Foodora mer enn dobler omsetningen

Til tross for at selskapet fremdeles taper penger, er nordmenn fremdeles storsultne på mat levert på døren.

SYKKELMAT: Nordmenn har en økende appetitt for mat levert på døren, og Foodora har mer enn doblet omsetningen fra 2016 til 2017.

SYKKELMAT: Nordmenn har en økende appetitt for mat levert på døren, og Foodora har mer enn doblet omsetningen fra 2016 til 2017.

Foto: Fabrizio Bensch Reuters
Publisert:,

De rosa syklistene fortsetter å prege bybildet i norske byer, og millionene ruller dermed inn i Foodora.

Selskapet øker omsetningen til 78,3 millioner kroner fjor, opp fra 36,3 millioner kroner i 2016, viser ferske regnskapstall.

Foodora som startet matlevering i Norge i 2015 har økt omsetningen fra 1,05 til 78,3 millioner på tre år.

– Omsetningen er i tråd med våre forventninger. Vi har veldig store ambisjoner for Norge, sier Carl Tengberg, som er daglig leder for Foodora Norge.

Restaurantsektoren, som Foodora er en del av, er i kraftig vekst i Norge og eksperter mener trenden bare vil fortsette drevet blant annet av leveringstjenester.

Taper fremdeles penger

Les også

Vokser raskere enn dagligvarebransjen, nettmat og bensinstasjonene – sammenlagt

Foodora taper fremdeles penger og har et resultat etter skatt på - 7,9 millioner kroner.

Annonsørinnhold

Det er en klar forbedring fra i fjor da underskuddet endte på 17,8 millioner kroner.

Tengberg sier selskapet vil fortsette å tape penger så lenge de er i en ekspansjonsfase.

– Vi har en klar plan, hvor lønnsomhet er en del av denne, men det viktigste for oss nå er å fortsette å vokse.

Ved utgangen av 2017 hadde Foodora totalt 113 årsverk.

Selskapet opplyser at de fleste ansatte jobber deltid, og at Foodora har rundt 400 syklister på veien i 2018.

I år står Foodora foran sin største ekspansjon i Norge til nå, opplyser den daglig lederen. Selskapet skal tilby plattformen sin for bestilling også i mindre byer og tettsteder, hvor restaurantene selv står for levering.

Leveringstjenesten sykler i Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim, og en rekke mindre byer via plattformen, men uten egen levering.

– Målet fremover er å gå for et bredere publikum, og i større grad og også kunne levere mat til familier, for eksempel pizza hvor vi ikke ser på Peppes og Pizzabakeren som konkurrenter, men som mulige partnere.

Selskapet vil ikke kommentere om de har snakket med partnerskap med Peppes og de andre pizzakjedene.

Driver en restaurant-trend

Restaurantsektoren vokser lynraskt i Norge, og økte omsetningen med fem milliarder i 2017.

Les også

Michelin-restaurant i Stavanger sier de har merket oljenedturen: Har gått fra minus til pluss

Partner i Plot, Sigmund Festøy, tror veksten vi ser bare er begynnelsen.

I tillegg til flere restauranter, mener Festøy trenden med matlevering via aktører som Foodora og Justeat, er med å dra omsetningen i markedet kraftig opp.

– Jeg tror denne trenden vil fortsette, men den økte konkurransen vil gjøre det vanskelig å tjene penger i denne bransjen, sier Festøy.

I Foodora rir man på bølgen av denne trenden, men Tengberg mener selskapets plattform formes mer av ønsker fra kunder, enn hvor mye markedet vokser.

– Med en voksende kundegruppe øker også behovet for et bredere utvalgt. At restaurantbransjen fortsetter å vokse ser vi kun som positivt og en del av dette skiftet.

Den daglig lederen som også har ansvaret for hele Norden, sier han tror teknologi og internett gjør at man står overfor et paradigmeskifte i måten folk lever på, hvor mat er en stor del dette.

– Vi er i begynnelsen av noe stort.

Fått tilført tysk kapital

Foodora er et datterselskap av den tyske leveringsgiganten Delivery Hero, og i regnskapet står det at eieren vil tilføre kapital ved behov.

I 2017 bidro morselskapet med 18,9 millioner kroner i frisk kapital.

Tengberg forklarer at Delivery Hero vil fortsette å finansiere veksten, uten å si hvor mye kapital selskapet trenger videre.

Delivery Hero gikk på børs i fjor sommer og har en samlet markedsverdi på 73,5 milliarder kroner.

Også i Sverige øker Foodora omsetningen, ifølge Breakit, som skriver at selskapet tredoblet omsetningen til 58 millioner svenske kroner, men med et langt større underskudd på 38 millioner svenske kroner.

Les også

Sjeføkonom: – Må regne med flere butikk-konkurser

Les også

Svensk nettaktør selger 260 prosent mer godis

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold