Nystartede Alti er nå landets tredje største kjøpesentergruppering

Lars Ove Løseth (27) tok i sommer over styringen i den nye kjøpsentergrupperingen Alti. Nå ekspanderer selskapet ved å ta to nye sentre inn i forvaltningen, og blir dermed landets tredje største gruppering.

Foto: Sindre Hopland
Publisert:

– Ja, nå er vi vel nummer tre, sier Løseth til E24.

Noen få måneder etter at den nye kjøpsesenterkjeden Alti lanserte, har Løseth klart målet han uttalte i sommer om å bli Norges tredje største kjøpesentergruppering.

Alti tok i oktober Jærhagen og Bystasjonen inn i forvaltningen, og får da 20 sentre totalt. Det er like mange som Scala-grupperingen, men Alti har større omsetning.

– Jærhagen er et stort og flott senter som nylig har blitt pusset opp, og blir det nest største i vår portefølje. Bystasjonen i Sandnes har vi et nært forhold til de som eier senteret, sier Løseth.

Alti er et resultat av at Løseth-familien tidligere i år brøt ut av Olav Thons Amfi-sentre for å bygge sin egen kjede.

Thon står bak den klarte største kjøpesenterporteføljen i Norge, etterfulgt av finske Citycon.

Foruten Alna, som er Altis desidert størst senter under forvaltning, er de fleste sentrene lokalisert i distriktene.

Vil vokse videre

Løseth og Alti har ambisjoner om å vokse videre.

– Det finnes helt sikkert flere gode muligheter, vi setter ikke noe punktum, sier kjøpsenterarvingen som gikk i lære hos Olav Thon da han studerte i Oslo.

Han understreker samtidig at kjeden ikke har satt seg noen konkrete mål eller tall man skal nå.

Alti eies av Løseth-familien, som inntil nylig har vært ledet av handelsnestor Lars Løseth (senior). I tillegg eier Sørbøe-familien fra Arendal 20 prosent av Alti-grupperingen.

– Det har vært en høst med nyheter om avviklinger og konkurser i varehandelen, er det tiden for å satse på kjøpesenterdrift?

– Det hadde vært sært å holde på om vi ikke hadde troen på dette, så ja, vi har veldig tro på handelsbransjen, men det er som jeg sagt før, en bransje i sterk endring. Og jeg tror kjøpesenterkonseptet vil vri seg over tid, sier Løseth.

Trenden er at kjøpesentre øker antallet spisesteder og opplevelser, og reduserer antallet butikker noe. Man har også de siste årene sett at kjøpesenterkjedene i økende grad ønsker å tilknytte seg helsetjenester som en del av tilbudet.

Stordriftsfordeler

Scala som nå må dele tredjeplassen med Alti-kjeden er ikke så opptatt av hvor store de er forhold til andre kjeder, men Scala-topp Hans Jørgen Mørland sier størrelse absolutt betyr noe.

– Det er ikke viktig om vi er tredje eller fjerde største kjøpesenterkjede, men det er helt åpenbart stordriftsfordeler i dette markedet sier Mørland og legger til:

– Størrelse gjør at man kan bygge en proffere organisasjon og tiltrekke seg attraktive butikker. Det er også en fordel å ha flere leiekontrakter med samme butikkjede med tanke på markedsposisjon.

Han sier at man også på kostnadsssiden får en rekke stordritsfordeler på innkjøp og større avtaler som for eksempel på strøm og vakthold som er en stor kostnad for gårdeiere. 

En annen viktig fordel handler også om læringssynergier mellom sentrene.

– Gjør senterlederen noe smart på Kongsberg så kan det godt være det fungerer bra i Hønefoss også, sier Mørland.

Selv om Scala-sjefen selv sier han ikke bryr seg om hvor store de er i forhold til andre aktører, har kjeden flere utviklingsprosjekter som kan gi selskapet tilbake tredjeplassen. Scala er eid av Norgesgruppen (41,8 prosent), Schage Eiendom (24,2 prosent) og Fredriksborg AS (33,9 prosent).

Eiendomsbransjen formel 1

Antallet fysiske butikker har gått tilbake i Norge i flere år på rad, og Mørland mener mange peker på feil årsaker til konkurser og nedleggelser i bransjen.

– Mye av den uroen og butikkdøden som mediene kaller den er ikke drevet av økt netthandel, men massiv overetablering som er drevet av butikkaktørene selv og gårdeiere. Når er et selskap eid av sitt andre PE-fond skal booste topplinjen med å øke antallet butikker i 2019, så går det fort galt.

Mørland forklarer at like viktig som stordriftsfordeler er det å forstå det norske markedet, og den spesielle geografien og handlemønsteret, som skiller seg fra trendene i Europa ved at vi bor spredt, samt at vi handler ofte og ujevnt.

– Dette har mange utlendinger vanskelig for å forstå.

Mørland sier den tøffe tiden i handelen har endret hvordan det er å drive som eiendomsaktør.

– Man må være glad i spenning for å drive med kjøpesenter nå for tiden, det er jo eiendomsbransjens formel 1.