Fotball-VM og vinter-OL økte salget for Maarud

Resultatet tynges av tørkesommeren i Europa, men Maarud-sjefen er svært fornøyd med økning i salget på rundt én pose per nordmann.

ØKER SALGET: Maarud selger flere poser med potetgull, noe som synes i regnskapet. Samtidig øker også kostnadene.

Foto: E24
Publisert:,

Maarud-sjef Chris Samways har god grunn til å smile. Selskapet har nemlig økt salget av potetgull, og det synes helt øverst i regnskapet.

– Vi er veldig fornøyd med fjorårets resultater, spesielt med tanke på topplinjevekst. Salgsvolumet var solid, sier han til E24.

Topplinjen i et regnskap oppsummerer selskapets inntekter.

Ifølge Samways har selskapet økt potetgullsalget med 5,2 millioner poser, eller rundt én chipspose per nordmann.

– Vi fikk litt drahjelp fra en del faktorer, blant annet et veldig bra idrettsår, og legger til:

– Fotball-VM og vinter-OL løfter hele varekategorien. Når folk samles for å se på fotball, spises det mye «snacks».

Inntektene i potetgullprodusenten økte fra 694,8 millioner kroner til 752,43 millioner i fjor. Det er en vekst på solide 8,2 prosent.

Tørke tynget resultatet

Det er imidlertid ikke bare inntektene som øker. De samlede kostnadene endte på 690 millioner kroner det samme året, noe som vises i resultatet.

Årsresultatet endte til slutt på 43,9 millioner kroner, noe som er en liten nedgang fra 51 millioner kroner året før.

3,78 millioner kroner går rett til tyske Intersnacks. Resten overføres til egenkapitalen.

– Hva er årsaken til nedgangen i resultatet?

– Det er flere årsaker. Råvarene har blitt dyrere å kjøpe inn. Tørkesommeren i Europa førte til høye innkjøpspriser som gikk ut over bunnlinjen, sier Maarud-sjefen, og legger til:

– Vi ble tatt litt på sengen av et høyt salg midt i året, så vi måtte investere i overtid og ansette flere folk for å få produsert nok til å møte etterspørselen.

Lønnskostnadene i bedriften økte kraftig i fjor, fra 174,75 millioner kroner til drøyt 201 millioner. Varekostnadene økte fra 313 til 343 millioner kroner mellom 2017 og 2018, en oppgang på 30 millioner.

Les også

Tynges av sukkeravgiften: Oskar Sylte leverte underskudd

Venter tøffere år

– Hvordan har 2019 vært hittil i år?

– Det er alltid tøft å møte så gode tall fra året før. Butikkens egne merkevare har hatt veldig sterk vekst så de store merkevarene har mistet litt markedsandel. Men vi er fortsatt fornøyd, svarer Samways.

Flere aktører i mat- og drikkebransjen har uttalt at økningen i sukkeravgiften har bremset driften. Maarud mener imidlertid avgiften ikke påvirker dem i særlig stor grad.

– Hvordan er konkurransen i markedet?

– Jeg opplever det som tøft, men sunn og utfordrende konkurranse. Vi har tre store aktører på «snacks», og vi klarer å levere konkurrerende produkter innenfor de fleste segmentene. Et godt utvalg gagner forbrukerne, svarer Samways.

– Det er sunt med konkurranse, det liker jeg.

Les også

Domino's sliter fortsatt i Norge: 9 av 47 restauranter er lønnsomme

Les også

Rekordresultat for Leo Ajkic

Les også

Millionunderskudd for Karpe: – Naturlig i et år uten konserter