- Storm fikk gratis markedsføring

Siri M. Kalvig innrømmer at Storm Weather Center spilte på fordommer om «dumme blondiner» da Storm ble startet i 1997.

FIKK MEDIE-HJELP: Siri M. Kalvig fikk mye gratis oppmerksomhet da hun startet Storm Weather Center.
Publisert:

Storm Weather Center har ikke behøvd å bruke en krone på markedsføring. Etableringen av selskapet inneholdt elementer som fikk avisene til å ta fram krigstyper, sa Siri M. Kalvig på Norges Handelshøyskole (NHH) fredag.

Kalvig er en av gründerne bak Storm, og hun var allerede kjent som værdame på TV 2 gjennom flere år da selskapet ble startet i 1997.

– God sak

– Etableringen av Storm ble lagt merke til. Meteorologisk institutt syntes nemlig ikke noe om tiltaket, og avisene fikk plutselig en god sak som inneholdt ingrediensene kjendiser, penger, intriger og kjønnskamp, sa Kalvig som viste fram avisforsider fra oppstarten.

Hun fortalte også hvordan mediene var opptatt av fordommer om "dumme blondiner" og at værdamene og Storm valgte å spille litt på slike fordommer.

Kalvig var invitert av NHH til å holde Lehmkuhlforelesning. Det er en årlig begivenhet til minne om skolens grunnlegger, Kristofer Lehmkuhl. Kalvig leder i dag Stavanger-kontoret til Storm og skal ta en doktorgrad på vindenergi.

Storm Weather Center har på 12 år har gått fra å være en drøm for noen meteorologistudenter til å bli en bedrift med over 60 ansatte som satser internasjonalt.

Blondinevitser

Kalvig sa at Storm ble til takket være TV 2. Da kanalen ble startet i 1992, satset den på unge kvinner i stedet for trauste mannlige meteorologer. Værdamene vakte stor oppmerksomhet i mediene for 17 år siden.

– Stadig var det journalister som koblet oss til blondinevitser, sa Kalvig som ga uttrykk for at hun ikke alltid satte pris på oppmerksomheten mens det sto på som verst.

– Men vi har jo i høyeste grad nytt godt av medieoppmerksomheten, en oppmerksomhet vi har fått fordi vi utfordret det etablerte og kanskje spilte litt på fordommer, sier Kalvig i dag.

Kunnskap

Selv om medienes oppmerksomhet omkring blonde værdamer og korte skjørter ga gratis markedsføring, kunne ikke Storm ha overlevd hvis det ikke hadde satset på kunnskap og høyt utdannede ansatte.

– Hadde vi ikke gjort det hadde vi bare vært et blaff på TV 2-skjermen, sier Kalvig.

Etableringen skjedde samtidig med deregulering av kraftmarkedet. Storm oppdaget hvor viktig været var for dem som spekulerte i dette markedet, og fikk raskt betalingsdyktige kunder.

I dag har selskapet en omsetning på 70 millioner kroner og leverer værdata til en rekke aktører innen olje- og kraftsektoren og til medier.

Flere nyheter på E24.

Publisert: