Oppturen over for Gulf-gigantene - Norwegian får deler av skylda

Flyselskapene fra Gulf-statene har flydd i medvind de siste årene. Men nå er det slutt, mener eksperter. Bjørn Kjos & co. er en av årsakene til at det snur.

NED FOR LANDING: Det har lenge vært gode tider for flyselskapene i golfstatene, men en rekke geo-politiske utfordringer skaper problemer for selskapenes vekst og bunnlinje.

Foto: Kamran Jebreili AP
Publisert:,

Oljekrise, terror i Europa, Qatar-blokade og tøff konkurranse har skapt en perfekt sandstorm for golfstatenes flyselskaper.

Emirates, Etihad Airways og Qatar Airways har gått fra å mangedoble passasjerer år etter år, til å tape penger i 2017, skriver Financial Times.

Emirates så 82 prosent lavere inntjening i år, sammenlignet med 2016. Etihad leverte et underskudd på 1,9 milliarder dollar i 2016.

Det raskest voksende av de tre selskapene, Qatar Airway, har fått en femtedel av flydestinasjonene kuttet på grunn av blokadene mot staten.

– Disse tre flyselskapene har møtt på seriøse problemer for første gang. De har nå drevet perfekt i 10–15 år uten store problemer, men nå lider de, sier Andrew Charlton sier en Genève-basert flyanalytiker til Financial Times.

KONKURRANSE: Professor ved NHH og flyekspert Frode Steen mener golfselskapenes største utfordring er konkurranse på de lønnsomme langdistanserutene fra lavprisflyselskapene.

Foto: NHH

Norwegian utfordrer på langdistanse

Professor ved NHH og flyekspert Frode Steen mener det største problemet selskapene går i møte er konkurranse på langdistanseruter.

– Blokaden mot Qatar varer ikke for alltid, og det er vanskelig å spå fremtiden for oljeprisen, men at lavprisselskapene utfordrer på langdistanseruter, det er noe disse selskapene må lære og leve med, sier Steen til E24.

Et av billigselskapene som jo utfordrer på langdistanse, er vårt eget Norwegian.

Steen forklarer at Norwegian og en rekke asiatiske lavprisselskaper har utfordret markedet den siste tiden.

– Norwegian prøver å kopiere gulfmodellen med lokal arbeidskraft og nye fly. Om de tjener gode penger på dette, kommer det garantert nye utfordrere, sier han.

Denne konkurransen har også gjort at Emirates' og deres datter- og lavprisselskap Flydubai samarbeider tettere når det kommer til systemer og drift, ifølge en pressemelding fra selskapet i sommer.

STINNE AV GRYN: De store flyselskapene fra Midtøsten er ofte statseide, og med dype lommer. Det gir luksusfly, og også store markedsføringsbudsjetter. For eksempel innen idrettsverdenen. Her ser vi Manchester City, med eiere fra Emiratene som er sponset av Ethiad, mens Arsenal er sponset av Emirates Airlines. Bildet viser Gael Clichy og Hector Bellerin i semifinalen i FA-cupen i april.

Foto: Justin Tallis AFP

Dype kjortellommer

Steen understreker at alle tre selskaper er veldig godt likt, både når det gjelder service og flystandard.

Både Emirates, Etihad Airways og Qatar Airways er statseide, og er kjent for å ha dype lommer om selskapene skulle trenge penger.

– De dype lommene har jo vært hjulpet av en høy oljepris, så når oljekrisen vedvarer så er det jo klart at det blir mer utfordrende, sier Steen.

Det er uklart hva som nøyaktig kan hjelpe de tre selskapene videre, men det har gått rykter om en potensiell sammenslåing av Etihad og Emirates, skriver Financial Times.

Det er lite sympati å få fra konkurrenten, spesielt på grunn av landets rike statlige eiere.

Amerikanske Delta Airlines gikk så langt som å publisere en video der de gikk varslet om trusselen de startsubsidiert flyselskapene utgjorde for det amerikanske flymarkedet.

På nåværende tidspunkt flyr selskapene til store deler av verden, men de største markedene ligger i Indonesia, Australia, Sri Lanka, Iran og India. De aller fleste land med stor muslimsk befolkning.

Les også

Ryanair-piloter går til Norwegian

Les også

Dette kan Norwegian gjøre for å komme seg gjennom trang vekstfase

Les også

EU godkjenner tysk milliardlån til Air Berlin