Foodora-syklister streiker: – Lønnskravet på 314 kroner er «fake news»

Tirsdag streiker Foodora-syklister på Youngstorget i Oslo for å få en tariffavtale. Syklistene ønsker å justere lønnen med konsumprisindeksen. I tillegg ønsker de et tillegg for slitasje på fem kroner i timen.

STREIKER: Fra venstre: Lee Conaghan, Paul Olai-Olssen, Eirik Sandnes, Espen Utne Landgraff og Kyrre Kjølner Andersen streiker på Youngstorget.

STREIKER: Fra venstre: Lee Conaghan, Paul Olai-Olssen, Eirik Sandnes, Espen Utne Landgraff og Kyrre Kjølner Andersen streiker på Youngstorget.

Foto: Audun Flatebakken
Publisert:,

Et brudd i forhandlingene mellom Foodora og Norsk Transportarbeiderforbund (NTF), som nylig har blitt en del av Fellesforbundet, har ført 85 Foodora-syklister ut til streik tirsdag.

Det er første gang syklister fra matleveringstjenesten går ut i streik i Norge.

Les også

Fagforeningen raser: Foodora-syklister tas ut i streik

Mener lønnskrav er «fake news»

Til E24 fortalte mandag Foodora-sjef Carl Tengberg at forslaget fra NTF og Fellesforbundet hadde innebåret et lønnskrav på 314 kroner timen for syklistene.

– Det initielle forslaget fra NTF og Fellesforbundet vil bety at lønnen vil øke fra nåværende nivå til 314 kroner i timen. Det er urimelig. Da er det ikke noe poeng å ha en bedrift som vår i Norge, sa Foodora-sjef Carl Tengberg.

Kravet om en lønn på 314 kroner per time er ikke noe som de streikende syklistene kjenner seg igjen i.

– Tallet på 314 kroner i timen er «fake News». Jeg vet ikke hvor de har fått det tallet fra, sier den tillitsvalgte Foodora-syklisten Paul Olai-Olssen.

Annonsørinnhold

Leder Jørn-Henning Eggum i Fellesforbundet sier at tallet er mye høyere enn hva det har vært snakk om.

– Vi har aldri vært i nærheten av å kreve 314 kroner i timen. Vi stilte med blanke ark og har kommet med mye mer moderate forslag. Vi aner ikke hva de har brukt for det tallgrunnlaget.

E24 har ikke kommet i kontakt med Tengberg tirsdag ettermiddag.

Ønsker konsumprisjustering og slitasjetillegg

Olai-Olssen forteller at det ikke har vært noe krav i forhandlingene med Foodora-ledelsen, men at de heller har kommet med forslag som har blitt diskutert.

Han forteller også at forslaget er langt mer moderat enn 314 kroner i timen.

– Lønnen vi diskuterte under siste forhandling var i hovedsak de samme satsene som fra tre år siden, bare justert med konsumprisindeksen. I tillegg ønsker vi fem kroner ekstra i timen i slitasjetillegg og et tillegg i vintermånedene på 3,9 prosent. Det blir mye mindre enn kravet de kom med, sier Olai-Olssen til E24.

Lønnen til Foodora-syklistene ligger i dag på omtrent 157,5 kroner i lønn på hverdager. Grunnlønnen er på 120 kroner. I tillegg kommer 15 kroner ekstra per leveranse på hverdager, 20 kroner per leveranse på lørdager og 25 kroner på søndager.

Med et snitt på 2,5 leveranser i timen, tilsvarer det en lønn på 157,5 kroner per time på hverdager.

Dersom man regner med en samlet prisstigning på 6,6 prosent siden sommeren 2016 tilsvarer det at forslaget i forhandlingene var innebåret en gjennomsnittlig timelønn på 168 kroner. Med et slitasjetillegg på fem kroner er det da snakk om en timelønn på 173 kroner på hverdager, ifølge E24s beregninger.

På lørdager blir timelønnen tilsvarende omtrent 186,2 kroner i timen, og på søndager 200 kroner per time.

Les også

XXL møter Forbrukertilsynet torsdag

I de tre vintermånedene er lønnen som har blitt foreslått da 179.5 kroner på hverdager, 193,3 kroner på lørdager og 207,1 kroner på søndager.

Eggum i Fellesforbundet bekrefter at E24s utregninger ligger i nærheten av hva de har diskutert.

– Og det er under minstelønn for veldig mange bransjer, sier Eggum.

De ansatte mener det er på høytid at lønnen økes, siden den har vært det samme i tre år.

– Lønnen vi har i dag er akkurat den samme som den var for tre år siden. Vi som har jobbet her i hele denne tiden har heller ikke fått økt lønn som følge av ansienniteten vår, forteller klubbleder Espen Utne Landgraff til E24.

Høye slitasjekostnader og mye skader

Foodora-syklistene forklarer at slitasjetillegget på fem kroner ekstra per time er nødvendig for å dekke alle de ekstra utgiftene til utstyr.

SLITASJE: Tillitsvalgte Paul Olai-Olssen viser frem sin slitte sykkelsko etter mange turer som Foodora-syklist.

Foto: Audun Flatebakken

– Det er vanskelig å kvantifisere alle utgiftene, men det sier seg selv at når man sykler så mye som vi gjør blir det mye slitasje og deler som må byttes, sier Landgraff.

Landgraff trekker også frem at det forekommer store skader.

– Av vi fem som er tillitsvalgte er det nesten bare meg som ikke har blitt skadet.

– Sikkerhetsopplæringen vi har fått fra Foodora er minimal, sier han.

Han forteller også at de med en tariffavtale ønsker å lage en arbeidsplass som kan være sikrere over tid.

– Et problem i dag er at det er veldig stor gjennomstrømning. Vi som har jobbet her lenge ønsker å ha en varig og trygg arbeidsplass.

– Vi blir i veldig liten grad hørt. Med en tariffavtale ønsker vi å være med på å bestemme i større grad, sier Landgraff.

Nå, mens syklistene streiker, ønsker de å gi noe tilbake.

– Vi kommer til å bruke streiken til å gjøre noe hyggelig for kundene våre, siden vi ikke får levert mat til dem. Vi vurderer å sette opp sykkelverksted og å steke vafler, men vi skal ikke love for mye, sier han.

Les også:


Eksperter tror flere selskaper er underpriset: Oljeaksjene som kan kuppe børshøsten
Umoe Restaurants bytter ut toppsjefen etter dårlige resultater
DN: Tidal varsler søksmål mot Norge

Annonsørinnhold