Elon har krympet i flere år – nå skal «lillebroren» i elektronikkbransjen vokse

Selv om enkelte kunder tror Elon Musk eier den nye elektronikkjeden Elon, er de norske kjøpmennene fornøyd med det nye navnet på kjeden som før het Euronics. Nå skal Elon vokse, men ikke ved å herme etter konkurrentene sine, sier toppsjefen.

ELON: I 2019 ble Euronics til Elon, og ble med det del av Nordens største innkjøpssamarbeid. Her fra en av de svenske butikkene.

Foto: Elon
Publisert:

Samtidig som konkurrentene rapporterer om salgsrekorder og ekspanderer har Elon, tidligere Euronics, gått gjennom en omfattende omstillingsprosess.

Totalt 45 norske butikker har hengt opp det nye navnet på veggen, og har nå blitt en del av Nordens største innkjøpssamarbeid

– Vi er lillebror i det norske markedet, men på innkjøpssiden har vi med oss partnere i hele Norden med et innkjøpsvolum på 6,5 milliarder kroner, sier sjefen for Elon-Norge Asle Bjerkebakke.

I 2016 ble den kjøpmannseide kjeden Euronics et datterselskap av svenske Elon Group.

De norske kjøpmennene fikk 10 prosent av aksjene i det svenske konsernet.

– De første markedsundersøkelsene rundt navneendringene har vært positive, sier Bjerkebakke.

Les på E24+ (for abonnenter)

Slik ble Sandefjord Norges netthandelsby

Elon, men ikke Musk

Elon-sjefen sier de rundt 50 kjøpmennene i utgangspunktet har vært positive til endringene, og at man har forstått at det trengs endringer i kjeden.

– Det er både en fordel og en ulempe å være mange eiere. Har du 50 medlemmer så har du også 50 meninger, vi er en familie på godt og vondt, sier Bjerkebakke.

Elon har frem til nå vært et hvitevarekonsept i Sverige, men har nå fått større bredde i sortimentet, i likhet med i Norge.

– Jeg tenker umiddelbart på Tesla-sjefen Elon Musk når jeg hører navnet deres, er det noen av kundene som gjør det samme?

– Ja, vi har noen kjøpmenn som er ganske lei av at kunder kommer inn og spør om Elon Musk eier kjeden, ler Bjerkebakke.

Det har også skjedd endringer på hovedkontoret der nesten samtlige funksjoner har blitt lagt ned og drives fra Sverige. I Norge er det stort sett salg og støttefunksjoner som er igjen.

Kvittet seg med små butikker

Kjeden kvittet seg med en del butikker i fjor, og Elon-sjefen sier det er derfor omsetningen falt fra 417 millioner kroner i 2017 til 360 millioner kroner i fjor.

Planen er å holde seg på det nivået ut 2019, og fra 2020 begynne å øke topplinjen ettersom kjeden forventer at det tar litt tid å få ut effektene av omprofileringen, samt at man skal etablere en rekke nye butikker og satse hardt på netthandel.

– Vi har lagt ned en del butikker som hadde omsetningen under åtte millioner kroner, sier Bjerkebakke som sier dette er smertegrensen for hvor mye en butikk må ha i omsetning for å tjene penger.

ELON-SJEF: Administrerende direktør Asle Bjerkebakke har vært i Euronics og Elon siden 2001.

Foto: Elon

Underskuddet vokste fra 1,3 millioner i 2017 til rundt 10 millioner kroner i 2018.

– I det norske markedet er vi ikke fornøyd slik det er i dag, vi skal satse mye på nett fremover og bli landsdekkende, sier Elon-sjefen.

I første omgang skal kjeden etablere ti nye butikker i Norge. I Norden har kjeden til sammen 630 utsalgssteder.

I løpet av sommeren får kjeden også en helt ny plattform for netthandel opp å gå.

– Vi har forsvinnende liten omsetning på nett, det har stort sett vært en markedsføringskanal. Det har vært en lang reise internt om å få på plass netthandel, sier Bjerkebakke.

Mange av kjøpmennene har vært skeptiske, og fryktet at mye av inntektene ville forsvinne fra butikkene. Løsningen man har kommet frem til er at kjøpmennene får en «kick-back» eller en bonus for alle kjøp som kjøpes på nett i deres område

Les på E24+ (for abonnenter)

Børskommentar: Kjøp nå, hvis du tror XXL reiser seg etter kriseåret 2018

Vil ikke kopiere konkurrentene

En trend i varehandelen ettersom nettet tar større deler av omsetningen har vært å nedjustere størrelsen på butikkene, noe kjeder som Elkjøp og XXL har gjort, og vil fortsette å gjøre i tiden fremover.

Euronics var i sin tid kjent for mindre butikker på småsteder rundt omkring i landet, og Elon-sjefen sier at bedre innkjøpsbetingelser ikke lokker dem til å etablere større butikker i de store byene.

– Vi kommer ikke til å bygge stormarkeder, vi tror kanskje den tid er forbi, sier Bjerkebakke.

Han er klar på at Elon skal gjøre sin egen greie i årene fremover til tross for konkurrentenes suksess med dagens konsepter.

– Vi kommer ikke til å kopiere deres konsepter.

Les også

– Tydelig at vi trengte å reposisjonere

Les også

Ny lov skal forhindre svart handel: Har endt med oppsigelser og varer for millioner på lager

Les også

– Vi investerer med en evighetshorisont