Stans på kjøpesentrene

Veksten for kjøpesentrene fortsetter å falle. De som merker det mest er klær, sko, samt hus og hjem.

VEKST: Kjøpesenterledere rapporterer om optimisme og økt omsetning.

Johannessen, Sara
  • E24
Publisert:

Veksten fortsetter å synke for kjøpesentrene, skriver Finansavisen.

- I tredje kvartal ser vi en nedgang på 1,7 prosent og i september alene er nedgangen på 4,5 prosent, forteller Tore Kvarud i Kvarud Analyse.

Vokser på flere handledager

I tredje kvartal omsatte de største kjøpesentrene for nesten 16 millarder kroner, det er en vekst på 2,7 prosent.

Veksten kommer mest av utbygginger og flere handledager.

Les også: Rikinger redde for Kristin

Klær, sko og hjem

De bransjene som merker nedgangen mest er de som selger klær og sko, samt varer til hus og hjem.

- Møbler, elektro, byggevarer og klær, sko har merket nedgangen mest i september. Spesialvarer og mat og drikke har hatt en litt mer positiv utvikling, sier Kvarud til Finansavisen.

Les også: Småaksjonærer taper penger

Svak desember i fjor

Kvarud poengterer likevel at han er spent på desember fordi julemåneden i fjor ikke var spesielt god.

Kjøpesentrene har hatt en lavere utvikling enn detaljhandelen for øvrig. Dette skyldes en veldig god utvikling i for eksempel dagligvarehandel utenfor sentrene.

Les også: Vil ha to-tre prosentpoeng i rentekutt

Til E24-forsiden

Publisert:

Flere artikler

  1. Økt omsetning for kjøpesentrene i fjor

  2. Historisk svak lav vekst for kjøpesentrene

  3. Virke: Mindre julehandel på kjøpesentrene i år

  4. Nedgang for kjøpesentrene i årets siste måned

  5. Kraftig omsetningsvekst for norske kjøpesentre i juli