Ny oppfinnelse fra Bergen utfordrer «boil in bags»

Boil in box vil kunne eliminere over 100 millioner engangsplastposer i året, bare i Norge, hevder gründeren. 

NORSKPRODUSERT: Produktet har norsk design, og er både utviklet og produsert i Norge.

NORSKPRODUSERT: Produktet har norsk design, og er både utviklet og produsert i Norge.

Foto: Boil in box
Publisert:

Gründer Øyvind Raftos kone Line Ulstein har hatt en brent finger med i spillet, for det var over en kasserolle med glovarme boil in bag-poser på kjøkkenet hjemme hos de to at ideen om boil in box oppsto.

Innovasjonen er en boks laget av plast som man legger ned i en kasserolle, og setter lokket på. Gründeren mener at dette er en billigere og like enkel løsning som boil in bags.

Hva tenker dere om å slå seg inn i et marked med store, etablerte aktører?

– Det er på tide. Det er totalt unødvendig å bruke en ris som koster fem ganger så mye som vanlig, god ris. De har tjent masse gode penger på å ha et marked fordi folk syns det er vanskelig å koke ris.

Gjenbrukbar

– Dersom alle som kjøper boil in bags hadde brukt denne, ville det eliminert over 100 millioner engangsplastposer i året bare i Norge, sier Rafto.

Produktet er laget av materialet polyamide 6,6, som gjør at produktet kan brukes flere ganger. Han forteller at Boil in box gjør at man kan bruke hvilken som helst ris man vil, og samtidig redusere matsvinnet.

– Når man er en familie på fire må man ofte bruke to poser, også blir det for mye ris. Da kaster man halvparten av en pose, eller kanskje en hel en. På innsiden av boksen så er det et system for inndeling, så man får riktig mengde ris.

– Må bruke den plasten det er behov for

– Vi har i Orkla selv satt oss mål om at vi skal redusere bruken av plast og bruke mer resirkulerbar plast, og har et sterkt ønske om å utvikle enda mer bærekraftige emballasjeløsninger. Vi bruker så lite plast i Boil in bags som mulig, men vi må bruke den plasten det er behov for slik at risen blir kokt på en optimal måte. Plasten vi benytter er resirkulerbar, på samme måte som kartongen risen kommer i. Dersom forbruker er flink til å resirkulere emballasjen etter bruk sikrer vi at emballasjen vår gjenvinnes og kan få «nytt liv», sier Johanne Kjuus, bærekraftsansvarlig i Orkla Foods Norge.

STEMNING: Gründer-teamet avbildet, minus Lise Ulstein.

Foto: Privat

Kjuus mener på sin side at boil in bags sikrer at forbrukerne vet akkurat hvor mye ris som kokes opp, slik at sjansen for å koke for mye ris er mindre.

Annonsørinnhold

– Matsvinn er i dag et betydelig problem, og vi håper derfor at boil in bags kan være med på å bidra til bedre porsjonsberegning, slik at man unngår at ris kastes. Vi har også jobbet med å sikre så god fyllingsgrad på kartongen som mulig, slik at vi ikke frakter unødvendig luft.

Hun understreker videre at de syns det høres veldig bra ut med nye innovasjoner på emballasjefronten, slik at plastbruken reduseres.

– For å utvikle enda mer bærekraftige emballasjeløsninger må vi samarbeide og dele kunnskap på tvers av bransjer og fagområder, da dette er en mobilisering vi må stå sammen om. Vi heier derfor på alle nye tiltak og innovasjoner på emballasjeområdet.

Velkjent gründer-team

Bak oppfinnelsen står Øyvind Rafto, bedre kjent som en av de tre komikerne i Raske menn. Han har med seg gründer Vegard Ertvaag, som står bak kjøttdeighakken Hackit, kona Line Ulstein og kokk Erling Sundal.

– Det første møtet vi hadde var vedrørende en annen oppfinnelse som Øyvind hadde patent på. I den forbindelse pratet vi litt løst og fast, og problemene rundt boil in bags dukket opp. Da gjuv vi løs på denne ideen, og har brukt to år på ferdigstille produktet, sier Vegard Ertvaag.

Videre forteller han at produktet allerede er tatt inn i de største spesialbutikkene, og en storaktør i supermarkedkjedene. De jobber i tillegg med to andre supermarkedkjeder.

Produktet lanseres sent i august.

– Vårt fokus er på å få vekk engangsplast, og det kommer flere produkter vi skal lansere om kort tid som eliminerer denne plastbruken.

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold