Varner-familiens største kjeder mistet 283 millioner i omsetning i fjor

Landets ledende motekonsern fortsetter omsetningssvikten for de fleste av butikkjedene sine, men tror combacket vil starte allerede i 2020.

Bik Bok er en av kjedene i Varner-imperiet, og har stengt åtte butikker det siste året.

Sindre Hopland
Publisert:,

– Det er ikke noen tvil om at 2019 ble et krevende år for hele retail bransjen – det er mange som jobber med omstillingsprosesser for å tilpasse seg markedet og kundenes forventninger, sier finansdirektør i Varner-Gruppen, Øyvind Bustnes til E24.

Varner-Gruppen, som står bak butikkjeder som Cubus, Dressmann og Bik Bok, har lagt bak seg flere år med skuffende resultater etter flere tiår med eventyrlig vekst og solide marginer.

Sjekk listen: Vinnerne og taperne blant norske kleskjeder

Konsernets største kleskjeder hadde et omsetningsfall på 283 millioner kroner i fjor, ifølge foreløpige tall fra Virke.

Da er ikke omsetningsfallet i kjeden Days Like This regnet inn, da denne kjeden er besluttet avviklet. Blir denne kjeden også medregnet er fallet på 332 millioner kroner.

– Hvordan er Varner fornøyd med 2019-resultatene for de største kjedene? 

– Vi er godt fornøyd med at Volt og Levi’s i øker i et fallende marked, og skulle selvsagt ønsket oss en bedre utvikling for våre øvrige kjeder, sier Bustnes.

Les også

Varner-brødrene starter ny motekjede

Styreleder i Varner-Gruppen, Petter Varner, da han ble kåret til årets retailer i 2017. De siste årene har motekonsernet han driver og eier sammen med sine to brødre, Marius og Joakim, slitt med svak vekst i likhet med store deler av klesbransjen.

Virke / Virke

Faller mer enn snittet

For 25 av landets aller største kleskjeder falt omsetningen sammenlagt med 1,2 prosent i fjor. Det var flere av kjedene som gjorde det bra, men Varner-familiens kjeder var blant dem som falt tyngst i fjor.

Prosentmessig var fallet for Bik Bok størst, som så en nedgang i omsetning på 13,5 prosent fra året før.

Giganten Cubus hadde det største fallet i omsetning på 129 millioner kroner fra 2018.

Bik Bok-fallet kan i stor grad forklares av avviklingen av åtte butikker, men Cubus sitt fall kan ikke i like stor grad forklares av færre butikker da kjeden kun fjernet én butikk fra porteføljen det siste året.

Finansdirektør Bustnes sier Varners langsiktige fokus har gått utover resultatene, men at det vil bli verdt det.

– Vår totale markedsposisjon er fortsatt meget sterk, og vårt fokus er å utvikle og tilpasse våre kjeder til våre kunders behov og ønsker i det lange perspektiv. Dette har gått ut over vår vekst i de siste par årene, men vi er trygge på at dette vil gi positive resultater fremover.

Les også

Cubus har gått konkurs i Polen

Comeback i 2020

Det er ikke bare Bustnes som tror Varner kan reise seg etter noen tøffe år, det tror også bransjeanalytiker Eirik Melle i Danske Bank som følger varehandelen.

– De har kanskje sovet i timen på noen konsepter, men se på H&M som har slitt i flere, og som er en gigantisk global aktør, hvor man de siste årene har klart å snu seg rundt og har allerede skapt resultater av netthandelsatsingen sin, sier Melle.

Varehandelekspert Reidar Mueller tror det er et spørsmål om tid før man ser frukter av Varners digitale satsing.

– De startet veldig sent med å lansere nettbutikker og sin digitale strategi, men de må jo etter hvert høste noe topplinjeeffekt fra dette.

– Jeg er helt sikker på at de kommer sterkt tilbake, men om de lykkes med alle konseptene er jeg usikker på, sier Mueller.

Finansdirektør Bustnes bekrefter at de har begynt å se resultater av netthandelsatsingen.

– Hvor tøft blir det å forsvare topplinjen de neste årene?

– Vi opplever nå vekst i vår omsetning på nett, og forventer en vekst i våre fysiske butikker som til sammen gjør at vi i det nordiske markedet skal forsvare våre markedsandeler.

– Så når kommer comebacket?

– Vi er langsiktige og er i en god posisjon for å lykkes godt med våre sterke kjeder i markedet allerede i 2020.

Les også

Lavere omsetning i Varner: – Akseptabelt resultat

Den fysiske butikker forblir pilaren i Varner

Varner-butikkene har rensket bort en rekke butikker de siste årene.

Foruten Days Like This stengte Varner 21 butikker i fjor i de største kjedene. Året før la man ned 27 butikker ifølge Virkes tall.

Selv om antallet butikker minker, betyr ikke det at konsernet har mistet troen på fysisk handel.

– Fysisk butikk er og blir en hovedpilar for oss - og selv om vi nok vil se fortsatte justeringer i butikkmassen vår, så vil vi på lengre sikt se at butikkantallet stabiliserer seg på dagens nivå, sier Bustnes.