Sjokkpriser på strøm spiste milliarder av varehandelen – rammet møbelkjedene

Det er mange år siden strømprisene påvirket varehandelen så mye som i vinter. Ekspert sier møbelkjedene skal prise seg lykkelig om bransjen bare går tilbake med én prosent.

TREGT MØBELSALG: Møbelkjedene har fått en dårlig start på 2018, ifølge ferske tall fra Virke. 2019 vil bli langt bedre, om organisasjonens prognoser stemmer.

Foto: REUTERS/Jason Lee
Publisert:,

– Det første strømsjokket tror jeg var tidlig på 2000-tallet og da så vi at blant annet møbelsalget gikk rett ned, sier sjeføkonom i Virke, Lars E. Haartveit.

Strømprisen har økt år for år i Norge, og det ble satt nye rekorder i vinter.

Ofte er det en sammenheng mellom strømpriser og handel, forklarer Haartveit.

Virke anslår at norske husholdninger har brukt fem milliarder kroner ekstra på strøm så langt i år, og at drøyt halvparten av denne summen påvirker handelsstanden.

– I år fikk møbelsalget trøkken sammen med elhushold, og til dels byggevare, sier sjeføkonomen som sier at dagligvare- og sportsbransjen ikke merker strømprisene på samme måte.

Les også

Slik bygget Kamprad milliardkonsernet

Heldige med negativ vekst

Organisasjonen som representerer 21.000 virksomheter i Norge la i dag frem enkelte momenter fra årets handelsrapport.

Den viser blant annet at møbel- og klesbransjen sliter i 2017, og at begge ventes å falle i verdi med én prosent i år.

Det til tross for at konsumprisendringen på møbler har gått tilbake 1,2 prosent.

– Vi ser jo at tallene for 2018 til nå er dårlige, så hvis de kommer inn på minus én prosent som vi tror de gjør, så er de heldige. August har vært bra, så det gjenstår å se hvordan resten av året går, sier sjeføkonom Haartveit.

Men strømprisene er ikke et varig fenomen, og Virke-økonomen tror 2019 vil se en verdivekst på tre prosent, godt opp fra inneværende år.

– Dette er ikke varig, om man har bestemt seg for en ny spisestue, så kjøper man det, men kanskje litt senere enn hva man hadde trodd.

I 2017 var møbelbransjen i Norge verdt 19 milliarder kroner, rundt 4,3 prosent av norsk varehandel.

TALLSJEF: Virkes sjeføkonom Lars Haartveit ga mandag siste nytt fra norsk handelsbransje. Møbel- og kleskjedene går mot negativ vekst i 2018.

Foto: Jan Petter Lynau VG

Vokser i tøff bransje

Men det er flere i bransjen som vokser til tross for tilbakegangen blant møbelkjedene.

Kjedesjef i Slettvoll, Bjørn-Helge Vik, kjenner seg igjen i Virkes omtale av bransjen.

– Møbelbransjen er ikke ulik andre i handelsbransjen, og er konjunkturutsatt. Slettvoll er derimot ikke like påvirket av konjunkturer, det er noe vi har sett i en årrekke.

Så langt er resultatene for 2018 på linje med 2017, og Vik mener de ikke er påvirket av strømsjokket Virke omtaler.

– Det er ikke sånn voldsom vekst, men vi er godt fornøyd.

IKKE PÅVIRKET: Slettvoll er en av møbelkjedene som mener de ikke har merket strømsjokket Virke mener vil prege bransjen i 2017, her fra butikken på Skøyen.

Foto: Slettvoll

I fjor omsatte den tradisjonsrike møbelkjeden for 292,9 millioner kroner, en oppgang fra 269 millioner i 2016 og en dobling på fem år. Årsresultatet endte på 29,8 millioner kroner i fjor.

Haartveit sier mange kjeder er forvirret om hvordan de skal posisjonere seg i markedet.

– Det gjelder mer enn noen gang å ha en bevisst strategi. Det er ikke bare en vei til målet, sier han.

Det er også Slettvoll-sjef Vik enig i, og sier at deres fokus på kvalitet, kompetanse og en enkel kundereise har gitt resultater over tid.

– Vi føler netthandelbegrepet er litt snevert. Det vi har jobbet med er kundereisen, om kunden legger ordren sin på nett eller i butikk er egentlig ikke så nøye så lenge de handler hos Slettvoll.

Valutasmell

Varehandelen og spesielt møbelkjedene har vært gjennom en perfekt storm, mener Virke.

Les også

Salget av gamingmøbler har skutt i været – store markedsandeler på spill

Økt konkurranse fra netthandel, vinterens skyhøye strømpriser og en svak krone har alle vært bidragsytere til de tøffe tidene bransjen har sett.

– Møbelbransjen var den som gikk hardest ut på å øke prisene når kronen svekket seg, og det gikk utover kraftig utover volumet. De holdt på en stund, men nå har de måttet senke prisene, sier Haartveit.

Men en annen makroøkonomisk hendelse gir møbelkjedene lys i enden av tunnelen.

For med en rente på vei oppover, og boligpriser på vei nedover, kan det gi god effekt over hele linjen, tror både Virke og Slettvoll.

– Boligbytte er en vesentlig faktor. Hvis man bruker veldig mye penger på selve boligen, er det mindre igjen til å handle møbler. Så hvis boligprisene faller, så kan det være positivt for oss, sier Vik.

Les også

Svindeljeger Ole Eikeland ble brukt i milliardsvindel

Les også

Vi bruker mer penger på Michelin-restauranter – men bransjen vokser sakte