkasse på trappa

Les også

Kan snart bli verdens rikeste

Her kan du lese mer om