Her verner bygda om McDonald's: - Litt søppel er bare hyggelig

Mens Aker Brygge kaster ut hurtigmatkjeden, har pipa en helt annen lyd i den vesle bygda Flå.

SLO KRAFTIG AN: Med litt over 1000 innbyggere, huser den vesle bygda nå en av Norges mest suksessrike McDonalds målt i omsetning.

Publisert:

McDonald's var et av essene Olav Thon hadde i ermet da han i 2007 bestemte seg for å redde fraflyttede Flå i Hallingdal.

LES OGSÅ: Kaster McDonald's på dør

Restauranten, som er den eneste av sitt slag mellom Oslo og Bergen, gjør at gjennomreisende velger å stoppe i kommunen. Det drypper godt på resten av handelsstanden, og bygda har i løpet av få år snudd fraflytting til tilflytting.

- Det betyr veldig mye. Mat er noe alle må ha, og det er raskt og billig å stoppe her for å skaffe et måltid for hele familien, for folk som kommer fra hyttene sine, sier senterleder ved Thon-eide Bjørneparken Kjøpesenter, Mette Hoftun, til E24.

- Suksess uten like

Smitteeffekten har vært sterk på omsetningen til kjøpesenteret, skapt flere arbeidsplasser. Hoftun hegner derfor godt om sin lokale McDonald's

- Det har vært en suksess uten like. Vi er så glad for at vi har McDonald's, at den lille søpla restauranten skaper er bare hyggelig, for det betyr at det generes masse penger, sier hun til E24.

I 2011 tjente hurtigmatrestauranten 450 millioner kroner på burgere og pommes frites. Det blir det en del søppel av.

- Når folk stanser for å spise, så blir det forsøpling, om det så er McDonald's eller et gatekjøkken folk stanser på. Vi opplever ikke særlig problemer med dette, fordi vi har masse søppelbøtter som hyppig tømmes. Det må til med den trafikken som passerer Flå, forteller hun.

Det er ikke bare turister som stanser. Jevnt og trutt opplever restauranten at folk i nabobygda stikker innom for et kjapt måltid.

- Hallingdøler kommer sporenstreks til Flå for å ta et burgermålitd. Det er veldig gøy at enkelte kjører langt for en burger.

Hvorvidt byborgerne er for snobbete til å spise fastfood er ikke godt å si. Sikkert er det at de ofte er å se i drive-through på vei fra hyttene sine i Geilo.

- Trekker kunder

Pål Egeland har via sitt selskap Folksom AS ansvaret for forvaltningen av senteret City Shopping i Tønsberg. Han er i likhet med Hoftun klar på at fordelene er så store, at senteret beholder McDonald's.

- For det første har vi en leiekontrakt med dem. For det andre er de en stor, solid aktør og en trygg leietaker. De har dessuten en enorm tiltrekningskraft på publikum. Stort sett alle går på McDonald's innimellom.

Til tross for at store endringer gjøres på senteret i et forsøk på å skape mer eksklusiv profil, flere faghandlere og nisjebutikker, følger ikke senteret i Aker Brygge sine spor.

- Vi mener likevel at det er riktig å ha med McDonald's videre, ikke minst fordi det er viktig med mangfold og at produktet har en stor kundemasse.

- De har vært der i mange år, og har hele tiden vært en stor suksess. Det er de også i dag.

Han forteller at hurtigmatkjeden hittil ikke har bydd på problemer med forsøpling.

- Vi opplever tvert imot at de er flinke til å holde stedet ryddig. Jeg tror folk flest kan bli flinkere til å putte søpla si i søppelkasser.

Er det snobbete å ikke ville ha McDonald's i gården?

- Det har jeg ingen formening om. Der må hver gårdeier gjøre sine vurderinger.

LES OGSÅ: Kaster McDonald's på dør

- Blir flere restauranter

Selv om minst to McDonald's-restauranter er i ferd med å forsvinne fra Oslo sentrum, har fastfood-kjeden ingen planer om å erstatte disse.

Kommunikasjonsdirektør Margaret Brusletto i McDonald's Norge

- Men to restauranter forsvinner fra Oslo betyr ikke at vi ikke vil være til stede i hovedstaden. Vi har også flere andre restauranter i byen, sier kommunikasjonsdirektør Margaret Brusletto i McDonald's Norge til E24.

E24 Bedrift kan du selv sjekke nøkkeltallene til McDonald's.

Hun legger til at kjeden også har planer om å åpne flere restauranter, vil ikke røpe hvor eller når de planlagte restaurantene kommer.

- På grunn av konkurransehensynet ønsker jeg ikke å gå inn på dette. Det jeg kan si er at vi har en strategi som innebærer at vi vil åpne noen hvert år, sier Brusletto.

Hun understreker at kjeden ikke er bekymret for at de skal være uvelkomne de stedene de ønsker å etablere seg.

- Vi får jo stadig vekk får henvendelser fra gårdeiere og kjøpesentre som ønsker å få på plass McDonald's. Det er også flere Facebook-grupper som er opprettet med det formål å få en restaurant til medlemmenes hjemsted, sier Brusletto.

LES OGSÅ: