Voi har nådd 1 million turer i Oslo

Milepælen kommer et halvt år etter lansering i hovedstaden. 

POPULÆRT: Elsparkesykler har blitt et vanlig syn i Oslo det siste halve året.

Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Publisert:,

Over 170.000 personer i byen har brukt Vois elsparkesykler siden lanseringen i februar, opplyser selskapet i en melding.

En Voi-elsparkesykkel brukes i snitt 50 ganger i uken, seks ganger per hverdag og åtte ganger per helgedag.

En typisk tur med elsparkesykler i Oslo varer i 13 minutter på hverdager og i 16 minutter på helgedager.

Sikkerhetskritikk

Voi og andre i bransjen har fått kritikk knyttet til sikkerhet, etter tilfeller av dødsulykker i utlandet. Elsparkesyklene har skapt flere farlige situasjoner, blant annet for eldre, blinde og andre med nedsatt funksjonsevne.

Voi Technologys kommunikasjonssjef Kristina Hunter Nilsson forsikrer at «sikkerhet er ekstremt viktig for Voi» og at selskapet skal prøve ut noe de kaller incentivbasert parkering, som innebærer at du får rabatt om du parkerer på bestemte steder.

– Vi er også den første elsparkesykkel-operatøren i Skandinavia som skal implementere sakte-soner – det inkluderer hele Danmark samt Gøteborg og Oslo, sier Nilsson.

Stanses i Trondheim - Oslo vurderer regulering

I flere byer snakkes det nå om å regulere bruken av fremkomstmidlene.

Trondheim kommune vedtok tirsdag at det ikke lenger er lov å leie ut elsparkesykler uten tillatelse fra kommunen.

Oslo kommune har tolket regelverket som at de ikke har noen hjemmel til å stoppe utplasseringen av disse.

De vurderer nå om det er aktuelt å innføre lokale reguleringer i Oslo og går gjennom vedtaket og lovhjemlene som Trondheim kommune har brukt.

– Vi ønsker at det skal være trygt for alle å ferdes i byen, uten forsøpling, uttalte byråd Lan Marie Berg (MDG) tidligere denne uken.